Verkeersveiligheid - Rijbewijs - Theoretisch examen - Criteria - Sensibilisering voor gevaarlijk gedrag - Eventuele wijziging van de categorieën van het rijbewijs - Beperking voor speciale categorieën
verkeersveiligheid
rijbewijs
21/4/2023 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 26/5/2023) |
6/10/2023 | Rappel |
Deze vraag belangt wel degelijk de Senaat aan door de transversale aard ervan. Als gevolg van de zesde staatshervorming zijn nieuwe bevoegdheden inzake mobiliteit en verkeersveiligheid overdragen van het federale niveau naar Wallonië, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Vlaanderen. Vragen over verkeersveiligheid vallen dus zowel onder het federale niveau als dat van de deelstaten.
We hebben het onlangs nog gezien in Flémalle: bij een zwaar ongeval waarbij een voertuig dat aan hoge snelheid reed betrokken was, werd ei zo na een drama voorkomen. Het voertuig botste tegen een rondpunt, vloog de lucht in en doorboorde daarna de muur van een sporthal. Het voertuig kwam tot stilstand op het sportterrein net na de afloop van een training van jonge basketters.
Elf seconden eerder zou dit ongeval een absoluut drama geweest zijn aangezien er slachtoffers zouden zijn gevallen.
Snelheid was een bepalende factor bij dit ongeval. Verschillende kranten maken gewag van een snelheid van 200 km per uur, waarbij meer dan 55 meter werd afgelegd in ongeveer een seconde. We kennen op het ogenblik dat deze vraag wordt gesteld uiteraard nog niet de redenen waarom de snelheid van het voertuig bij het naderen van het rondpunt zo hoog lag, maar die snelheid roept vragen op over de sensibilisering van gebruikers van voertuigen met een krachtige motor.
Het Waalse agentschap voor de verkeersveiligheid (Agence wallonne pour la sécurité routière -AWSR) organiseert momenteel vormingen over risicogedrag op de weg en focust daarbij op verstrooidheid, snelheid en alcohol. Die vormingen hebben als doel slechte gewoonten af te leren door de aandacht te vestigen op verschillende risicofactoren die de bestuurders beïnvloeden en die vaak tot ongevallen leiden. Volgens het AWSR zelf is immers 90% van de ongevallen en minimum 30% van de overlijdens op de weg het gevolg van onaangepast gedrag van de bestuurder.
Jammer genoeg moeten we vaststellen dat ondanks jaren sensibilisering, gevaarlijk gedrag niet afneemt, met ongevallen en nog steeds evenveel doden op de Belgische wegen als resultaat. Die vaststelling toont volgens mij aan dat we over een nieuwe aanpak moeten nadenken.
1) Zou de sensibilisering voor gevaarlijk gedrag op de weg een belangrijkere plaats kunnen innemen in de criteria voor het theoretische examen voor een rijbewijs of zouden een aantal vragen in verband daarmee kunnen worden opgenomen in de risicoperceptietest?
2) Heeft de geachte minister er daarnaast al aan gedacht om op een ontmoeting van de ministers van Transport van de Europese Unie (EU) of via eender welk ander overlegmechanisme de herziening van de verschillende categorieën van rijbewijzen voor te stellen? Voor het behalen van een rijbewijs A (motor) is de minimumleeftijd 24 jaar. Kan een dergelijke vereiste worden ingevoerd voor het behalen van een rijbewijs van een speciale categorie voor het besturen van voertuigen met een krachtige motor of kan enkele jaren rijervaring verplicht worden om zo een rijbewijs te kunnen krijgen?