Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-187

van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang) d.d. 28 november 2019

aan de minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen

Belgische luchthavens - Noodlandingen - Aantal

luchthaven
luchtvervoer
ongeval bij het vervoer
veiligheid van het luchtverkeer

Chronologie

28/11/2019Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 2/1/2020)
16/1/2020Antwoord

Vraag nr. 7-187 d.d. 28 november 2019 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Naast de nationale luchthaven in Zaventem, zijn er op het grondgebied van de Gewesten nog diverse regionale luchthavens. Bijgevolg behandelt deze vraag een transversale aangelegenheid.

De jongste tijd wordt in de pers uitvoerig melding gemaakt van vliegtuigongevallen, waardoor de indruk ontstaat dat de veiligheid aan boord van vliegtuigen gedaald is.

Kan de geachte minister mij meedelen :

1) Hoeveel noodlandingen er in ons land in 2017 en 2018 zijn uitgevoerd, opgesplitst per maatschappij en per Belgische luchthaven ?

2) Welke waren de belangrijkste oorzaken van deze noodlandingen ?

3) Blijkt dat de bikkelharde concurrentiestrijd tussen de maatschappijen ervoor zorgt dat de vliegtuigen minder worden onderhouden ?

4) Hoeveel vliegtuigen werden in 2017 en 2018 aan de grond gehouden omdat het toestel aan de veiligheidsnormen niet voldeed ?

Antwoord ontvangen op 16 januari 2020 :

1) De bepaling van het aantal noodlandingen is gebaseerd op alle gemelde voorvallen van Belgische en buitenlandse geregistreerde toestellen tot commerciële en algemene luchtvaart en waarvan de noodlanding plaatsvond op een Belgische luchthaven.

Noodlandingen

2017

2018

Commercieel

3

7

Business

0

0

General Aviation

3

2

Militair

1

0

Totaal

7

9

2) De gegevens zijn afkomstig van de databank ECCAIRS (European Coordination Centre for Accident and Incident Reporting Systems). In overeenstemming met Verordening (EU) nr. 376/2014 inzake het melden, onderzoeken en opvolgen van voorvallen in de burgerluchtvaart zijn de gegevens in ECCAIRS vertrouwelijk en mogen de details bijgevolg niet worden meegedeeld. De bescherming van deze gegevens wordt besproken in artikels 10, 15 en 16 van desbetreffende verordening.

3) Het onderhoud van vliegtuigen wordt strikt geregeld door Europese regelgevingen. De Europese Commissie houdt toezicht via het EASA op de uniforme toepassing van deze regels door de luchtvaartautoriteiten van de 28 lidstaten en via hen op de Europese luchtvaartmaatschappijen, die aan dezelfde vereisten moeten beantwoorden. Er zijn bijgevolg geen significante verschillen binnen Europa of tussen de luchtvaartmaatschappijen.

4) De Belgische luchtvaartautoriteiten hebben geen enkel commercieel vliegtuig aan de grond gehouden in 2017 of 2018. Het immobiliseren van een vliegtuig is een zeldzame en uitzonderlijke procedure. Ze wordt enkel toegepast wanneer de luchtvaartmaatschappij de door de bevoegde inspecteur opgelegde verbeteracties of operationele beperkingen weigert uit te voeren.

Bij buitenlandse vliegtuigen werden dergelijke onmiddellijke maatregelen 61 maal opgelegd door een SAFA-inspecteur (Safety Assessment of Foreign Aircraft) tussen 1 januari 2017 en 31 december 2018 en door de luchtvaartmaatschappij ook opgevolgd.