E-commercesites - Aankopen - Economische Inspectie - Meldingen - Cijfers
elektronische handel
officiële statistiek
bescherming van de consument
economisch delict
20/1/2023 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 23/2/2023) |
15/2/2023 | Antwoord |
Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: het beschermen van de consument en een gelijk speelveld creëren tussen binnenlandse en buitenlandse e-commercespelers is een gedeelde verantwoordelijkheid.
Deze vraag in navolging van mijn schriftelijke vraag nr. 7-1454 van 20 januari 2022 betreffende «E-commercesites - Aankopen - Economische Inspectie - Meldingen - Cijfers - Procedure - Gevolgen».
Graag volgende vragen:
1) Hoeveel meldingen in verband met aankopen op buitenlandse e-commercesites ontving het meldpunt in 2022 en begin 2023? Graag kreeg ik:
a) vergelijkbare cijfers voor dezelfde periode de afgelopen jaren;
b) een opdeling van de type meldingen in verband met aankopen op buitenlandse e-commercesites.
2) Hoeveel meldingen in verband met aankopen op binnenlandse e-commercesites ontving de Economische Inspectie in 2022 en begin 2023? Graag kreeg ik:
a) vergelijkbare cijfers voor dezelfde periode de afgelopen jaren;
b) een opdeling van de type meldingen in verband met aankopen op binnenlandse e-commercesites.
3) Hoe evalueert de geachte staatssecretaris deze cijfers?
1) De Economische Inspectie heeft 6 002 meldingen ontvangen in 2022 en 498 begin 2023 over aankopen op als buitenlands aangegeven e-commercesites. Dit zijn declaratieve cijfers van de klagers. Soms vult de klager het land niet in of kiest hij voor «onbekend».
a) De onderstaande tabel geeft het aantal ontvangen meldingen per jaar weer sinds de oprichting van het Meldpunt (22 februari 2016) met betrekking tot aankopen op als buitenlands aangegeven e-commercesites:
Jaar |
Totaal |
2016 |
1 821 |
2017 |
3 759 |
2018 |
3 773 |
2019 |
5 264 |
2020 |
10 637 |
2021 |
8 032 |
2022 |
6 002 |
2023[1] |
498 |
Totaal |
39 786 |
b) De onderstaande tabel geeft de top 5 van de praktijken weer die worden aangegeven in de ontvangen meldingen voor de periode van 1 januari 2022 tot en met 23 januari 2023 met betrekking tot aankopen op als buitenlands aangegeven e-commercesites:
Top 5 «fenomenen» [1] |
Aantal |
Verkoopfraude (betaling van producten verwerven zonder de intentie (conform) te leveren) |
4 044 |
Oplichting in het kader van een ((deels) fictief) koopproces |
1 746 |
Gebreken inzake levering van goederen of diensten |
1 458 |
(Poging tot) afgedwongen aankoop |
319 |
Handel in namaak en aanverwanten |
193 |
2) De Economische Inspectie heeft 7 361 meldingen ontvangen in 2022 en 365 meldingen begin 2023 over aankopen op als Belgisch aangegeven e-commercesites. Dit zijn declaratieve cijfers van de klagers. Soms vult de klager het land niet in of kiest hij voor «onbekend».
a) De onderstaande tabel geeft het aantal ontvangen meldingen per jaar weer sinds de oprichting van het Meldpunt (22 februari 2016) met betrekking tot aankopen op als Belgisch aangegeven e-commercesites:
Jaar |
Totaal |
2016 |
2 283 |
2017 |
5 837 |
2018 |
3 261 |
2019 |
3 677 |
2020 |
7 993 |
2021 |
6 338 |
2022 |
7 361 |
2023 [1] |
365 |
Totaal |
37 115 |
b) De onderstaande tabel geeft de top 5 van de praktijken weer die worden aangegeven in de ontvangen meldingen voor de periode van 1 januari 2022 tot en met 23 januari 2023 met betrekking tot aankopen op als Belgisch aangegeven e-commercesites:
Top 5 «fenomenen» [1] |
Aantal |
Verkoopfraude (betaling van producten verwerven zonder de intentie (conform) te leveren |
3 746 |
Oplichting in het kader van een ((deels) fictief) koopproces |
2 041 |
Gebreken inzake levering van goederen of diensten |
1 622 |
Aankoopfraude (aankoop van producten zonder de intentie te betalen) |
496 |
Oplichting in het kader van betalingsprocessen |
328 |
3) Het aantal meldingen ontvangen door de Economische Inspectie omtrent aankopen op als buitenlands aangegeven e-commercesites is gedaald ten opzichte van het jaar 2021. Daarentegen is het aantal meldingen ontvangen door de Economische Inspectie omtrent aankopen op als Belgisch aangegeven e-commercesites gestegen ten opzichte van het jaar 2021. Het totaal aantal meldingen is gedaald in 2022 in vergelijking met 2021 (13 363 meldingen in 2022 tegen 14 370 meldingen in 2021).
Dit kan worden verklaard door een terugkeer naar meer traditionele winkelgewoonten, de wens van consumenten om lokale aankopen te bevoordelen, evenals het toenemende bewustzijn van consumenten over online aankopen en de risico’s verbonden aan aankopen op buitenlandse websites.