Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1857

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 20 januari 2023

aan de vice-eersteminister en minister van Mobiliteit

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Stations - Aantal - Evolutie - Voorziene sluitingen - Evaluatie

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegstation
geografische spreiding
officiële statistiek

Chronologie

20/1/2023Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 23/2/2023)
31/3/2023Antwoord

Vraag nr. 7-1857 d.d. 20 januari 2023 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: mobiliteit en het voorzien in voldoende toegang tot het openbaar vervoer is een gedeelde verantwoordelijkheid.

Afgelopen jaren werden verschillende treinstations gesloten. Om hier een beter zicht op te krijgen, graag volgende vragen:

1) Wat is de evolutie van het aantal treinstations de afgelopen tien jaar? Graag kreeg ik:

a) de cijfers per jaar;

b) de cijfers per provincie en arrondissement.

2) Welke sluitingen zijn de volgende jaren voorzien? Graag kreeg ik:

a) de cijfers per jaar;

b) de cijfers per provincie en arrondissement.

3) Hoe beoordeelt de geachte minister deze cijfers?

Antwoord ontvangen op 31 maart 2023 :

De evolutie van het aantal stations van 2012 tot 2022 is als volgt, een overzicht per provincie is niet beschikbaar:

Jaar

Stations

2012

543

2013

550

2014

550

2015

552

2016

552

2017

554

2018

554

2019

554

2020

554

2021

555

2022

555

Met 555 spoorwegstations beschikt België over een dicht en uitgebreid netwerk. Voor de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) zijn de stations belangrijke intermodale knooppunten waar treinen, reizigers, fietsen, bussen, trams, metro’s en auto’s samenkomen. Het zijn ook ankerpunten met een belangrijk economisch en sociaal potentieel in de stad of gemeente. Dit alles kadert in de opdracht van de NMBS om de stations en hun omgeving te moderniseren en te ontwikkelen, de ontvangst en de dienstverlening in de stations te verzekeren en een centrale rol te spelen in de ontwikkeling en de verdichting van het stedelijk weefsel. De strategische visie voor de stations kan dus steunen op vijf pijlers: intermodaliteit, toegankelijkheid, duurzaamheid, veiligheid en bedrijfsontwikkeling. Het hoofddoel is de klant zoveel mogelijk mogelijkheden te bieden om zijn tijd optimaal te benutten en tijd te besparen.

De stations van morgen zijn dynamisch, intermodaal, toegankelijk, duurzaam en veilig. Wij injecteren dit DNA in zowel nieuwbouw- als moderniseringsprojecten. Antwerpen-Centraal is een uitstekend voorbeeld van een geslaagde transformatie van een historisch monument in een station van de toekomst.

Elk station moet een multimodale, gebruiksvriendelijke ruimte worden, geïntegreerd in het stedelijk weefsel, zelfstandig toegankelijk voor iedereen en verbonden met alle vervoersmiddelen. De NMBS heeft haar projecten voor de renovatie en de ontwikkeling van de stations voortgezet, de kwaliteitsnormen verbeterd, de toegankelijkheid van de stations en de perrons verbeterd en het aantal fiets- en autoparkeerplaatsen uitgebreid. De evaluatie en aanpassing van de multimodale strategie omvat het voorzien van parkeerplaatsen (fietsen en auto’s), infrastructuur (oplaadpunten) en partnerschappen (fietspunten, auto- en fietsdelen).

De verdere omvorming van de stations tot volledig toegankelijke multimodale knooppunten, de uitbreiding en aanpassing van het vervoersaanbod en de intensieve digitalisering van de informatie- en verkoopkanalen moeten niet alleen helpen om bestaande klanten terug te winnen, maar ook om nieuwe klanten aan te trekken: tegen 2032 verwacht de NMBS 40 % meer vrijetijdsreizigers en 25 % meer pendelaars.