Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1856

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 20 januari 2023

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën, belast met de Coördinatie van de fraudebestrijding en de Nationale Loterij

Rode diesel - Gebruik - Controle - Cijfers

motorbrandstof
gasolie
fraude
officiële statistiek

Chronologie

20/1/2023Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 23/2/2023)
28/2/2023Antwoord

Vraag nr. 7-1856 d.d. 20 januari 2023 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: milieu is een gedeelde bevoegdheid. Er is een grote impact van de uitstoot van wagens (op basis van de gebruikte brandstof) op het milieu.

Deze vraag in opvolging van mijn schriftelijke vraag nr. 7-1638 van 11 mei 2022.

Rode diesel is vrijgesteld van accijnzen. De kostprijs is bijgevolg lager dan gewone diesel. De brandstof is enkel bedoeld voor tractoren en machines. Gewezen minister van Financiën Johan Van Overtveldt besliste eind 2018 om de controles op voertuigen en tankstations op te voeren.

Daarom volgende vragen:

1) Hoeveel chauffeurs werden in 2022 betrapt op het gebruik van rode diesel? Graag kreeg ik:

a) vergelijkbare cijfers voor dezelfde periode sinds 2016, cijfers per jaar;

b) de cijfers per provincie van waar de wagen is ingeschreven.

2) Hoeveel tankstations werden in 2022 betrapt op het verhandelen van rode diesel aan chauffeurs? Graag kreeg ik:

a) vergelijkbare cijfers voor dezelfde periode sinds 2016, cijfers per jaar;

b) de cijfers per provincie van locatie.

3) Hoeveel gerichte controles op het gebruik van rode diesel werden er in 2022 gevoerd? Graag kreeg ik:

a) vergelijkbare cijfers voor dezelfde periode sinds 2016, cijfers per jaar;

b) de cijfers per provincie.

4) Hoe evalueert de geachte minister deze cijfers?

Antwoord ontvangen op 28 februari 2023 :

Voor de volledigheid wordt eraan herinnerd dat niet alle rode diesel is vrijgesteld van accijnzen. Rode diesel die als verwarmingsbrandstof of als brandstof voor machines wordt gebruikt, is niet vrijgesteld van accijnzen maar komt in aanmerking voor een zeer verlaagd accijnstarief.

Het aantal vastgestelde overtredingen van bestuurders op de openbare weg wegens het frauduleuze gebruik van rode diesel wordt hieronder per regionaal centrum weergegeven. De uitsplitsing naar provincie waar het voertuig is ingeschreven, is niet beschikbaar in onze databanken.

Regionaal centrum

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022*

Antwerpen

12

37

30

24

21

14

32

Brussel

45

96

37

11

8

15

10

Gent

147

274

255

293

177

269

348

Hasselt

146

234

245

241

149

429

431

Leuven

26

44

35

69

13

57

25

Luik

63

191

161

257

167

397

535

Bergen

216

333

327

314

303

635

577

Totaal

655

1 209

1 090

1 209

838

1 816

1 958

* niet definitieve cijfers

Overeenkomst tussen regionale centra en territoriale bevoegdheden:

Regionaal centrum

Territoriale bevoegdheden

Antwerpen

Stad Antwerpen + rand + douanezone van de haven van Antwerpen

Brussel

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Gent

Prov. West- en Oost-Vlaanderen

Hasselt

Prov. Limburg + deel van prov. Antwerpen

Leuven

Prov. Vlaams- Brabant

Luik

Prov. Luik en Luxemburg

Bergen

Prov. Henegouwen, Namen en Waals-Brabant

Het aantal vastgestelde overtredingen van benzinestations wegens niet-naleving van de voorwaarden van hun vergunning :

Regionaal centrum

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022*

Antwerpen

0

1

0

0

0

0

1

Brussel

0

0

0

0

1

0

0

Gent

1

1

0

9

0

1

1

Hasselt

1

1

0

3

0

2

1

Leuven

0

0

1

0

0

0

0

Luik

0

0

6

0

0

0

0

Bergen

2

3

0

0

1

1

0

Totaal

4

6

7

12

2

4

3

* niet definitieve cijfers

Het aantal voertuigcontroles dat op de openbare weg wordt uitgevoerd, bedraagt:

Regionaal centrum

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022*

Antwerpen

561

1 915

395

477

172

41

95

Brussel

1 065

971

5 345

203

319

454

352

Gent

14 735

21 833

18 786

13 277

6 157

6 487

7 597

Hasselt

8 520

14 028

14 990

13 098

4 338

3 048

3 286

Leuven

3 528

4 889

1 191

4 204

701

61

794

Luik

6 438

6 400

8 928

12 155

6 045

6 767

8 116

Bergen

9 031

9 721

11 359

11 576

5 137

11 161

8 420

Totaal

43 892

59 842

60 994

54 990

22 869

28 020

28660

* niet definitieve cijfers

4) De daling van het aantal geregistreerde controles vanaf 2020 wordt verklaard doordat niet-verdachte visuele controles zonder stalen niet meer meegeteld worden in onze databanken. Daarnaast hebben de controleteams op de openbare weg hun effectief zien afnemen en zijn naast de controle op rode diesel ook andere taken aan hen toebedeeld. Bijgevolg zijn ook de te behalen doelstellingen op het gebied van rode dieselcontroles naar beneden bijgesteld.

Toch stellen we volgende algemene trend vast: het absolute aantal vaststellingen van overtredingen stijgt (behalve 2020: een uitzonderlijk zwak jaar gekenmerkt door Covid). Verschillende factoren kunnen deze trend verklaren:

– meer bemonstering en laboratoriumanalyse, zelfs in gevallen van lichte verdenking;

– intensievere samenwerking met de federale politie;

– betere targeting van voertuigen, vooral met behulp van ANPR (Automatic Number Plate Recognition)-camera’s, die steeds meer gegevens over recidivisten bevatten;

– de stijging van de prijs van dieselbrandstof, die meer fraude in de hand werkt.

Wat benzinestations betreft, is het aantal overtredingen gestegen om in 2019 een piek te bereiken. In 2019 is een actieplan opgezet om toezicht te houden en de controles bij tankstations te intensiveren, alsook is een campagne opgezet om tankstations eraan te herinneren dat zij de wetgeving moeten naleven. Deze herinnering aan de naleving heeft geleid tot minder inbreuken in de jaren 2020 en 2022.