Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1775

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 29 september 2022

aan de vice-eersteminister en minister van Mobiliteit

Gewestelijk Expresnet (GEN) - Treinverbinding Linkebeek-Sint-Genesius-Rode - Verbreding van het spoor - Voorbereidende en reeds uitgevoerde werken - Kalender - Budget - Stand van zaken

openbaar vervoer
provincie Vlaams-Brabant
openbare werken
spoorwegnet
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
gemeente

Chronologie

29/9/2022Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 3/11/2022)
27/10/2022Antwoord

Vraag nr. 7-1775 d.d. 29 september 2022 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Deze vraag kadert in navolging van mijn eerdere schriftelijke vragen nrs. 7-706, 7-826, 7-1480 en 7-1559.

Volgens de oorspronkelijke plannen had het Gewestelijk Expresnet van en naar Brussel (GEN) al in 2012 klaar moeten zijn. Op de meeste lijnen die tot dit GEN behoren is het aantal sporen al verdubbeld, maar op de lijnen Brussel-Nijvel en Brussel-Ottignies is dat nog niet het geval. Wat betreft de uit te voeren werken in Linkebeek en Sint-Genesius-Rode werd de stedenbouwkundige vergunning in 2014 vernietigd door de Raad voor vergunningsbetwistingen. Met de heropstart van het GEN in 2018, werd de procedure tot aanvraag van een nieuwe omgevingsvergunning opnieuw opgestart. De gemeente Linkebeek gaf echter een negatief advies op de voorgestelde scopingsnota (één van de fases binnen het gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP)). Hierdoor werd de totale duur van de procedures (GRUP en vergunning) met één jaar verlengd.

In 2022 en 2023 worden ondertussen in Sint-Genesius-Rode de bruggen over de Paardenstraat en Gehuchtstraat vervangen en bij het nieuwe ontwerp van deze bruggen wordt rekening gehouden met de verdubbeling van de spoorlijn (GEN) en de aanleg van de F207. Graag had ik van u een actuele stand van zaken gehad van wat betreft de werken aan het spoor en de bruggen. Hierover enkele vragen:

1) De werken aan de wegbruggen zijn ondertussen gestart; volgens uw antwoord op mijn eerdere schriftelijke vragen zou twee derde van deze werken afgerond worden in 2022 en een derde in 2023. Wat is hiervan de actuele stand van zaken?

2) Wordt de voorziene kalender aangehouden? Zo niet, waarom niet?

3) Voor de werken inzake de verbreding van het spoor is een nieuwe stedenbouwkundige vergunning nodig. Eenmaal die bekomen is zouden de werken burgerlijke bouwkunde starten (min of meer vijf jaar) gekoppeld aan de spooraanleg zelf (min of meer zeven jaar). Wat is hiervan de actuele stand van zaken?

4) Wordt de voorziene kalender aangehouden? Met andere woorden zal het totale project afgerond zijn in 2031? Zo niet, waarom niet?

5) Volgens eerdere antwoorden op mijn vorige schriftelijke vragen blijkt dat er in totaal 902,2 miljoen euro nodig is voor de GEN-werken die Infrabel zal uitvoeren in de periode 2016-2031. Blijft dit eerder geraamde budget voldoende volgens de laatste nieuwe inzichten? Zo niet, wat is de meerkost? Waarom en hoe wordt deze gefinancierd?

Antwoord ontvangen op 27 oktober 2022 :

In antwoord op uw vragen volgt hier de informatie die ik van Infrabel heb ontvangen:

1) De nieuwe brug Paardenstraat is klaar in 2022. De nieuwe wegenis over de nieuwe brug zal klaar zijn in 2023.

Het eerste gedeelte van de nieuwe brug Gehuchtstraat zal klaar zijn in 2022; het tweede gedeelte en de nieuwe wegenis in 2023.

2) Ja, deze werken verlopen volgens planning.

3) De vermelde termijnen blijven nog steeds van toepassing: voor het vervolg van de werken is het inderdaad wachten op de stedenbouwkundig vergunning voor de verdubbeling van de spoorlijn. In eerste instantie zullen dan de werken burgerlijke bouwkunde starten (duur min of meer vijf jaar). De spooraanleg (duur min of meer zeven jaar) start van zodra een respectabel deel van het nieuw spoorwegplatform klaar is.

4) Tesamen met de herraming (zie volgende vraag) zal ook de einddatum geherevalueerd worden.

5) Een globale herraming is thans voorzien tegen begin 2023. Er zal dan op deze vragen een antwoord geboden kunnen worden.