Fietsdiefstallen - Cijfers - Evolutie - Veiligheidsmonitor 2021 - Resultaten
tweewielig voertuig
diefstal
officiële statistiek
eigendomsdelict
16/9/2022 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 20/10/2022) |
20/10/2022 | Antwoord |
Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: de vraag kadert in het beleid rond fietsdiefstallen. Deze bevoegdheid valt onder de verantwoordelijkheid van de politie en bijgevolg onder de bevoegdheid van de geachte minister van Binnenlandse Zaken.
In navolging van mijn schriftelijke vragen nrs. 7-1186 van 31 maart 2021 en 7-1530 van 25 maart 2022 hierover enkele vragen.
In het Vlaamse regeerakkoord spreekt men van een ambitieuze «model shift» waarbij de groei van het gemotoriseerd verkeer verder wordt afgevlakt en er fors geïnvesteerd wordt in het openbaarvervoersnetwerk en andere duurzame vervoersmodi. De bedoeling is het gebruik van duurzame modi, waar de fiets een belangrijk deel van uitmaakt, in het kader van woon-werk en woon-schoolverkeer te laten toenemen tot 40 %. In Antwerpen, Gent en de Vlaamse rand streeft men zelfs naar een 50/50-verhouding. Om deze ambitieuze doelstelling mogelijk te maken zijn duurzame investeringen in infrastructuur noodzakelijk. Maar om het gebruik van de fiets te stimuleren zijn naast deze investeringen ook flankerende maatregelen cruciaal. Het aantal fietsdiefstallen sterk trachten in te perken is hiervan een voorbeeld. Aangezien er op het moment van mijn laatste schriftelijke vraag nr. 7-1530 van 25 maart 2022 nog geen volledig overzicht was van het aantal diefstallen in 2021 (de cijfers van de tweede semester waren niet beschikbaar) kom ik hier graag op terug:
1) Graag kreeg ik een overzicht van het aantal jaarlijks aangegeven fietsdiefstallen tussen 2016 en 2021 met een onderscheid per Vlaamse provincie en Brussel en het soort fiets (koersfietsen, stadsfietsen, elektrische fietsen).
2) Hoe analyseert de geachte minister deze cijfers? Welke provinciale verschillen zijn opvallend en wat is hiervan de oorzaak?
3) Graag kreeg ik ook een overzicht van het aantal maandelijks aangegeven fietsdiefstallen in 2019, 2020 en 2021 in de provincie Vlaams-Brabant met een onderscheid per arrondissement en het soort fiets (koersfietsen, stadsfietsen, elektrische fietsen).
4) Wat zijn de grootste «hot spots» voor diefstallen in Vlaams-Brabant?
In de vragenlijst van de Veiligheidsmonitor 2018-2019 gaf bijna 10 % van de respondenten aan ten minste eenmaal slachtoffer te zijn geweest van fietsdiefstal in de afgelopen twaalf maanden. Voor meer dan drie kwart van hen (77 %) vond deze diefstal plaats op het grondgebied van de eigen politiezone. Wat de aangiften of de klachten in verband met deze diefstallen betreft, meldde slechts 48 % van de respondenten de diefstal bij de politie te hebben aangegeven. De Veiligheidsmonitor geeft dus ook een goed zicht op het «dark number» van fietsdiefstallen.
5) Wanneer worden de concrete resultaten verwacht van de Veiligheidsmonitor 2021 (afgenomen in oktober-november 2021)?
De Algemene Nationale Gegevensbank (ANG) is een politiedatabank waarin feiten geregistreerd worden op basis van processen-verbaal die voortvloeien uit de opdrachten van gerechtelijke en bestuurlijke politie. Er kunnen tellingen mee uitgevoerd worden op verschillende statistische variabelen, zoals het aantal geregistreerde feiten, de modus operandi, de voorwerpen gehanteerd bij het misdrijf, de gebruikte vervoermiddelen, de plaatsbestemming, enz.
De gegevens (in bijlage) zijn afkomstig van de databankafsluiting van 16 mei 2022.
1) De eerste tabel toont het aantal door de politie geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal, zoals geregistreerd in de ANG op basis van de processen-verbaal, voor de jaren 2016-2021, per provincie.
Op basis van de informatie in de ANG is het niet mogelijk om een onderverdeling te geven naar het soort fiets: koersfiets, stadsfiets, enz. Enkel het onderscheid tussen een fiets of een elektrische fiets is in de ANG beschikbaar.
Tabel 1: aantal geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal per provincie
|
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
Antwerpen |
10 222 |
9 530 |
8 387 |
8 815 |
6 660 |
6 814 |
Brabant wallon |
364 |
406 |
334 |
311 |
318 |
410 |
Brussel-Hoofdstad |
3 291 |
3 548 |
3 831 |
4 403 |
4 509 |
4 305 |
Oost-Vlaanderen |
5 983 |
6 339 |
6 143 |
5 402 |
3 819 |
5 126 |
Vlaams-Brabant |
4 309 |
3 963 |
3 904 |
3 681 |
2 822 |
3 200 |
West-Vlaanderen |
5 423 |
5 030 |
4 545 |
4 348 |
3 241 |
3 136 |
Totaal: |
29 592 |
28 816 |
27 144 |
26 960 |
21 369 |
22 991 |
Bron: federale politie.
De tweede tabel toont het aantal door de politie geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal, waaraan in de ANG een fiets of elektrische fiets als zijnde gestolen is gekoppeld, voor de jaren 2016-2021 op provinciaal niveau.
|
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
|
Brussel-Hoofdstad |
Fiets |
3 179 |
3 336 |
3 629 |
4 004 |
4 128 |
4 072 |
Elektrische fiets |
48 |
111 |
142 |
301 |
293 |
141 |
|
Antwerpen |
Fiets |
9 906 |
9 128 |
7 868 |
7 966 |
5 731 |
5 474 |
Elektrische fiets |
216 |
304 |
450 |
749 |
860 |
1 245 |
|
Limburg |
Fiets |
2 058 |
1 933 |
1 654 |
1 520 |
1 041 |
1 092 |
Elektrische fiets |
39 |
31 |
32 |
32 |
36 |
52 |
|
Oost-Vlaanderen |
Fiets |
5 858 |
6 119 |
5 928 |
5 219 |
3 642 |
4 832 |
Elektrische fiets |
36 |
117 |
121 |
132 |
131 |
249 |
|
Vlaams-Brabant |
Fiets |
4 245 |
3 863 |
3 814 |
3 578 |
2 738 |
3 081 |
|
Elektrische fiets |
13 |
26 |
30 |
44 |
45 |
57 |
West-Vlaanderen |
Fiets |
5 308 |
4 907 |
4 423 |
4 150 |
3 091 |
2 953 |
Elektrische fiets |
63 |
62 |
83 |
148 |
135 |
145 |
Bron: federale politie.
2) Op het nationale niveau kennen de fietsdiefstallen voor de periode 2016-2020 een dalende trend. Voor het volledige jaar 2021 is er echter opnieuw een lichte stijging van het aantal fietsdiefstallen merkbaar ten opzichte van 2020. Deze stijging doet zich voor in bijna alle provincies. Enkel in West-Vlaanderen en in Brussel merken we een lichte daling.
3) De derde tabel toont het aantal door de politie geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal, zoals geregistreerd in de ANG op basis van de processen-verbaal, voor de jaren 2019-2021, per gerechtelijk arrondissement van de provincie Vlaams-Brabant en per maand.
Tabel 3: aantal geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal in de gerechtelijke arrondissementen Halle-Vilvoorde en Leuven, met een opdeling per maand
|
Jan. |
Feb. |
Maa. |
Apr. |
Mei |
Juni |
Juli |
Aug. |
Sep. |
Okt. |
Nov. |
Dec. |
Totaal |
|
Brussel (Halle-Vilvoorde) |
2019 |
96 |
91 |
98 |
92 |
117 |
133 |
140 |
111 |
142 |
125 |
95 |
78 |
1 318 |
2020 |
83 |
57 |
74 |
74 |
101 |
91 |
95 |
107 |
140 |
125 |
92 |
56 |
1 095 |
|
2021 |
54 |
45 |
87 |
110 |
95 |
131 |
93 |
101 |
108 |
131 |
91 |
70 |
1 116 |
|
Leuven |
2019 |
167 |
206 |
207 |
189 |
236 |
188 |
166 |
199 |
204 |
243 |
188 |
170 |
2 363 |
2020 |
129 |
133 |
104 |
78 |
125 |
174 |
159 |
158 |
219 |
227 |
124 |
97 |
1 727 |
|
2021 |
105 |
125 |
135 |
117 |
139 |
171 |
176 |
219 |
244 |
286 |
213 |
154 |
2 084 |
Bron: federale politie.
De vierde tabel toont het aantal door de politie geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal, waaraan in de ANG een fiets of elektrische fiets als zijnde gestolen is gekoppeld, voor de jaren 2019-2021, per gerechtelijk arrondissement van de provincie Vlaams-Brabant en per maand.
Tabel 4: aantal geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal in de gerechtelijke arrondissementen Halle-Vilvoorde en Leuven, met een opdeling per maand, per type fiets
|
Jan. |
Feb. |
Maa. |
Apr. |
Mei |
Juni |
Juli |
Aug. |
Sep. |
Okt. |
Nov. |
Dec. |
|||
Vlaams-Brabant |
2019 |
Brussel (Halle-Vilvoorde) |
Fiets |
93 |
88 |
96 |
89 |
110 |
129 |
135 |
100 |
136 |
115 |
91 |
77 |
Elektrische fiets |
|
2 |
1 |
1 |
4 |
1 |
3 |
6 |
3 |
4 |
|
|
|||
Leuven |
Fiets |
162 |
205 |
204 |
188 |
230 |
184 |
159 |
194 |
202 |
237 |
187 |
167 |
||
Elektrische fiets |
2 |
|
|
|
2 |
1 |
4 |
4 |
1 |
3 |
1 |
1 |
|||
2020 |
Brussel (Halle-Vilvoorde) |
Fiets |
81 |
57 |
71 |
65 |
97 |
89 |
91 |
106 |
138 |
120 |
87 |
51 |
|
Elektrische fiets |
1 |
|
4 |
5 |
4 |
3 |
1 |
1 |
|
6 |
3 |
2 |
|||
Leuven |
Fiets |
127 |
128 |
102 |
75 |
122 |
167 |
156 |
154 |
215 |
223 |
120 |
96 |
||
Elektrische fiets |
1 |
3 |
|
1 |
2 |
2 |
|
2 |
2 |
|
1 |
1 |
|||
2021 |
Brussel (Halle-Vilvoorde) |
Fiets |
53 |
42 |
82 |
108 |
94 |
125 |
85 |
97 |
104 |
124 |
84 |
67 |
|
Elektrische fiets |
|
2 |
3 |
1 |
|
4 |
6 |
3 |
2 |
5 |
3 |
2 |
|||
Leuven |
Fiets |
102 |
121 |
129 |
114 |
137 |
165 |
168 |
210 |
235 |
277 |
210 |
148 |
||
Elektrische fiets |
2 |
3 |
|
1 |
|
1 |
5 |
7 |
2 |
2 |
|
3 |
Bron: federale politie.
4) De vijfde tabel bevat het aantal door de politiediensten geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal, zoals geregistreerd in de ANG op basis van de processen-verbaal, voor de periode 2016-2021 op het niveau van de gemeenten van de provincie Vlaams-Brabant.
Tabel 5: aantal geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal per gemeente in de provincie Vlaams-Brabant
|
|
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
Vlaams-Brabant |
Leuven |
1 933 |
1 841 |
1 790 |
1 641 |
1 210 |
1 485 |
Vilvoorde |
188 |
158 |
214 |
195 |
136 |
143 |
|
Halle |
212 |
185 |
136 |
130 |
130 |
153 |
|
Tienen |
104 |
182 |
115 |
118 |
117 |
85 |
|
Aarschot |
120 |
153 |
132 |
117 |
98 |
93 |
|
Dilbeek |
98 |
77 |
59 |
71 |
103 |
77 |
|
Diest |
97 |
100 |
61 |
89 |
33 |
56 |
|
Asse |
80 |
67 |
60 |
76 |
53 |
57 |
|
Zemst |
99 |
62 |
79 |
63 |
40 |
48 |
|
Liedekerke |
77 |
65 |
71 |
52 |
44 |
49 |
|
Tervuren |
68 |
51 |
67 |
63 |
38 |
64 |
|
Londerzeel |
78 |
46 |
77 |
73 |
34 |
41 |
|
Zaventem |
84 |
30 |
46 |
48 |
34 |
55 |
|
Merchtem |
37 |
74 |
56 |
72 |
31 |
19 |
|
Opwijk |
55 |
48 |
40 |
53 |
30 |
49 |
|
Kortenberg |
88 |
41 |
27 |
28 |
40 |
48 |
|
Sint-Pieters-Leeuw |
47 |
26 |
40 |
43 |
52 |
50 |
|
Grimbergen |
36 |
41 |
58 |
56 |
33 |
27 |
|
Herent |
52 |
22 |
35 |
50 |
41 |
40 |
|
Haacht |
41 |
43 |
52 |
54 |
18 |
30 |
|
Ternat |
38 |
24 |
63 |
36 |
33 |
24 |
|
Wezembeek-Oppem |
50 |
38 |
33 |
25 |
26 |
34 |
|
Beersel |
41 |
36 |
23 |
37 |
31 |
34 |
|
Kapelle-op-den-Bos |
47 |
45 |
35 |
42 |
12 |
17 |
|
Kampenhout |
43 |
33 |
30 |
21 |
45 |
15 |
|
Rotselaar |
50 |
47 |
27 |
26 |
10 |
22 |
|
Meise |
23 |
25 |
51 |
36 |
23 |
14 |
|
Overijse |
14 |
20 |
32 |
23 |
27 |
32 |
|
Machelen |
14 |
21 |
31 |
23 |
25 |
22 |
|
Steenokkerzeel |
23 |
35 |
27 |
18 |
15 |
15 |
|
Sint-Genesius-Rode |
29 |
22 |
24 |
21 |
17 |
18 |
|
Landen |
22 |
27 |
24 |
18 |
17 |
18 |
|
Tremelo |
24 |
21 |
44 |
17 |
6 |
8 |
|
Wemmel |
17 |
16 |
28 |
17 |
15 |
22 |
|
Scherpenheuvel-Zichem |
36 |
17 |
12 |
15 |
11 |
23 |
|
Keerbergen |
18 |
23 |
26 |
12 |
12 |
11 |
|
Hoeilaart |
14 |
15 |
9 |
20 |
12 |
21 |
|
Kraainem |
7 |
17 |
15 |
16 |
14 |
18 |
|
Begijnendijk |
13 |
11 |
25 |
20 |
4 |
5 |
|
Affligem |
14 |
2 |
16 |
14 |
16 |
9 |
|
Boortmeerbeek |
12 |
8 |
15 |
15 |
10 |
11 |
|
Drogenbos |
12 |
18 |
7 |
8 |
13 |
12 |
|
Roosdaal |
9 |
13 |
7 |
11 |
20 |
7 |
|
Oud-Heverlee |
15 |
6 |
4 |
11 |
8 |
13 |
|
Boutersem |
9 |
10 |
6 |
12 |
4 |
14 |
|
Lubbeek |
9 |
6 |
6 |
8 |
11 |
7 |
|
Lennik |
6 |
8 |
3 |
5 |
11 |
13 |
|
Tielt-Winge |
8 |
15 |
3 |
7 |
5 |
7 |
|
Hoegaarden |
8 |
5 |
8 |
8 |
6 |
9 |
|
Bierbeek |
6 |
10 |
6 |
7 |
5 |
8 |
|
Linkebeek |
8 |
3 |
13 |
3 |
7 |
6 |
|
Holsbeek |
6 |
8 |
7 |
2 |
8 |
7 |
|
Bertem |
16 |
3 |
5 |
7 |
4 |
2 |
|
Huldenberg |
6 |
5 |
5 |
8 |
|
7 |
|
Galmaarden |
11 |
2 |
5 |
1 |
4 |
2 |
|
Herne |
7 |
8 |
1 |
3 |
3 |
3 |
|
Gooik |
3 |
4 |
1 |
3 |
4 |
5 |
|
Brussels Airport |
7 |
2 |
2 |
2 |
1 |
3 |
|
Zoutleeuw |
6 |
3 |
3 |
1 |
1 |
3 |
|
Pepingen |
3 |
5 |
3 |
1 |
1 |
2 |
|
Bekkevoort |
1 |
2 |
1 |
4 |
2 |
2 |
|
Linter |
2 |
3 |
1 |
1 |
3 |
2 |
|
Glabbeek |
1 |
3 |
2 |
1 |
3 |
1 |
|
Kortenaken |
4 |
3 |
|
1 |
2 |
1 |
|
Geetbets |
2 |
|
|
2 |
|
2 |
|
Bever |
1 |
3 |
|
|
|
|
|
Vlaams-Brabant |
4 309 |
3 963 |
3 904 |
3 681 |
2 822 |
3 200 |
Bron: federale politie.
5) De resultaten van de Veiligheidsmonitor 2021 (afgenomen in oktober-november 2021) worden verwacht in het najaar van 2022. De resultaten van de Veiligheidsmonitor 2021 (afgenomen in oktober-november 2021) worden verwacht in het najaar van 2022.