Transportsector - Sociale dumping - Goederenvervoer - Controles - Inbreuken - Wetsontwerp voor strengere controle op de detachering van vrachtwagenchauffeurs - Stand van zaken
vervoersonderneming
vervoerder
wegvervoer
goederenvervoer
sociale dumping
politiecontrole
officiële statistiek
15/7/2022 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 18/8/2022) |
17/8/2022 | Antwoord |
Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: een gelijk speelveld creëren, deloyale concurrentie en valse prijszetting vermijden, is een gedeelde verantwoordelijkheid.
In januari 2022 keurde de Ministerraad een voorontwerp van wet goed voor strengere controle op de detachering van vrachtwagenchauffeurs, alsook een strengere bestraffing bij overtreding. Het voorontwerp moet sociale dumping in de transportsector tegengaan. Het initiatief kaderde binnen het mobiliteitspakket van de EU.
De federale inspectiediensten stelden in dit kader in 2021 in het goederenvervoer bij 34 % van de controles inbreuken vast.
Daarom volgende vragen:
1) Hoeveel controles in het goederenvervoer voerden de federale inspectiediensten dit jaar reeds uit? Bij hoeveel controles in het goederenvervoer werden door de federale inspectiediensten inbreuken vastgesteld? Graag kreeg ik:
a) vergelijkbare cijfers voor dezelfde periodes afgelopen tien jaar, per jaar;
b) voor de inbreuken, opdeling per type van inbreuk.
2) Wat is de stand van zaken betreffende de uitrol van het voorontwerp van wet voor strengere controle op de detachering van vrachtwagenchauffeurs, alsook een strengere bestraffing bij overtreding?
1) Vooreerst wens ik op te merken dat het percentage waarnaar het geacht lid in de vraagstelling verwijst betrekking heeft op de pakjesdiensten in het kader van de gemeenschappelijke SIOD (Sociale Inlichtingen-en Opsporingsdienst)-controles, zoals bekendgemaakt in de hoorzitting van 14 juni 2022. Dit betreft dus slechts een onderdeel van het goederenvervoer.
In de onderstaande tabel vindt u de resultaten van de federale sociale inspectiediensten in het kader van de werking van SIOD (Rijksdienst voor sociale zekerheid – RSZ, Toezicht op de sociale wetten – TSW, Rijksinstituut voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen – RSVZ, Rijksdienst voor arbeidsvoorziening – RVA en Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering – RIZIV) met betrekking tot de onderzoeken in de transportsector, NACE-codes 49410, 52241, 52290 en 53200. Meer in het bijzonder omvat deze tabel het totaal aantal afgesloten onderzoeken (zowel de door de diensten individueel uitgevoerde onderzoeken als de gemeenschappelijke controles in het kader van de arrondissementele cellen), het aantal positief afgesloten onderzoeken en de ratio hiertussen. Een positief onderzoek is een onderzoek waarvan het resultaat, gedeeltelijk of geheel, bestaat uit (voorstellen voor) bijvoorbeeld een waarschuwing, regularisatie, PJ of strafrapport, ten gevolge van het vastgesteld hebben van één of meerdere inbreuken. Vergelijkbare cijfers zijn pas mogelijk vanaf het jaar 2018. De cijfers van 2022 hebben betrekking op de periode 1 januari 2022 tot en met 30 juni 2022.
|
|
Onderzoeken |
Positieve onderzoeken |
Ratio |
Algemeen |
2018* |
6 845 |
1 987 |
29,0 % |
2019* |
5 925 |
2 024 |
34,2 % |
|
2020 |
5 101 |
2 030 |
39,8 % |
|
2021 |
6 934 |
2 595 |
37,4 % |
|
2022 (1e sem) |
3 672 |
1 235 |
33,6 % |
|
Sociale Dumping** |
2018 |
138 |
37 |
26,8 % |
2019 |
204 |
41 |
20,1 % |
|
2020 |
107 |
44 |
41,1 % |
|
2021 |
115 |
52 |
45,2 % |
|
2022 (1e sem) |
81 |
19 |
23,5 % |
*Omwille van technische redenen is het voor RIZIV niet mogelijk om voor 2018 en 2019 deze statistieken per sector te geven.
**Enkel de diensten RSZ, TSW en RSVZ hebben gespecialiseerde cellen die sociale dumping bestrijden. De andere diensten strijden mee tegen sociale dumping in het kader van de arrondissementele celcontroles.
Daarnaast controleert de inspectie van Toezicht welzijn op het werk (TWW) eveneens de transportsector in het kader van hun corebusiness. Hieronder vindt u het aantal uitgevoerde controles en de resultaten.
Aantal controles:
JAAR |
AANTAL CONTROLES |
2018 |
147 |
2019 |
183 |
2020 |
213 |
2021 |
176 |
2022 (1e sem) |
84 |
De controles hebben geleid tot de volgende resultaten:
|
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Aanmoediging (positief) |
- |
- |
2 |
- |
- |
Geen opmerking |
- |
2 |
2 |
4 |
- |
Inlichtingen/advies gegeven |
7 |
8 |
21 |
12 |
3 |
Mondelinge waarschuwing |
- |
- |
- |
- |
- |
Schriftelijke waarschuwing |
123 |
154 |
168 |
132 |
67 |
Opleggen van maatregelen |
1 |
1 |
1 |
5 |
- |
Verbod/stopzetting |
2 |
2 |
7 |
3 |
2 |
PJ |
3 |
4 |
4 |
3 |
3 |
PV met vastlegging afspraken |
4 |
11 |
4 |
8 |
2 |
TOTAAL |
137 |
176 |
199 |
162 |
75 |
Inzake de opdeling per type inbreuk, vindt u hieronder per dienst de voornaamste inbreuken waarvoor PJ werd opgesteld, conform de template voor rapportering die werd uitgewerkt door SIOD en de individuele diensten. Deze template bevat de voornaamste, maar niet alle inbreuken waarvoor de verschillende diensten bevoegd zijn. De cijfers geven het aantal PJ’s weer ten aanzien van werkgevers.
RSZ
De eerste tabel heeft betrekking op nationale fraude; de tweede op sociale dumping.
NATIONAAL |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 (1e sem) |
Dimona |
32 |
19 |
24 |
32 |
17 |
Illegale arbeid |
- |
1 |
6 |
2 |
4 |
Deeltijdse arbeid |
9 |
1 |
10 |
19 |
10 |
Limosa |
2 |
1 |
1 |
- |
- |
Beroepskaart |
2 |
- |
- |
- |
- |
Sociale Zekerheid |
7 |
16 |
22 |
17 |
9 |
Valsheid in geschrifte |
- |
- |
- |
2 |
- |
Belemmering toezicht |
2 |
3 |
7 |
4 |
1 |
Sociale documenten (andere dan Dimona) |
5 |
1 |
2 |
9 |
1 |
Totaal |
59 |
42 |
72 |
65 |
32 |
SOCIALE DUMPING |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 (1e sem) |
Dimona |
1 |
4 |
1 |
4 |
4 |
Illegale arbeid |
1 |
- |
- |
- |
1 |
Deeltijdse arbeid |
- |
2 |
- |
- |
1 |
Limosa |
1 |
2 |
- |
1 |
- |
Sociale Zekerheid |
1 |
1 |
- |
1 |
- |
Valsheid in geschrifte |
- |
- |
- |
2 |
- |
Belemmering toezicht |
1 |
1 |
- |
- |
- |
Totaal |
5 |
10 |
1 |
4 |
5 |
TSW
De eerste tabel heeft betrekking op nationale fraude; de tweede op sociale dumping. TSW is naast de wetgeving waarvoor de verschillende inspectiediensten gemeenschappelijk kunnen optreden, uniek bevoegd voor de arbeidswetgeving die de relatie tussen werkgever en werknemer regelt. De belangrijkste wetten in dit kader zijn de wet van 12 april 1965 betreffende de bescherming van het loon der werknemers (loonbeschermingswet), de arbeidswet van 16 maart 1971, de wet van 24 juli 1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers en de wet van 5 december 1968 op de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. Veel PJ’s worden opgesteld omwille van inbreuken op deze wetten, die niet opgenomen zijn in de categorisatie en de tabellen hieronder. Dit verklaart het hoge totaal aan PJ’s.
NATIONAAL |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 (1e sem) |
Dimona |
58 |
67 |
66 |
107 |
58 |
Illegale arbeid |
2 |
5 |
7 |
15 |
5 |
Deeltijdse arbeid |
10 |
16 |
21 |
45 |
32 |
Limosa |
- |
1 |
- |
2 |
- |
Valsheid in geschrifte |
1 |
1 |
- |
3 |
1 |
Checkinatwork |
- |
- |
- |
1 |
1 |
Belemmering toezicht |
27 |
28 |
22 |
30 |
16 |
Sociale documenten (andere dan Dimona) |
13 |
22 |
22 |
21 |
18 |
Totaal |
190 |
229 |
244 |
379 |
222 |
SOCIALE DUMPING |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 (1e sem) |
Dimona |
1 |
1 |
2 |
- |
- |
Illegale arbeid |
- |
1 |
- |
- |
- |
Deeltijdse arbeid |
- |
1 |
- |
- |
- |
Limosa |
- |
- |
1 |
- |
- |
Checkinatwork |
- |
- |
- |
- |
1 |
Sociale documenten (andere dan Dimona) |
1 |
- |
- |
- |
- |
Totaal |
8 |
5 |
9 |
0 |
6 |
RSVZ
Het RSVZ heeft slechts beperkte bevoegdheid om over te gaan tot het opstellen van PJ.
NATIONAAL |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 (1e sem) |
Valsheid in geschrifte |
1 |
- |
- |
- |
1 |
Checkinatwork |
1 |
1 |
1 |
1 |
- |
Totaal |
2 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Met betrekking tot sociale dumping heeft het RSVZ geen PJ’s opgesteld.
RIZIV
NATIONAAL |
2020 |
2021 |
2022 (1e sem) |
Dimona |
2 |
7 |
3 |
Ziekte- en invaliditeit |
8 |
30 |
12 |
Totaal |
10 |
37 |
15 |
Om technische redenen kan het RIZIV slechts vanaf 2020 statistieken geven.
RVA
RVA kan geen details per inbreuk geven aangezien de categorieën in hun databank niet volledig overeenkomen met de categorieën opgenomen in de template. RVA heeft in totaal 87 PJ’s opgesteld in 2018, 99 in 2019, 73 in 2020, 174 in 2021 en 78 in het eerste semester van 2022.
SIOD
Hier worden de resultaten van de gemeenschappelijke controles in het kader van de arrondissementele cellen weergegeven.
NATIONAAL |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 (1e sem) |
Dimona |
76 |
69 |
67 |
107 |
70 |
Illegale arbeid |
14 |
7 |
5 |
11 |
9 |
Deeltijdse arbeid |
39 |
46 |
32 |
108 |
70 |
Limosa |
- |
- |
1 |
12 |
- |
Beroepskaart |
- |
- |
1 |
2 |
3 |
Sociale Zekerheid |
14 |
- |
- |
- |
- |
Werkloosheid |
6 |
8 |
6 |
9 |
- |
Sociale documenten (andere dan Dimona) |
1 |
- |
2 |
3 |
- |
Totaal |
150 |
130 |
114 |
249 |
152 |
2) Het wetsontwerp waarvan sprake betreft de wet van 19 juni 2022 houdende diverse bepalingen inzake de detachering van bestuurders in de sector van het wegvervoer en werd op 11 juli 2022 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
Het ontwerp van koninklijk besluit, dat uitvoering geeft aan de wet van 19 juni 2022 is in volle voorbereiding. Zo wordt er momenteel op de nodige adviezen gewacht.