Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1720

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 14 juli 2022

aan de minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing

Verkeersveiligheid - Vlaams-Brabant - Actieve trajectcontroles - AMS-systeem - Aanpassingen op federaal niveau - Stand van zaken

verkeersveiligheid
snelheidsvoorschriften
provincie Vlaams-Brabant
politiecontrole
videobewaking
opnameapparaat

Chronologie

14/7/2022Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 18/8/2022)
13/8/2022Antwoord

Vraag nr. 7-1720 d.d. 14 juli 2022 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Om de snelheid van het verkeer te doen dalen en de verkeersveiligheid te verhogen, investeert het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer actief in het systeem van de trajectcontrole. Onderzoek toont aan dat het aantal ongevallen ter hoogte van trajectcontroles met 15 tot 30 % daalt. Volgens verkeersinstituut Vias daalt het aantal zware ongevallen zelfs met 50 %. Daarnaast blijkt ook dat het aantal snelheidsovertredingen met 78 % daalt ter hoogte van trajectcontroles. Met andere woorden tonen eerdere resultaten en onderzoeken zeer duidelijk het belang van trajectcontroles aan. Het is dan ook positief dat in de beleidsnota van de Vlaamse minister voor Mobiliteit duidelijk wordt aangegeven de ambitie te hebben het aantal trajectcontroles op onze Vlaamse wegen te vergroten. Dit zowel op de gewestwegen als op de snelwegen.

Aangezien de operationele uitbating na de technische realisatie een politionele verantwoordelijkheid is, richt ik me in navolging van mijn schriftelijke vraag nr. 7-1242 van 12 mei 2021 tot de geachte minister.

1) Uit het antwoord op mijn schriftelijke vraag in het Vlaams Parlement nr. 1222 van 9 mei 2022 aan Vlaams minister Peeters, minister van Mobiliteit en Openbare Werken, blijkt dat op dit moment 258 technisch gebruiksklare trajectcontroles in Vlaanderen zijn. Hoeveel van deze controles zijn operationeel?

2) Zijn deze Vlaamse operationele trajectcontroles altijd in werking of enkel op bepaalde momenten? Hierover graag meer informatie?

3) In de provincie Vlaams-Brabant zijn er (opnieuw volgens het antwoord van minister Peeters op mijn schriftelijke vraag nr. 1222, https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1851503) op dit moment 70 trajectcontroles waarvan er 43 klaar zijn. Hoeveel van deze controles zijn operationeel?

4) Zijn deze Vlaams-Brabantse operationele trajectcontroles altijd in werking of enkel op bepaalde momenten? Hierover graag meer informatie?

In de commissie Mobiliteit van het Vlaams Parlement van 11 februari 2021 (https://www.vlaamsparlement.be/nl/parlementair-werk/commissies/commissievergaderingen/1475238) gaf minister Peeters aan dat de problemen rond de federale software (AMS-systeem) van de baan zijn. Om alle gegevens die via de Vlaamse trajectcontroles verzameld kunnen worden, grondig en correct te analyseren moesten er nog enkele aanpassingen gebeuren op federaal niveau. We denken hieraan:

– wijziging van de wet op het politieambt;

– IT-richtlijnen die betrekking hebben op de koppeling van de datasystemen;

– richtlijnen die betrekking hebben tot de toegang tot de databanken;

– de uitbreiding van de verwerkingscapaciteit van de gewestelijke verwerkingscentra.

5) Graag kreeg ik hierover een nieuwe stand van zaken. Welke elementen werden aangepakt? Welke plannen zijn er nog in de nabije toekomst? Welke tijdschema heeft de geachte minister voor ogen?

Antwoord ontvangen op 13 augustus 2022 :

1) Momenteel zijn er 105 trajectcontroles operationeel in Vlaanderen, zowel op autosnelwegen als op gewestwegen.

2) De operationele federale trajectcontroles zijn altijd in werking. De gewestelijke verwerkingscentra (GVC) verwerken alle overtredingen van de aangesloten en operationele trajectcontroles en dit vierentwintig uur op vierentwintig en zeven dagen op zeven.

3) De provincie Vlaams-Brabant telt 34 trajectcontroles die worden behandeld door de GVC.

4) De operationele federale trajectcontroles zijn altijd in werking. De GVC verwerken alle overtredingen van de aangesloten en operationele trajectcontroles, en dit vierentwintig uur op vierentwintig en zeven dagen op zeven.

5) In juli 2022 zijn 98 medewerkers werkzaam in de GVC van het land en de aanwerving van nog eens 32 medewerkers wordt nog voor het eind van 2022 verwacht. De versterking van de GVC zal gedurende het hele jaar 2023 moeten worden voortgezet om voldoende verwerkingscapaciteit te kunnen garanderen.

Er werden in 2021 een aantal richtlijnen gepubliceerd in uitvoering van de wet op het politieambt:

– gemeenschappelijke bindende richtlijn van de ministers van Justitie en van Binnenlandse Zaken d.d. 28 januari 2021 met betrekking tot de bepaling van de nadere regels voor de toereikende, terzake dienende en niet overmatige maatregelen met betrekking tot de koppeling of correlatie van de technische gegevensbanken ingevolge het gebruik van intelligente camera’s en systemen voor de automatische nummerplaatherkenning, bedoeld in artikel 44/2, § 3, van de wet op het politieambt (WPA), met de gegevensbanken bedoeld in artikel 44/2, §§ 1 en 2, WPA, of met andere gegevensbanken waartoe de politiediensten toegang hebben door of krachtens de wet of internationale verdragen die België binden;

– gemeenschappelijke richtlijn van de ministers van Justitie en van Binnenlandse Zaken d.d. 2 februari 2021 met betrekking tot de bepaling van de nadere regels voor de mededeling van persoonsgegevens en informatie die door de politiediensten worden verwerkt in het raam van hun opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie, bedoeld in de artikelen 14 en 15 van de wet op het politieambt, door de politiediensten en tot de rechtstreekse toegang en de rechtstreekse bevraging van de ANG;

– gemeenschappelijke dwingende richtlijn van de ministers van Justitie en van Binnenlandse Zaken d.d. 13 juli 2021 met betrekking tot de maatregelen die nodig zijn om het beheer en de veiligheid, waaronder in het bijzonder de aspecten met betrekking tot de betrouwbaarheid, de vertrouwelijkheid, de beschikbaarheid, de traceerbaarheid en de integriteit van de persoonsgegevens en de informatie die worden verwerkt in de gegevensbanken bedoeld in artikel 44/2 van de wet op het politieambt, te verzekeren;

– gemeenschappelijke bindende richtlijn van de ministers van Justitie en van Binnenlandse Zaken 13 juli 2021 met betrekking tot de toegangsregels van de leden van de politiediensten tot de algemene nationale gegevensbank en de basis-, bijzondere en technische gegevensbank;

– gemeenschappelijke bindende richtlijn van de ministers van Justitie en van Binnenlandse Zaken d.d. 4 augustus 2021 over de nadere regels betreffende de koppeling van de gegevensbanken bedoeld in artikel 44/2 onderling of met andere gegevensbanken waartoe de politiediensten toegang hebben door of krachtens de wet of internationale verdragen die België binden.