Digitale lootboxen - Impact - Rechten en belangen van de consument - Bescherming - Mogelijke wetgeving initiatief - Rol van de Europese Unie (EU)
bescherming van de consument
digitaal spel
onlinegame
kansspel
14/7/2022 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 18/8/2022) |
22/7/2022 | Antwoord |
Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: het beschermen van de consument is een gedeelde verantwoordelijkheid.
Een lootbox is een virtueel pakket met elementen die spelers in allerlei games kunnen aankopen. Dat kan bijvoorbeeld gaan om wapens, kleding voor personage of accessoires. De spelers weten bij aankoop niet wat er in een lootbox zit.
In Nederland werd na een oproep van verschillende consumentenorganisaties een wetgevend initiatief genomen om lootboxen te verbieden. Volgens de initiatiefnemers zijn lootboxen een vorm van gokken met een grote impact op de kinderen en jongeren.
Daarom volgende vragen:
1) Hoe staat de geachte staatsecretaris tegenover het fenomeen van lootboxen in België?
2) Kunnen deze lootboxen de rechten en belangen van de consument op één of andere manier schaden? Zo ja, welke?
3) Is ook in België een wetgevend initiatief aangewezen? Waarom wel? Waarom niet? Welke rol speelt de Europese Unie (EU) in deze?
1), 2), & 3) De Kansspelcommissie heeft in 2018 geoordeeld dat betalende lootboxen beantwoorden aan de definitie van een kansspel.
Kansspelen zijn in België verboden tenzij wat de voorziene uitzonderingen in de Kansspelwet betreft.
De Kansspelwet behoort tot de bevoegdheden van de heer Vincent Van Quickenborne, minister van Justitie en Noordzee.