Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1706

van Philippe Courard (PS) d.d. 14 juli 2022

aan de vice-eersteminister en minister van Mobiliteit

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Uurregeling - Laatste rechtstreekse treinen - Verschil tussen de provincies - Provincie Luxembourg

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
provincie Luxemburg

Chronologie

14/7/2022Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 18/8/2022)
23/9/2022Antwoord

Vraag nr. 7-1706 d.d. 14 juli 2022 : (Vraag gesteld in het Frans)

De deelgebieden zijn ook bevoegd voor mobiliteit; daarom is deze vraag transversaal en valt ze binnen de bevoegdheid van de Senaat.

Met betrekking tot de uurregeling die toegepast wordt bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) heb ik vragen bij het treinaanbod naar de provincie Luxemburg.

Voor wie op weekdagen vanuit de hoofdstad van het station Brussel-Zuid naar Marloie wil sporen is het vertrek van de laatste rechtstreekse trein gepland om 20.33u. Voor wie naar Aarlen wil is dat 19.33u. In de provincie Namen daarentegen kan men nog vertrekken, naar Ciney bijvoorbeeld - dat ligt op dezelfde lijn - met de laatste trein uit Brussel-Zuid om 22.33u.

De betrokken pendelaars en reizigers vinden dat ze ongelijk behandeld worden en ik deel die mening, gezien dit voor veel praktische problemen zorgt.

1) Kunt u mij zeggen waarom er een verschil in de dienstverlening is tussen die twee provincies?

2) Wat zal u doen opdat het treinaanbod voor de provincie Luxemburg gelijk zou lopen met het aanbod voor de andere provincies?

3) Beschikt u over bijkomende informatie? Wat is de stand van zaken? U zal mij ongetwijfeld meer verduidelijking en concrete elementen van antwoord kunnen geven.

Antwoord ontvangen op 23 september 2022 :

Mijn ambitie, zoals uiteengezet in de Rail Vision 2040, die in mei 2022 door de federale regering werd goedgekeurd, is om het spooraanbod geleidelijk uit te breiden zodat er tegen 2040 elke vijftien minuten een trein rond de grote steden rijdt en elke dertig minuten een trein op de rest van het netwerk. Dit geldt zowel voor de prachtige provincie Luxemburg als voor de rest van België. Meer informatie vindt u hier: https://gilkinet.belgium.be/nl/de-trein-naar-morgen-federale-regering-keurt-de-spoorvisie-2040-goed.

1) De werkzaamheden voor de modernisering van as 3 hebben een grote invloed op het aanbod in de Luxemburgse regio.

Deze werken gaan gepaard met lange nachtelijke onderbrekingen en beperken de eerste en laatste treinen op de werfzones naar gelang hun voortgang.

Zo gaan de werkzaamheden om de elektrische spanning van 3 kV naar 25 kV te wijzigen, die eind augustus 2022 zijn voltooid, gepaard met het einde van de nachtelijke beperkingen op een deel van lijn 162. Dit betekent dat er vanaf 5 september weer treinen rijden, zowel vroeg als laat, op dit traject.

In de praktijk werden met de voltooiing van dit project de volgende treinen aangepast:

– IC 2120 die momenteel tussen Brussel-Zuid (20u33) en Rochefort-Jemelle (22u27) rijdt, zal verlengd worden tot Luxemburg (23u50) met haltes in Libramont (22u49), Marbehan (23u09) en Aarlen (23u22);

– IC 2121 die momenteel tussen Brussel-Zuid (21u33) en Ciney (23u05) rijdt, zal verlengd worden tot Rochefort-Jemelle (23u27) met een stop in Marloie (23u21);

– IC 2144 die momenteel van Luxemburg (20u10) naar Marloie (22u37) rijdt, zal verlengd worden tot Namen (23u14) met een stop in Ciney (22u54);

– IC 2126 die van Ciney (5u02) naar Brussel-Zuid (6u29) rijdt, rijdt weer vanaf Rochefort-Jemelle (4u39) met een stop in Marloie (4u44).

Naast deze aanpassingen rijdt P-trein 7672 van Rochefort-Jemelle (4u49) uur naar Libramont (5u16), met haltes in Forrières, Grupont en Poix-Saint-Hubert, weer en biedt in Libramont aansluiting op de L 5855 richting Marbehan en Aarlen.

In de praktijk rijden alle treinen weer normaal, behalve de IC 2122 die om 22u33 uit Brussel-Zuid vertrekt en nog beperkt is tot Ciney vanwege nachtelijke werkzaamheden in en rond dit station, waardoor hij nog niet kan aansluiten op Rochefort-Jemelle.

2) & 3) Als de infrastructuur het toelaat, en als de vraag naar verplaatsingen voldoende geacht wordt, past Nationaal Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) haar vervoeraanbod aan. De provincie Luxemburg heeft daar de afgelopen jaren al verschillende keren van geprofiteerd, met de omschakeling van één trein per twee uur naar één trein per uur op weekdagen tussen Namen-Bertrix en Libramont, en tussen Libramont-Virton en Aarlen in december 2017.

Dit werd ook georganiseerd tussen Libramont-Marbehan en Aarlen in het najaar van 2019 of tussen Luik-Vielsalm-Gouvy en Luxemburg in december 2020. Sinds december 2017 organiseert NMBS in het weekend een P-trein voor de kotstudenten van Aarlen, Marbehan, Libramont en Marloie naar Luik, en sinds juni 2021 bedient deze om de twee uur de stations tussen Virton, Athus en Aarlen.

Wat de lijn 162 Namen-Libramont-Aarlen-Luxemburg betreft, zijn dergelijke evoluties in het spooraanbod sterk afhankelijk van de planning van de bovenvermelde werkzaamheden.

Daarom kan de NMBS op dit moment geen mededelingen doen over de dienstregelingen, frequenties en diensten die over tien jaar van toepassing zullen zijn.

Ik wil echter de grensoverschrijdende verbinding met Luxemburg-Stad verbeteren. Luxemburg-Stad is het natuurlijke aantrekkingspunt van de provincie Luxemburg en kent elke ochtend files die bijna even erg zijn als die op de weg naar Brussel. Daarom heb ik gevraagd dat de NMBS en de Société nationale des chemins de fer luxembourgeois (CFL), de Luxemburgse spoorwegen, samen zouden onderzoeken wat de beste manier is om deze spoorverbinding tussen de provincie en het Groothertogdom Luxemburg te verbeteren.

Concreet zullen de NMBS en CFL samen een studie opstarten over het potentieel van «grensoverschrijdende passagiers» op de drie spoorlijnen die de twee landen verbinden, met de nadruk op de ontwikkeling van de dienst naar de stad Luxemburg. De studie moet het reizigerspotentieel van de drie grensoverschrijdende lijnen tegen 2030 evalueren en tegelijk zoeken naar korte termijn verbeteringen van de dienst naar Luxemburg-Stad, die tijdens het volgende vervoersplan 2023-2026 kunnen worden doorgevoerd. Bij deze voorstellen zal uiteraard niet alleen rekening moeten worden gehouden met het reizigerspotentieel, maar ook met de beschikbaarheid van rollend materieel, de compatibiliteit daarvan met de twee netten en de capaciteit van de spoorweginfrastructuur.