Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1676

van Fatima Ahallouch (PS) d.d. 11 juli 2022

aan de minister van Pensioenen en Maatschappelijke Integratie, belast met Personen met een handicap, Armoedebestrijding en Beliris

Directie-generaal personen met een handicap (DG HAN) van de federale overheidsdienst (FOD) Sociale zekerheid - Toekenning van uitkeringen aan personen met een handicap - Beheer van de dossiers - Achterstand - Cijfers - Redenen - Oplossingen - Maatregelen

gehandicapte
Nationale Hoge Raad voor Personen met een handicap
administratieve formaliteit
invaliditeitsverzekering
sociale zekerheid
officiële statistiek

Chronologie

11/7/2022Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 11/8/2022)
22/9/2022Antwoord

Vraag nr. 7-1676 d.d. 11 juli 2022 : (Vraag gesteld in het Frans)

De directie-generaal Personen met een handicap (DG HAN) van de federale overheidsdienst (FOD) Sociale zekerheid kent de uitkeringen aan personen met een handicap toe. Sinds 2010 moet elke aanvraag binnen de zes maanden beantwoord worden. De administratie slaagt er niet in die wettelijke behandeltermijn in acht te nemen en ondanks het nemen van tal van maatregelen duurt het probleem voort. De lange wachttijd is nadelig voor de mensen uit de doelgroepen, maar wanneer de voorgeschreven behandeltermijn overschreden is, moet de federale overheid bovendien aanzienlijke verwijlintresten betalen. De uitkeringen die door DG HAN worden uitbetaald vormen een vangnet voor veel personen met een beperking die niet of niet voldoende vergoed worden via andere stelsels van de sociale zekerheid. Ze moeten niet alleen leven met hun beperking, maar moeten dus ook nog opdraaien voor de moeilijkheden vanwege de achterstand bij de directie-generaal Personen met een handicap.

De cijfers in verband met de behandeling van aanvraagdossiers voor uitkeringen aan personen met een handicap vertonen een zorgwekkende evolutie. Uit de cijfers voor de maand april 2022 blijkt dat er maar liefst 33.207 dossiers niet binnen de zes maanden zijn behandeld en daar komen nog de 18.900 nieuwe dossiers van de maand april bij. Meer dan 8.000 personen zouden zelfs al meer dan een jaar op een beslissing wachten.

In 2021 opende de federale ombudsman 8.202 nieuwe dossiers, waaronder 6.037 klachten en 2.165 vragen om informatie, zo blijkt uit zijn jaarverslag dat op 2 mei 2022 is bekendgemaakt en dat toegespitst is op "empathie". Het betreft een stijging met 9% in vergelijking met 2020 en met 20% ten opzichte van 2019. De ombudsman wijst er bijvoorbeeld op dat het sociaal tarief voor gas en elektriciteit retroactief wordt toegekend aan personen waarvan de beperking werd vastgesteld door DG HAN. Als de erkenning van de handicap vertraging oploopt vloeien daar veel negatieve gevolgen uit voort.

De bevoegdheden voor personen met een handicap zijn in België zeer versnipperd. Naargelang van de diverse aspecten is het gewestelijke, het federale of het Europese niveau bevoegd. Deze vraag valt dus wel degelijk binnen de bevoegdheid van de Senaat.

1) De Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap (NHRPH) zegt dat hij al sinds 2017 deze achterstand aankaart. Bevestigt u de vertraging in de behandeling van de dossiers? Hoe verklaart u die? Hoeveel dossiers wachten nog op een antwoord?

2) Hoeveel personen en gezinnen dragen de gevolgen van deze achterstand?

3) Hoe lang zal het duren voor die achterstand is weggewerkt?

4) Hoe worden de aanvragers intussen op de hoogte gehouden?

5) Waar kunnen ze concreet op terugvallen?

Antwoord ontvangen op 22 september 2022 :

1) De achterstand in de verwerking van dossiers is een probleem dat mijn administratie al lange tijd zorgen baart. Het klopt dat er momenteel veel dossiers lopende zijn. In juni 2022 waren er 22 310 dossiers met een afhandelingstermijn van meer dan zes maanden, op een totaal van 82 494 dossiers. Deze vertragingen worden voornamelijk veroorzaakt door een tekort aan artsen, waarmee onze regionale teams nog steeds te kampen hebben.

2) De dienst heeft geen gegevens over het aantal gezinnen, maar alleen over het aantal aanvragers. Zoals reeds vermeld, waren er eind juni 22 310 dossiers met een afhandelingstermijn van meer dan zes maanden.

3) Op basis van de huidige ontwikkelingen kan worden verwacht dat de gemiddelde behandelingstijd, die eind juni 6,69 maanden bedroeg, eind 2022 opnieuw minder dan zes maanden zal bedragen. Mijn hele administratie is elke dag druk in de weer om de huidige achterstand weg te werken.

4) Via het portaal My Handicap kan de status van een lopende aanvraag worden gevolgd. Na de beslissing over het recht ontvangt de aanvrager een gedetailleerde kennisgeving.

5) Mensen die een tegemoetkoming aanvragen en weinig of geen bestaansmiddelen hebben, kunnen het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) om een (terugbetaalbaar) voorschot op hun uitkering vragen. De terugvordering van voorschotten gebeurt rechtstreeks tussen de directie generaal (DG) Personen met een handicap en het OCMW. Op die manier is de aanvrager verzekerd van een inkomen tijdens de duur van het onderzoek, zonder administratieve rompslomp.

Als minister belast met Personen met een handicap en Armoedebestrijding zorg ik ervoor dat de rechten van elke burger gekend zijn en gewaarborgd worden.