Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1674

van Fatima Ahallouch (PS) d.d. 11 juli 2022

aan de minister van Pensioenen en Maatschappelijke Integratie, belast met Personen met een handicap, Armoedebestrijding en Beliris

Personen met een handicap - Parkeerkaarten - Toekenning - Beheer van de dossiers - Achterstand - Cijfers - Oplossingen

lichamelijk gehandicapte
faciliteiten voor gehandicapten
administratieve formaliteit
parkeerterrein

Chronologie

11/7/2022Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 11/8/2022)
22/9/2022Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-1673

Vraag nr. 7-1674 d.d. 11 juli 2022 : (Vraag gesteld in het Frans)

Verschillende personen met een handicap contacteerden mij omdat ze geen antwoord krijgen op hun vraag voor een parkeerkaart. Met betrekking tot die parkeerkaarten vermeldt de website van de Sociale zekerheid dat de kaart drie weken na de administratieve beslissing per post wordt opgestuurd. Volgens sommige van mijn bronnen zijn er mensen die al meer dan een jaar wachten.

Ik probeerde die informatie te verifiëren en heb gelezen dat de federale ombudsman in 2017 al 580 klachten had geregistreerd, hetzij een stijging met meer dan 150% in vergelijking met 2016. Ik heb geen recentere cijfers.

Volgens de webpagina "My Handicap" is de achterstand 33.207 dossiers, en daarbij komen nog de 18.900 dossiers van de lopende maand bij. Er wordt uitgelegd dat 32,3% van de dossiers met betrekking tot parkeerkaarten nog door de dienst moeten worden behandeld en gerekend worden bij de dossiers met vertraging van de maand april 2022. De achterstand loopt dus op, hij bedroeg 29% in juli 2021.

Omdat België een federale staat is, zijn de bevoegdheden inzake mobiliteit verdeeld tussen het federale niveau en de gewesten. Bovendien zijn de bevoegdheden voor personen met een handicap in België zeer versnipperd. Naargelang van de diverse aspecten is het gewestelijke, het federale of het Europese niveau bevoegd. Deze vraag valt dus wel degelijk binnen de bevoegdheid van de Senaat.

1) Bevestigt u de cijfers over de achterstand in deze materie?

2) Waarom blijft dit probleem aanslepen terwijl de technische aanpassingen die er de oorzaak van zouden zijn al in 2018 plaatsvonden?

3) Hoe verklaart u die achterstand?

4) Hoe groot is de achterstand vandaag?

5)Welke oplossingen stelt u voor?

6) Hoe kunnen personen met een handicap anders gebruik maken van de voor hen voorbehouden parkeerplaatsen?

7) Wat is voor hen de oplossing op korte termijn?

Antwoord ontvangen op 22 september 2022 :

1) In juni 2022 waren er in totaal 20 918 lopende aanvragen voor parkeerkaarten. Daarvan dateerden er 7 106 van meer dan drie maanden. De gemiddelde afhandelingstermijn voor aanvragen om een parkeerkaart, waarbij een evaluatie van de handicap moet gebeuren, is 2,94 maanden.

2) De achterstand heeft niets te maken met de technische aanpassingen in 2018. Zodra het resultaat van de evaluatie gekend is, start immers een automatisch proces voor het aanmaken van de kaart. Dit duurt drie weken.

3) De totale afhandelingstermijn bij de aanvraag van een parkeerkaart wordt vooral bepaald door de tijd die nodig is voor de evaluatie van de handicap. De vertraging op dit vlak wordt veroorzaakt door een gebrek aan personeel. Er is immers een tekort aan artsen in de regionale centra van de directie-generaal Personen met een handicap (DG HAN).

4) In juni 2022 bedraagt de achterstand 33,9 %. Ter vergelijking: op 1 januari 2018 bedroeg het aantal lopende aanvragen voor een parkeerkaart 35 655. Daarvan waren er 15 626, ofwel 44 %, meer dan drie maanden oud.

5) Wij zijn ons bewust van dit probleem en hopen de wachttijd te kunnen verkorten dankzij de verschillende projecten die deel uitmaken van het programma Excel Han en die erop gericht zijn de knelpunten in het proces van het onderzoek van een dossier (bij de intake en de evaluatie) weg te werken om een snellere en meer kwalitatieve dienstverlening te garanderen. Een betere begeleiding bij het indienen van een aanvraag dankzij de aanwerving van sociaal assistenten en het versterken van de capaciteit inzake de evaluatie van de handicap moeten leiden tot het optimaliseren van de afhandelingstermijnen.

6) Om gebruik te maken van de parkeerplaatsen die specifiek voorzien zijn voor personen met een beperkte mobiliteit, dient men in het bezit te zijn van een geldige parkeerkaart. De dienst streeft er dan ook naar om deze kaarten zo snel mogelijk af te leveren.

7) Als de aanvrager een toelating heeft van de adviserende arts van het ziekenfonds om een mobiliteitshulpmiddel aan te kopen, kan de parkeerkaart afgeleverd worden zonder bijkomend onderzoek. ln specifieke, precaire situaties kan een parkeerkaart afgeleverd worden via een versnelde procedure. Indien een vervallen parkeerkaart niet verlengd kan worden, bestaat tevens een mogelijkheid om een attest aan te vragen waarmee de geldigheidsduur van de parkeerkaart verlengd wordt.