Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1606

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 5 mei 2022

aan de minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing

Buschauffeurs - Alcohol- of druggebruik - Specifieke controles - Cijfers

drugverslaving
alcohol
verdovend middel
verkeersveiligheid
bestuurder
reizigersvervoer
openbaar vervoer
officiële statistiek
alcoholisme

Chronologie

5/5/2022Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 9/6/2022)
9/6/2022Antwoord

Vraag nr. 7-1606 d.d. 5 mei 2022 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: mobiliteit is een gedeelde bevoegdheid waarbij verkeersveiligheid een gezamenlijke uitdaging is.

Op zondag 10 april 2022 was er op de E19 een busongeval met meerdere zwaargewonden en twee dodelijke slachtoffers. De chauffeur bleek onder invloed van drugs.

Daarom volgende vragen:

1) Hoeveel buschauffeurs werden afgelopen tien jaar betrapt op rijden onder invloed van alcohol- of drugs? Graag kreeg ik:

a) de cijfers per jaar;

b) de cijfers per type inbreuk.

2) Werden er afgelopen tien jaar specifiek controles gehouden op rijden onder invloed van alcohol- of drugs door buschauffeurs? Waarom wel? Waarom niet? Zo ja, hoeveel? Graag kreeg ik de cijfers per jaar?

3) Hoe evalueert de geachte minister deze cijfers?

Antwoord ontvangen op 9 juni 2022 :

1) Onderstaande tabel geeft een overzicht van het aantal autobus- en autocarchauffeurs dat betrapt werd op het rijden onder invloed van alcohol of drugs, opgesplitst per type inbreuk.

Tabel 1: Overzicht van het aantal autobus- en autocarchauffeurs, betrapt op het rijden onder invloed van alcohol en drugs, opgesplitst per type inbreuk (periode 2012-2021).

Inbreuk

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Alcohol

Gehalte

0,2 ‰ – 0,49 ‰ [1]

 

 

 

3

7

6

9

7

3

1

0,5 ‰ – 0,79 

5

5

5

7

3

3

4

8

1

1

0,8 ‰ [2]

8

14

2

 

 

 

 

 

 

 

0,8 ‰ – 0,99 

 

 

1

1

4

3

2

2

1

 

1,0 ‰ – 1,19 

 

 

 

1

 

 

1

 

 

 

1,2 ‰ – 1,49 

 

 

 

 

3

4

1

 

1

 

1,5 

 

 

5

1

6

2

3

4

2

4

Dronkenschap

 

2

1

 

1

1

2

 

1

 

Totaal

13

21

14

13

24

19

22

21

9

6

Drugs

Onder invloed

 

2

 

1

3

4

2

1

6

3

Dronkenschap

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Totaal

 

2

 

1

3

4

2

1

6

5

Bron: federale politie – DGR/DRI-BIPOL.

[1] Sedert 1 januari 2015 bedraagt de alcohollimiet 0,2 ‰ voor professionele bestuurders (bestuurders van vrachtwagens, autobussen, autocars en van andere voertuigen die beroepsmatig personen vervoeren, zoals taxichauffeurs, bestuurders van minibussen, leerlingenvervoer).

[2] Bij koninklijk besluit van 25 juni 2014 werd het koninklijk besluit van 19 april 2014 betreffende de inning en de consignatie van een som bij de vaststelling van overtredingen inzake het wegverkeer bijgestuurd zodat vanaf 1 juli 2014 de meeste alcoholovertredingen in theorie kunnen afgehandeld worden met een onmiddellijke inning, volgens het resultaat van de ademanalyse en dit naast de bestaande mogelijkheden van minnelijke schikking en eventuele dagvaarding voor de rechtbank.

2) De politie voert het ganse jaar door controles uit op het rijden onder invloed van drugs en van verdovende middelen. Het gaat daarbij om controles in het kader van de vaststellingen van een verkeersongeval, routinecontroles (volgens het principe «stoppen = blazen» of nog ter gelegenheid van specifieke acties, gericht op het rijden onder invloed. Bij deze controles wordt er geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende soorten bestuurders (automobilisten, vrachtwagenchauffeurs, motorrijders, buschauffeurs, enz.).

Binnen de geïntegreerde politie werd een expertennetwerk «personenvervoer» opgericht, samengesteld uit politieambtenaren die gespecialiseerd zijn in deze bijzondere materie.

Dit netwerk voert sinds 2013 regelmatig controleacties uit gericht naar het internationaal busvervoer van personen. Zij worden, indien de mogelijkheid zich voordoet om grotere dispositieven op te richten, bijgestaan door gerechtelijke ploegen, door hondengeleiders, of zelfs door andere controlediensten zoals de sociale inspectie of de douane. Er gaat hierbij een bijzondere aandacht uit naar de rij- en rusttijden van de chauffeurs en van de vervoersvergunningen en rittenbladen en snelheid van de autobussen en autocars. Tevens wordt elke gecontroleerde autocarbestuurder eveneens onderworpen aan een ademtest en wordt er visueel geverifieerd of de chauffeur uitwendige tekenen van recent druggebruik vertoont. Wanneer dit het geval is, wordt betrokkene onderworpen aan een speekseltest.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van het aantal controleacties dat sedert 2013 werd uitgevoerd door het expertennetwerk «personenvervoer», het aantal gecontroleerde voertuigen, het aantal vastgestelde inbreuken en het aantal autocarbestuurders dat bij deze controles werd betrapt op het rijden onder invloed.

Naast deze gerichte controleacties voeren de leden van het netwerk nog sporadisch routinecontroles van autocars uit. Deze controles worden evenwel niet geregistreerd.

Jaar

# uitgevoerde acties

# gecontroleerde voertuigen

# vastgestelde verkeersinbreuken

# onder invloed

2013

4

203

86

2

2014

5

265

113

0

2015

7

238

106

2

2016

6

210

85

2

2017

7

182

135

4

2018

1

31

23

0

2019

2

109

30

0

2020

3

48

24

0

2021

4

126

53

0

3) Dramatische gebeurtenissen zoals het ongeval op de E19 autosnelweg te Sint-Job-in-‘t-Goor, waarbij de bestuurder een positieve speekseltest aflegde, hetgeen doet vermoeden dat hij onder invloed van drugs reed, mag ons niet verleiden om al te snel conclusies te trekken.

Uit de cijfers mag blijken dat autobus- en autocarchauffeurs zeker niet oververtegenwoordigd zijn bij de bestuurders die betrapt worden op het rijden onder invloed.

Dit neemt niet weg dat ook deze categorie van weggebruikers, net zoals de andere, bij routinecontroles, bij gerichte acties op het rijden onder invloed of bij specifieke acties op de naleving van de wetgeving die op hen toepasselijk is, het voorwerp dienen uit te maken van een controle op het rijden onder invloed.