Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1559

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 30 maart 2022

aan de vice-eersteminister en minister van Mobiliteit

Gewestelijk Expresnet (GEN) - Treinverbinding Linkebeek-Sint-Genesius-Rode - Verbreding van het spoor - Voorbereidende en reeds uitgevoerde werken - Budget - Stand van zaken - Kalender - Aanpassing

openbaar vervoer
provincie Vlaams-Brabant
openbare werken
spoorwegnet
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
gemeente

Chronologie

30/3/2022Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 28/4/2022)
28/4/2022Antwoord

Vraag nr. 7-1559 d.d. 30 maart 2022 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In navolging van mijn eerdere schriftelijke vragen nrs. 7-706, 7-826 en 7-1480 kom ik terug op de werken rond de verdubbeling van het spoor tussen Linkebeek en Sint-Genesius-Rode.

Volgens de oorspronkelijke plannen had het Gewestelijk Expresnet van en naar Brussel (GEN) al in 2012 klaar moeten zijn. Op de meeste lijnen die tot dit GEN behoren is het aantal sporen al verdubbeld, maar op de lijnen Brussel-Nijvel en Brussel-Ottignies is dat nog niet het geval. Wat betreft de uit te voeren werken in Linkebeek en Sint-Genesius-Rode werd de stedenbouwkundige vergunning in 2014 vernietigd door de Raad voor vergunningsbetwistingen. Met de heropstart van het GEN in 2018, werd de procedure tot aanvraag van een nieuwe omgevingsvergunning opnieuw opgestart. De gemeente Linkebeek gaf echter een negatief advies op de voorgestelde scopingsnota (één van de fases binnen het gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP)). Hierdoor werd de totale duur van de procedures (GRUP en vergunning) met één jaar verlengd.

In 2022 en 2023 worden ondertussen in Sint-Genesius-Rode de bruggen over de Paardenstraat en Gehuchtstraat vervangen en bij het nieuwe ontwerp van deze bruggen wordt rekening gehouden met de verdubbeling van de spoorlijn (GEN) en de aanleg van de F207. Wat betreft de plannen omtrent de aanleg van de fietssnelweg richt ik me tot uw Vlaamse collega, minister Lydia Peeters. Maar graag had ik van u een actuele stand van zaken gehad van wat betreft de werken aan het spoor. Hierover enkele vragen:

1) Kan de geachte minister me een overzicht bezorgen van de voorbereidende werken, de reeds uitgevoerde werken en de uit te voeren werken met betrekking tot de verbreding van het spoor tussen Linkebeek en Sint-Genesius-Rode? Graag kreeg ik dit op een tijdlijn gekoppeld aan de nodige budgetten.

2) Volgens eerdere antwoorden op mijn vorige schriftelijke vragen blijkt dat er in totaal 902,2 miljoen euro nodig is voor de GEN-werken die Infrabel zal uitvoeren in de periode 2016-2031. Blijft dit eerder geraamde budget voldoende volgens de laatste nieuwe inzichten? Zo niet, wat is de meerkost? Waarom en hoe wordt deze gefinancierd?

3) Door het negatieve advies van de gemeente Linkebeek met betrekking tot de scopingnota werd de totale duur van de procedure (GRUP en vergunning) met één jaar verlengd (van drie naar vier jaar). Hierdoor werd het oorspronkelijke tijdschema van 2030 al aangepast naar 2031. Zijn er volgens de laatste stand van zaken nog aanpassingen aan deze kalender nodig of zal het project afgerond kunnen worden in 2032?

Antwoord ontvangen op 28 april 2022 :

1) De eerste werken zijn gestart met het vernieuwen van twee wegbruggen (Paardenstraat en Gehuchtstraat) en dit op het grondgebied van Sint-Genesius-Rode. Hiervoor werd een aparte vergunning aangevraagd en bekomen.

Voor het vervolg van de werken is het wachten op de stedenbouwkundig vergunning voor de verdubbeling van de spoorlijn. Infrabel spaart kosten noch moeite om tot een compromis te komen, zoals steeds het geval is.

In eerste instantie zullen dan de werken burgerlijke bouwkunde starten (duur min of meet vijf jaar en min of meer125 miljoen euro (indicatief)). De spooraanleg (min of meer zeven jaar en min of meer 65 miljoen euro (indicatief)) start van zodra een respectabel deel van het nieuw spoorwegplatform klaar is. Deze bedragen en looptijden worden onder voorbehouden vermeld.

2) Een globale herraming is thans voorzien in de loop van het jaar 2022-begin 2023. Er zal dan op deze vragen een antwoord geboden kunnen worden.

3) Tesamen met de herraming (zie vorige vraag) zal ook de einddatum geherevalueerd worden.