Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1480

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 3 februari 2022

aan de vice-eersteminister en minister van Mobiliteit

Sint-Genesius-Rode - Paardenstraat en Gehuchtstraat - Nieuwe spoorwegbruggen - Financiering - Stand van zaken van de werken - Lokaal bestuur - Betrokkenheid

provincie Vlaams-Brabant
openbaar vervoer
openbare werken
brug
spoorwegnet
gemeente

Chronologie

3/2/2022Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 10/3/2022)
21/3/2022Antwoord

Vraag nr. 7-1480 d.d. 3 februari 2022 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In de gemeente Sint-Genesius-Rode worden de oude spoorwegbruggen in de Paardenstraat en de Gehuchtstraat vervangen door nieuwe constructies. De omgevingsvergunningsaanvraag werd ingediend en bij het ontwerp van beide bruggen wordt rekening gehouden met de toekomstige verdubbeling van de spoorlijn in het kader van het GEN-project (Gewestelijk Expresnet) en de aanleg van een fietssnelweg door de provincie. Een deel van deze werken (fietssnelweg F207) wordt door de Vlaamse overheid uitgevoerd, maar het grootste deel valt onder de verantwoordelijkheid van de federale overheid. Hierover enkele vragen:

1) Welke concrete werken worden door de federale overheid gefinancierd? Welk budget is er hiervoor geraamd?

2) Welke concrete werken worden in opdracht van de federale overheid uitgevoerd? Wie voert de werken uit?

3) Graag kreeg ik een overzicht van de huidige stand van deze werken. Welke (voorbereidende en effectieve) werken werden reeds uitgevoerd? Welke staan in de toekomst nog gepland? Dit aan de hand van een tijdlijn en gekoppeld aan de geraamde budgetten.

4) Hebben de werken al vertraging opgelopen? Zo ja, hoeveel en wat is daarvan de oorzaak?

5) Waar zullen de nieuwe bruggen exact worden geplaatst? Graag kreeg ik ook een schets van de nieuwe constructieve op de vooropgestelde locatie.

6) TUC Rail deed in kader van deze werken een voorbereidende studie. Wat waren de voornaamste bezwaren en conclusies?

7) Op welke manier wordt het lokale bestuur bij de werken betrokken?

Antwoord ontvangen op 21 maart 2022 :

1) De federale overheid neemt de werken ten laste die noodzakelijk zijn voor de verdubbeling van de spoorlijn.

Totale kostprijs twee nieuwe bruggen: 5,250 miljoen euro:

– ten laste van de federale overheid: 4,525 miljoen euro;

– ten laste van het Vlaams Gewest: 0,725 miljoen euro:

2) Alle werken worden door de federale overheid uitgevoerd:

– bouwheer: Infrabel;

– bouwdirectie: TUC RAIL;

– aannemer: BAM CONTRACTORS.

3) Voorbereidingen (werfketen, enz.) zijn al gestart en de werken zijn voorzien te starten in april 2022:

– min of meer twee derde te realiseren in 2022 (100 % brug Paardenstraat, 50 % Gehuchtstraat);

– min of meer een derde te realiseren in 2023 (saldo).

4) De start der werken was voorzien voor het najaar 2021, maar op aangeven van de aannemer is de start uitgesteld omwille van vertraging bij de productie of de levering van de liggers. Dit omwille van de Covid-19-pandemie (naar analogie met de auto-industrie). Een stilstand van de werken kon hierdoor vermeden worden: zo vermijden we overbodige hinder voor de gemeente.

5) De nieuwe brug van de Paardenstraat verschuift naar het noorden:

Graphical user interface, diagram, applicationDescription automatically generated

Diagram, engineering drawingDescription automatically generated

De nieuwe brug van de Gehuchtstraat komt op dezelfde plaats als de huidige brug:

A high angle view of a cityDescription automatically generated with low confidence

Diagram, engineering drawingDescription automatically generated

6) Hinder voor gemeentelijk verkeer tot een minimum beperken : zo zal het verkeer onderbroken worden op het moment:

– dat de liggers geplaatst worden (weekend of nacht);

– de afbraak van de oude bruggen plaats vindt (weekend);

– de aansluiting van de nieuwe wegenis op de bestaande wegenis gebeurt (week); en

– de nutsleidingen worden omgeschakeld (week – door de respectievelijke nutsbedrijven).

De nodige omleidingen zijn te verzekeren door de aannemer en af te stemmen met de gemeente:

– in stand houden van de dubbele waterleiding VIVAQUA door het nemen van de gepaste beschermingsmaatregelen;

– afmetingen brug en opbouw wegenis werd met de gemeente besproken.

7) Voorafgaandelijk heeft overleg plaats gevonden met de gemeente (evenals De Lijn):

– tijdens de werken wordt relevante informatie gecommuniceerd naar de gemeente (aanwezigheid op werfvergaderingen werd voorgesteld aan de gemeente);

– de communicatie naar de aangelanden gebeurt in overleg met de communicatiedienst van INFRABEL.