Bescherming van de consument - Eenzijdig wijzigen van prijzen, kenmerken en voorwaarden van een overeenkomst - Economische Inspectie - Meldingen - Klachten - Cijfers - Onderzoek - Resultaat
bescherming van de consument
prijsstijging
prijsbeheersing
officiële statistiek
contract
handelscontract
3/2/2022 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 10/3/2022) |
28/2/2022 | Antwoord |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-1478
Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: het beschermen van de consument en een gelijk speelveld creëren is een gedeelde verantwoordelijkheid.
Huurprijzen, wedden en lonen, sociale bijdragen en uitkeringen zijn onderhevig aan een automatische indexatie. Een automatische indexatie van industriële of commerciële prijzen is evenwel verboden. Daarnaast trad de reglementering over het verbod op misbruik van economische afhankelijkheid in werking, alsook de reglementering over het verbod op oneerlijke bedingen in «business to business» (B2B)-relaties.
Door deze reglementering is het eenzijdig wijzigen van prijzen, kenmerken en voorwaarden van een overeenkomst beperkt.
Daarom volgende vragen:
1) Hoeveel klachten ontving de Economische Inspectie voor het eenzijdig wijzigen van prijzen, kenmerken en voorwaarden van een overeenkomst?
Graag kreeg ik:
a) de cijfers voor de afgelopen tien jaar, per jaar;
b) een opdeling tussen B2B en «business to consumer» (B2C);
c) de cijfers per provincie;
d) de cijfers per type van eenzijdige wijziging (indexatie, oneerlijk beding, enz.).
2) Wat was het resultaat van de gevoerde onderzoeken?
3) Hoe beoordeelt u deze cijfers?
4) Geniet de consument volgens u voldoende bescherming tegen het eenzijdig wijzigen van prijzen, kenmerken en voorwaarden van een overeenkomst? Waarom wel? Waarom niet?
1) a) & d) De Economische Inspectie ontving onderstaand aantal meldingen via haar Meldpunt over deze fenomenen. Deze cijfers zijn beperkt tot de laatste drie jaar wegens het gebruik van een nieuw dossierbeheersysteem sinds eind 2020. Voorheen bestonden geen specifieke statistische codes voor deze fenomenen.
Fenomeen / Jaar |
2020 (onvolledig) |
2021 |
2022 (onvolledig) |
Totaal |
Eenzijdige opzegging van contracten door de verkoper of dienstverlener |
0 |
14 |
13 |
27 |
Eenzijdige wijziging van verkoopsvoorwaarden |
6 |
71 |
43 |
120 |
Praktijken met betrekking tot opzegging van overeenkomsten – andere |
0 |
5 |
4 |
9 |
Totaal |
6 |
90 |
60 |
156 |
Nota: per melding zijn meerdere fenomenen mogelijk. Er zijn in totaal 154 meldingen, waarvan twee meldingen een dubbele fenomeencode hebben.
b) Hiervan kwamen 137 meldingen van consumenten (B2C) en 17 van ondernemingen (B2B).
c) Hieronder vindt u een opsplitsing van de meldingen per provincie op basis van de vestiging van de tegenpartij:
Provincie |
Aantal meldingen |
Antwerpen |
20 |
Henegouwen |
0 |
Limburg |
2 |
Luik |
31 |
Luxemburg |
1 |
Namen |
1 |
Oost-Vlaanderen |
2 |
Vlaams-Brabant |
14 |
Waals-Brabant |
2 |
West-Vlaanderen |
7 |
Brussels Hoofdstedelijk Gewest |
35 |
Onbekend / buitenland |
39 |
Totaal |
154 |
2) Onderstaande cijfers geven het aantal controles, inbreuken en waarschuwingen weer betreffende onrechtmatige bedingen B2C en B2B met betrekking tot het eenzijdig wijzigen van prijs, kenmerken en voorwaarden van de overeenkomst. Er werden geen processen-verbaal opgesteld.
Jaar |
Aantal controles |
Aantal inbreuken |
Aantal waarschuwingen |
2020 (onvolledig) |
2 |
0 |
0 |
2021 |
19 |
11 |
8 |
Totaal |
21 |
11 |
8 |
Nota: een waarschuwing kan meerdere inbreuken betreffen.
3) Gezien het relatief brede en algemene onderwerp van de vraag is het niet raadzaam om concrete conclusies te trekken uit deze cijfers. Naast onrechtmatige bedingen kan er bijvoorbeeld ook sprake zijn van algemene misleidende of agressieve handelspraktijken. Het is evenwel niet technisch mogelijk voor de administratie om deze op te splitsen naar deze fenomenen.
4) Het feit dat de huidige regels met betrekking tot onrechtmatige bedingen en oneerlijke handelspraktijken zo’n breed toepassingsgebied hebben, zowel B2C als B2B, is de sterkte van deze regelgeving. Deze regels vangen zo situaties op waarvoor geen specifieke wetgeving bestaat. Er zijn momenteel geen voorstellen tot inhoudelijke wijzigingen gepland, op de omzetting van de zogenaamde omnibusrichtlijn na wat betreft de B2C-transacties (richtlijn (EU) 2019/2161 van het Europees Parlement en de Raad van 27 november 2019 tot wijziging van richtlijn 93/13/EEG van de Raad en richtlijnen 98/6/EG, 2005/29/EG en 2011/83/EU van het Europees Parlement en de Raad wat betreft betere handhaving en modernisering van de regels voor consumentenbescherming in de Unie).