Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1461

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 20 januari 2022

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën, belast met de Coördinatie van de fraudebestrijding

Bijzondere Belastinginspectie - Algemene administratie van de Fiscaliteit - Klachten en meldingen over inbreuken - Cijfers - Invloed van de pandemie van Covid-19

belastingadministratie
epidemie
officiële statistiek
Bijzondere Belastinginspectie

Chronologie

20/1/2022Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 24/2/2022)
24/2/2022Antwoord

Vraag nr. 7-1461 d.d. 20 januari 2022 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: eerlijke fiscaliteit is een gedeelde verantwoordelijkheid.

In 2020 kreeg de Bijzondere Belastinginspectie (BBI) 340 anonieme meldingen en 193 meldingen met naam. Bij de algemene administratie van de Fiscaliteit waren er 2 995 klachten. Een duidelijke stijging tegenover 2019. Dat blijkt uit cijfers die de krant «De Tijd» op 28 juli 2021 publiceerde.

In opvolging hiervan graag volgende vragen:

1) Hoeveel klachten en meldingen kreeg de Bijzondere Belastinginspectie (BBI) de afgelopen tien jaar? Graag kreeg ik:

a) het aandeel anonieme klachten en meldingen;

b) de cijfers per jaar;

c) de cijfers per belasting of heffing waarop de klacht of melding betrekking heeft.

2) Hoeveel klachten en meldingen kreeg de algemene administratie van de Fiscaliteit de afgelopen tien jaar? Graag kreeg ik:

a) het aandeel anonieme klachten en meldingen;

b) de cijfers per jaar;

c) de cijfers per belasting of heffing waarop de klacht of melding betrekking heeft.

3) Hoe evalueert de geachte minister deze cijfers in relatie tot de huidige pandemie van Covid-19?

Antwoord ontvangen op 24 februari 2022 :

1) In verband met het ontvangen van anonieme en andere meldingen dienen we de volgende opmerkingen bij de Bijzondere Belastinginspectie (BBI) te maken:

– de meeste van deze klachten worden, na onderzoek door de diensten van de BBI en gelet op de interne afspraken bij de federale overheidsdienst (FOD) Financiën, overgemaakt aan TACM (Tax Audit and Compliance Management, dienst van de algemene administratie van de Fiscaliteit (AAFisc)) en worden daar geregistreerd in hun data;

– sommige van de klachten worden, indien ze niet zozeer bestemd zijn voor de diensten van de BBI, overgemaakt rechtstreeks naar de bevoegde diensten. We denken hier bijvoorbeeld aan klachten in verband met erfenissen (bevoegdheid bij de Gewesten), douane, sociale fraude, enz.;

– sommige klachten worden alleen door onze diensten onderzocht;

– men mag ook niet vergeten dat op een tijdspanne van tien jaar er heel wat veranderd is op het vlak van neerleggen van klachten. Was dit vroeger meestal via brief dan is het gebruik van e-mail (met mailadressen die we niet kunnen identificeren) veel meer in gebruik gekomen waardoor het goedkoper en gemakkelijker is om ons de klacht over te maken;

– enerzijds dienen we op te merken dat sommige klachten over hetzelfde onderwerp zijn en door de zelfde «auteurs» gemaakt worden. Deze worden eigenlijk beschouwd als verschillende klachten.


anoniem

niet anoniem

Totaal

2011

174

194

368

2012

279

226

505

2013

314

55

369

2014

364

33

397

2015

307

38

345

2016

268

11

279

2017

273

17

290

2018

228

50

278

2019

179

103

282

2020

340

193

533

2021

284

215

499

2022 *  januari

16

13

29

Bron: StirFraude; overige gegevens komen voort van een manuele telling in de registratie van inkomende post.

– Een onderscheid tussen anoniem en ondertekende meldingen wordt maar opgenomen vanaf 2018 (behalve bij de Centrale diensten van de BBI) , dus gelet op dit onderscheid zijn de cijfers voor het jaar 2018 vertekend.

– Aangezien klachten meestal handelen over verschillende fraudes die mekaar overlappen worden deze niet bijgehouden. Meestal gaan de klachten over fraude op het vlak van zowel directe belastingen als over BTW.

2) De AAFisc heeft het volgende aantal klachten ontvangen in de loop van de jaren 2012 tot en met 2021:

Jaar

Aantal

2012

1 221

2013

2 610

2014

2 625

2015

2 800

2016

2 734

2017

2 643

2018

2 208

2019

1 958

2020

2 995

2021

2 338

De AAFisc maakt geen onderscheid tussen anonieme of niet-anonieme klachten en behandelt ze op dezelfde manier.

Een klacht kan betrekking hebben op diverse belastingen, eventueel op verschillende fiscale administraties en inbreuken bevatten die niet onder de bevoegdheid van de FOD Financiën vallen. De AAFisc houdt geen statistieken bij over deze verdeling.

3) Wat de AAFisc betreft heeft de pandemie geen gevolgen gehad wat betreft het aantal klachten en de eerste screening ervan.

Voor de BBI is het aantal klachten inderdaad toegenomen in 2020 en 2021, maar uit niets kan worden afgeleid of die stijging te wijten is aan de pandemie.