E-commercesites - Aankopen - Economische Inspectie - Meldingen - Cijfers - Procedure - Gevolgen
elektronische handel
officiële statistiek
bescherming van de consument
economisch delict
20/1/2022 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 24/2/2022) |
15/2/2022 | Antwoord |
Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: het beschermen van de consument en een gelijk speelveld creëren tussen binnenlandse en buitenlandse e-commercespelers is een gedeelde verantwoordelijkheid.
Deze vraag in navolging van de schriftelijke vraag nr. 7-1221 van 28 april 2021 betreffende meldingen bij de Economische Inspectie in verband met aankopen op e-commercesites.
Graag volgende vragen:
1) Hoeveel meldingen in verband met aankopen op buitenlandse e-commercesites ontving het meldpunt in 2021? Graag kreeg ik:
a) vergelijkbare cijfers voor dezelfde periode sinds 2016;
b) een opdeling van de type meldingen in verband met aankopen op buitenlandse e-commercesites;
c) een overzicht van de praktijken die verband houden met dropshipping;
d) het aantal meldingen die resulteerden in een proces-verbaal (PV) of een sanctie.
2) Hoeveel meldingen in verband met aankopen op binnenlandse e-commercesites ontving de Economische Inspectie in 2021? Graag kreeg ik:
a) vergelijkbare cijfers voor dezelfde periode sinds 2016;
b) een opdeling van de type meldingen in verband met aankopen op binnenlandse e-commercesites;
c) een overzicht van de praktijken die verband houden met dropshipping;
d) het aantal meldingen die resulteerden in een PV of een sanctie.
3) Hoe evalueert de geachte staatssecretaris deze cijfers?
1) De Economische Inspectie heeft 8 032 meldingen ontvangen in 2021 over aankopen op als buitenlands aangegeven e-commercesites. Dit zijn declaratieve cijfers van de klagers. Soms vult de klager het land niet in of kiest hij voor «onbekend».
1) a) De onderstaande tabel geeft het aantal ontvangen meldingen per jaar weer sinds de oprichting van het Meldpunt (22 februari 2016) met betrekking tot aankopen op als buitenlands aangegeven e-commercesites:
Jaar |
Totaal |
2016 |
1 821 |
2017 |
3 759 |
2018 |
3 773 |
2019 |
5 264 |
2020 |
10 637 |
2021 |
8 032 |
Totaal |
33 286 |
1) b) De onderstaande tabel geeft het aantal ontvangen meldingen weer volgens de aard van de klacht sinds de oprichting van het Meldpunt (22 februari 2016) tot en met 23 oktober 2020 met betrekking tot aankopen op als buitenlands aangegeven e-commercesites:
Aard van de klacht |
Aantal meldingen |
Frauduleuze praktijken |
13 220 |
Niet geleverd – niet verleend |
4 146 |
Ongevraagde goederen of diensten |
839 |
Voldoet niet aan bestelling |
806 |
Andere kwesties in verband met prijzen, tarieven |
547 |
Misleidende reclame |
404 |
Andere oneerlijke handelspraktijken |
390 |
Andere aard van de klacht |
1 806 |
Totaal |
22 158 |
De onderstaande tabel geeft de «top 5» van de praktijken weer die worden aangegeven in de ontvangen meldingen (meerdere fenomenen mogelijk per melding) voor de periode van 24 oktober 2020 tot en met 31 december 2021 met betrekking tot aankopen op als buitenlands aangegeven e-commercesites:
Top 5 «fenomenen» |
Aantal |
Verkoopfraude (betaling van producten verwerven zonder de intentie (conform) te leveren) |
7 718 |
Gebreken inzake levering van goederen of diensten |
2 922 |
Oplichting in het kader van een ((deels) fictief) koopproces |
2 609 |
Praktijken met frauduleus of bedrieglijk opzet – oplichtingspraktijken |
339 |
Aankoopfraude (aankoop van producten zonder de intentie te betalen) |
309 |
1) c) De Economische Inspectie beschikt niet over specifieke statistieken inzake dropshipping. Het gaat namelijk over een specifieke en weinig transparante e-commercetechniek die zelden duidelijk naar voor komt tijdens een eerste analyse van de meldingen. Het fenomeen op een automatische manier vastleggen is nog minder voor de hand liggend. Zelfs de klagers zijn zeer vaak niet op de hoogte van deze online verkooptechniek.
1) d) Er bestaat geen link in het statistiekensysteem van de administratie tussen de meldingen en de processen-verbaal die zijn opgesteld. Bovendien worden er eveneens dossiers op eigen initiatief geopend waarvoor er geen melding werd ontvangen, maar waarvan de onderzoeken toch tot sancties leiden. U vindt de cijfers met betrekking tot de processen-verbaal en processen-verbaal van waarschuwing die zijn opgesteld door de Economische Inspectie in het antwoord op de parlementaire schriftelijke vraag met nummer 7-1453.
2) De Economische Inspectie heeft 6 338 meldingen ontvangen in 2021 over aankopen op als Belgisch aangegeven e-commercesites. Dit zijn declaratieve cijfers van de klagers. Soms vult de klager het land niet in of kiest hij voor «onbekend».
2) a) De onderstaande tabel geeft het aantal ontvangen meldingen per jaar weer sinds de oprichting van het Meldpunt (22 februari 2016) met betrekking tot aankopen op als Belgisch aangegeven e-commercesites:
Jaar |
Totaal |
2016 |
2 283 |
2017 |
5 837 |
2018 |
3 261 |
2019 |
3 677 |
2020 |
7 993 |
2021 |
6 338 |
Totaal |
29 389 |
2) b) De onderstaande tabel geeft het aantal ontvangen meldingen weer volgens de aard van de klacht sinds de oprichting van het Meldpunt (22 februari 2016) tot en met 23 oktober 2020 met betrekking tot aankopen op als Belgisch aangegeven e-commercesites:
Aard van de klacht |
Aantal meldingen |
Frauduleuze praktijken |
10 173 |
Niet geleverd – niet verleend |
5 244 |
Misleidende reclame |
792 |
Andere kwesties in verband met prijzen, tarieven |
572 |
Voldoet niet aan bestelling |
534 |
Andere oneerlijke handelspraktijken |
482 |
Andere problemen bij de aflevering van goederen, dienstverlening |
307 |
Andere aard van de klacht |
3 299 |
Totaal |
21 403 |
De onderstaande tabel geeft de «top 5» van de praktijken weer die worden aangegeven in de ontvangen meldingen (meerdere fenomenen mogelijk per melding) voor de periode van 24 oktober 2021 tot en met 31 december 2021 met betrekking tot aankopen op als Belgisch aangegeven e-commercesites:
Top 5 «fenomenen» |
Aantal |
Verkoopfraude (betaling van producten verwerven zonder de intentie (conform) te leveren) |
3 119 |
Oplichting in het kader van een ((deels) fictief) koopproces |
2 294 |
Gebreken inzake levering van goederen of diensten |
1 805 |
Aankoopfraude (aankoop van producten zonder de intentie te betalen) |
931 |
Oplichting in het kader van betalingsprocessen |
629 |
2) c) De Economische Inspectie beschikt niet over specifieke statistieken inzake dropshipping. Het gaat namelijk over een specifieke en weinig transparante e-commercetechniek die zelden duidelijk naar voor komt tijdens een eerste analyse van de meldingen. Het fenomeen op een automatische manier vastleggen is nog minder voor de hand liggend. Zelfs de klagers zijn zeer vaak niet op de hoogte van deze online verkooptechniek.
2) d) Er bestaat geen link in het statistiekensysteem van de administratie tussen de meldingen en de processen-verbaal die zijn opgesteld. Bovendien worden er eveneens dossiers op eigen initiatief geopend waarvoor er geen melding werd ontvangen, maar waarvan de onderzoeken toch tot sancties leiden. U vindt de cijfers met betrekking tot de processen-verbaal en processen-verbaal van waarschuwing die zijn opgesteld door de Economische Inspectie in het antwoord op de parlementaire schriftelijke vraag met nummer 7-1453.
3) Het aantal meldingen ontvangen door de Economische Inspectie omtrent aankopen op e-commercewebsites is gedaald ten opzichte van het jaar 2020. Het is echter hoger dan het jaar 2019. Opgemerkt moet worden dat het jaar 2020 een bijzonder jaar was dat gekenmerkt werd door de gezondheidscrisis die een sterke impact had op de cijfers van 2020. De lockdown-maatregelen hebben consumenten ertoe aangespoord om meer online te winkelen. Sindsdien zijn de consumenten geleidelijk teruggekeerd naar meer traditionele winkelgewoonten, naast hun internetaankopen.