Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1419

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 24 november 2021

aan de staatssecretaris voor Begroting en Consumentenbescherming, toegevoegd aan de minister van Justitie en Noordzee

Greenwashing - Misleidende of bedrieglijke reclame - Meldingen - Aantal gevallen - Procedure - Gevolgen - Bevordering van melding

misleidende reclame
biologisch product
biologische certificering
officiële statistiek

Chronologie

24/11/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 23/12/2021)
9/12/2021Antwoord

Vraag nr. 7-1419 d.d. 24 november 2021 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: maatregelen ter bevordering van het klimaat en het milieu zijn een gezamenlijke uitdaging.

De consument hecht steeds meer belang aan de duurzaamheid van de producten die hij of zij koopt. Daardoor is er een wildgroei aan labels ontstaan. Producten worden zo in de markt gezet als geproduceerd met minimale impact op het milieu. Dat is niet altijd terecht waardoor men spreekt van «greenwashing». Sinds oktober 2021 kunnen burgers via de website https://meldpunt.belgie.be melding doen van gevallen van greenwashing als vorm van misleidende of bedrieglijke reclame.

Daarom volgende vragen:

1) Hoeveel gevallen van greenwashing werden reeds gemeld? Graag kreeg ik:

a) opdeling per type feit;

b) stand van zaken van het onderzoek.

2) Wat is de procedure bij het ontvangen van gevallen van greenwashing?

3) Wat kan het gevolg zijn wanneer de melding na onderzoek terecht blijkt te zijn?

4) Hoe zal de geachte staatssecretaris het melden van greenwashing als vorm van misleidende of bedrieglijke reclame verder bevorderen?

Antwoord ontvangen op 9 december 2021 :

1) Er dient in eerste instantie opgemerkt te worden dat consumenten ook voor oktober 2021 via het Meldpunt meldingen konden indienen rond greenwashing via het scenario «misleidende reclame». Sinds oktober heeft het Meldpunt evenwel een expliciete verwijzing aangebracht naar greenwashing.

De Economische Inspectie heeft tot nu toe zes meldingen ontvangen rond greenwashing. Dit lage aantal kan verklaard worden door het gegeven dat consumenten geen rechtstreeks financieel nadeel lijden door misleidende green claims en doordat zij zich veelal ook niet bewust zijn dat bepaalde claims misleidend (kunnen) zijn. Los daarvan heeft de Economische Inspectie uiteraard ook dossiers rond mogelijke greenwashing op eigen initiatief opgestart.

De zes meldingen hebben allemaal betrekking op het scenario «misleidende of bedrieglijke reclame» en hebben geleid tot verder onderzoek. Drie dossiers werden inmiddels afgehandeld, twee zijn nog in onderzoek en één bevindt zich in regularisatiefase.

2) Elke melding rond greenwashing wordt door de Economische Inspectie geanalyseerd, waarna een controle wordt uitgevoerd van de website of fysieke locatie waar de betreffende handelaar zijn economische activiteiten ontplooit. Bij het vaststellen van green claims aldaar zal de betreffende handelaar vervolgens verzocht worden om elke claim te staven en dit middels robuust, onafhankelijk, verifieerbaar en algemeen erkend bewijs dat rekening houdt met de actuele wetenschappelijke bevindingen en methodes.

Na analyse van het antwoord van de handelaar zal tot slot geoordeeld worden of de betreffende claims al dan niet misleidend zijn en dus een inbreuk uitmaken op het Wetboek van economisch recht.

3) Green claims die als oneerlijke handelspraktijken worden beschouwd kunnen strafrechtelijk gesanctioneerd worden met een geldboete tot 80 000 euro. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om een transactie voor te stellen (voorstel van een bedrag waarvan de vrijwillige betaling door de overtreder de strafvordering doet vervallen), een administratieve geldboeteprocedure op te starten of eerst een waarschuwing te versturen met aanmaning om een einde te maken aan het strafbare feit.

Tot op heden hebben de afgesloten dossiers met inbreuken rond greenwashing allemaal geleid tot een vrijwillige regularisatie na het versturen van een waarschuwing, waardoor een zwaardere sanctie niet nodig bleek.

4) Ik heb voor dit onderwerp reeds meermaals aandacht gevraagd in de pers en consumenten opgeroepen om deze praktijken te melden via het Meldpunt. Ook de federale overheidsdienst (FOD) Economie heeft blijvende aandacht voor greenwashing in haar communicatie. Deze ambitie zal worden verdergezet waarbij het ook voor consumenten duidelijker moet zijn hoe ze greenwashing herkennen en wat ze er tegen kunnen doen. Het is dan ook één van mijn focuspunten van mijn beleidsnota voor 2022.