Broeikasgasuitstoot - Vermindering - Elektrificatie van het wagenpark - Federale financiën - Impact - Bijkomende kosten en opbrengsten
broeikasgas
luchtverontreiniging
beleid inzake klimaatverandering
elektrisch voertuig
belastingbeleid
24/11/2021 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 23/12/2021) |
26/11/2021 | Antwoord |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-1417
Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: de gezamenlijke ambitie van de Vlaamse en de federale regering tot een elektrificatie van het wagenpark.
Op 5 november 2021 besliste de Vlaamse regering over het Vlaams klimaatplan. De Vlaamse regering heeft de ambitie om de broeikasgasuitstoot met 40 % te verminderen tegen 2030. Eén van de hefbomen hiervoor is de elektrificatie van het wagenpark. Vanaf 2029 wil de Vlaamse regering dat er geen nieuwe wagens op benzine, diesel of hybride meer verkocht worden.
Sinds begin dit jaar werd het sturende element in de verkeersfiscaliteit voor hybride voertuigen reeds geschrapt. Op vandaag is er wel nog een vrijstelling van de belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting voor zero-emissievoertuigen. De ambitie van Vlaanderen komt bovenop de doelstelling vanuit de federale overheid om het fiscaal voordeel van de elektrische bedrijfswagen vanaf 2023 af te bouwen en vanaf 2026 te schrappen.
De elektrificatie van het wegenpark heeft dus ook een impact op de financiën van de federale overheid. Daarom volgende vragen:
1) Wat is de impact van de elektrificatie van het wagenpark op de federale financiën? Graag kreeg ik de cijfers tot 2029 en erna.
2) Welke bijkomende kosten en opbrengsten voorziet u voor deze en volgende bestuursperioden in functie van deze ambitie?
Ik verwijs het geachte lid voor deze vraag naar het antwoord dat werd gegeven door de vice-eersteminister en minister van Financiën.