Verkeersveiligheid - Voertuigen - Verplichte periodieke technische keuring - Ongekeurd voertuig - Cijfers - Gevolg voor de eigenaar of chauffeur
verkeersveiligheid
technische keuring
administratieve sanctie
officiële statistiek
24/11/2021 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 23/12/2021) |
23/12/2021 | Antwoord |
Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: de gevolgen voor de bevoegdheden van de Gewesten zijn de volgende: mobiliteit en verkeersveiligheid is een gedeelde bevoegdheid en verantwoordelijkheid.
Een periodieke technische keuring van een voertuig is een belangrijk element ter bevordering van de verkeersveiligheid. Daarom is er een periodieke en verplichte keuring voorzien.
Graag volgende vragen:
1) Hoeveel boetes of processen verbaal (PV) werden afgelopen tien jaar uitgeschreven voor het rijden met een ongekeurd voertuig? Graag kreeg ik:
a) cijfers per jaar;
b) cijfers per type voertuig (personenwagen, bestelwagen, enz.);
c) cijfers per opsporingstype (ANPR – Automatic Number Plate Recognition, controle, enz.);
d) cijfers per provincie van inschrijving van het voertuig.
2) Welk gevolg heeft of kan het rijden met een ongekeurd voertuig hebben voor de eigenaar of chauffeur?
3) Hoe evalueert de geachte minister deze cijfers?
1) Bijgevoegde tabel herneemt het aantal vastgestelde inbreuken door de politie uit hoofde van het ontbreken van een geldig keuringsbewijs, tijdens de periode 2011-2021 (eerste semester). Het is niet mogelijk om hierbij een onderscheid te maken op basis van de wijze waarop de inbreuk werd vastgesteld (geautomatiseerd ANPR of fysieke controle), noch om de vaststellingen te sorteren op basis van de provincie van inschrijving. De opsplitsing per provincie steunt op de plaats van de vaststelling.
De cijfers omvatten eveneens de opgestelde processen-verbaal van waarschuwing waarbij de overtreder de kans wordt geboden om zich binnen een bepaalde termijn in regel te stellen, alvorens het dossier wordt overgemaakt naar het openbaar ministerie.
Voor de bedrijfsvoertuigen (lichte vrachtauto, vrachtwagen, autobus en autocar) omvatten deze gegevens tevens het ontbreken van een administratieve keuring, die vereist is wanneer het voertuig opnieuw in het verkeer werd gebracht op naam van een nieuwe eigenaar, ook al is de geldigheid van het laatst afgeleverde keuringsbewijs nog niet overschreden.
2) De wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals de veiligheidstoebehoren moeten voldoen, artikel 4, § 1, voorziet in een gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met een geldboete van tien tot tienduizend euro (te vermeerderen met de opdeciemen) of met één van die straffen alleen, onverminderd de vergoeding van de schade indien daartoe grond bestaat.
In de praktijk worden deze inbreuk veelal gesanctioneerd met een voorstel tot verval van de strafvordering mits betaling van een geldsom (minnelijke schikking voorgesteld door het bevoegde parket), waarbij het bedrag vaak afhankelijk is van de termijn waarmee de geldigheidsduur van het keuringsbewijs werd overschreden.
Bovendien heeft de verzekeringsmaatschappij een recht van verhaal op de verzekeringnemer en, indien daartoe grond bestaat, op de verzekerde die niet de verzekeringnemer is wanneer op het ogenblik van het schadegeval het omschreven motorrijtuig, dat onderworpen is aan de Belgische reglementering op de technische controle, niet voldoet aan deze reglementering en in het verkeer gebracht wordt buiten het toegelaten traject. Dit verhaal kan enkel worden toegepast voor zover de verzekeraar aantoont dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen de staat van het motorrijtuig en het schadegeval.
3) Met de zesde Staatshervorming werd een deel van de verkeersreglementering geregionaliseerd. Zo zijn de Gewesten sinds 1 juli 2014 onder meer bevoegd voor het toezicht op de naleving van de technische federale voorschriften voor voertuigen met betrekking tot hun inverkeerstelling en de technische keuring van voertuigen in toepassing van de federale normen, met dien verstande dat de natuurlijke personen en de rechtspersonen die gevestigd zijn in een Gewest vrij zijn om hun voertuig te laten controleren in een centrum voor technische keuring dat in een ander Gewest ligt.
De cijfers geven aan dat de politiediensten een constante aandacht besteden aan het ontbreken van een geldig keuringsbewijs, wat er inderdaad kan op wijzen dat de veiligheid van het voertuig in het gedrang komt.
De daling van het aantal vastgestelde inbreuken tijdens de periode 2020-2021 (eerste semester), dient gerelativeerd te worden omwille van de extra maatregelen (uitstel periodieke keuring voor bepaalde voertuigen, extra herinneringskaart) als gevolg van de maatregelen ter voorkoming van de verspreiding van het coronavirus Covid-19.
Niet gekeurde voertuigen: vastgestelde inbreuken tijdens de periode 2011-2021 (eerste semester), opgesplitst per provincie van vaststelling en voor de categorieën: autobus en autocar – Lichte vrachtauto – Personenauto en auto voor dubbel gebruik – Vrachtauto.
Autobus Autocar |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
Antwerpen |
5 |
9 |
18 |
6 |
7 |
13 |
5 |
10 |
6 |
3 |
2 |
Brabant wallon |
3 |
4 |
2 |
2 |
1 |
|
3 |
3 |
2 |
1 |
|
Brussel-Hoofdstad |
10 |
24 |
43 |
9 |
7 |
13 |
12 |
12 |
21 |
10 |
6 |
Hainaut |
7 |
2 |
4 |
5 |
2 |
4 |
3 |
|
5 |
4 |
1 |
Liège |
5 |
4 |
4 |
3 |
|
1 |
4 |
2 |
3 |
|
|
Limburg |
2 |
5 |
13 |
7 |
2 |
3 |
6 |
4 |
5 |
3 |
2 |
Luxembourg |
1 |
2 |
6 |
|
1 |
|
2 |
|
2 |
|
|
Namur |
1 |
1 |
2 |
1 |
3 |
3 |
2 |
1 |
5 |
|
|
Onbekend |
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Oost-Vlaanderen |
7 |
18 |
23 |
7 |
4 |
4 |
8 |
7 |
4 |
|
|
Vlaams Brabant |
6 |
13 |
13 |
7 |
12 |
13 |
9 |
12 |
14 |
1 |
2 |
West-Vlaanderen |
4 |
21 |
38 |
6 |
5 |
1 |
|
6 |
3 |
1 |
|
Totaal |
51 |
103 |
167 |
53 |
44 |
55 |
54 |
57 |
70 |
23 |
13 |
Lichte vrachtauto |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
Antwerpen |
2.077 |
2.290 |
2.429 |
2.648 |
2.405 |
2.142 |
2.064 |
2.297 |
3.204 |
3.721 |
3.185 |
Brabant wallon |
659 |
586 |
661 |
524 |
523 |
574 |
506 |
500 |
457 |
357 |
295 |
Brussel-Hoofdstad |
2.960 |
3.390 |
3.394 |
3.273 |
2.963 |
3.210 |
3.080 |
2.627 |
3.465 |
3.009 |
2.157 |
Hainaut |
1.643 |
1.505 |
1.492 |
1.416 |
1.481 |
1.375 |
1.031 |
1.152 |
1.373 |
1.434 |
1.202 |
Liège |
1.467 |
1.598 |
1.350 |
1.145 |
1.020 |
827 |
916 |
814 |
758 |
973 |
497 |
Limburg |
1.024 |
915 |
851 |
761 |
901 |
1.081 |
1.632 |
2.060 |
1.911 |
2.714 |
1.966 |
Luxembourg |
271 |
326 |
363 |
304 |
229 |
313 |
223 |
220 |
313 |
346 |
221 |
Namur |
683 |
651 |
725 |
682 |
613 |
647 |
871 |
798 |
819 |
779 |
573 |
Onbekend |
5 |
3 |
9 |
4 |
4 |
5 |
2 |
|
|
|
|
Oost-Vlaanderen |
1.801 |
1.909 |
1.882 |
1.846 |
1.833 |
1.908 |
1.984 |
1.805 |
1.775 |
1.336 |
1.106 |
Vlaams Brabant |
1.588 |
1.418 |
1.937 |
1.955 |
2.200 |
2.104 |
2.227 |
2.422 |
2.875 |
2.563 |
1.783 |
West-Vlaanderen |
2.680 |
2.458 |
2.031 |
2.113 |
1.805 |
611 |
495 |
255 |
277 |
272 |
151 |
Totaal |
16.858 |
17.049 |
17.124 |
16.671 |
15.977 |
14.797 |
15.031 |
14.950 |
17.227 |
17.504 |
13.136 |
Personenauto en auto dubbel gebruik |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
Antwerpen |
6.607 |
7.078 |
7.649 |
8.057 |
7.453 |
6.914 |
6.400 |
6.972 |
9.617 |
8.553 |
6.786 |
Brabant wallon |
2.420 |
1.992 |
2.109 |
1.673 |
1.878 |
1.775 |
1.740 |
1.633 |
1.364 |
926 |
668 |
Brussel-Hoofdstad |
12.305 |
15.161 |
13.838 |
14.366 |
11.985 |
11.497 |
9.810 |
8.825 |
11.503 |
8.883 |
6.385 |
Hainaut |
8.843 |
7.780 |
7.618 |
6.689 |
7.223 |
6.815 |
5.509 |
5.722 |
5.644 |
5.369 |
3.337 |
Liège |
5.719 |
5.657 |
4.983 |
3.796 |
4.000 |
3.122 |
3.622 |
2.934 |
3.157 |
2.905 |
1.682 |
Limburg |
3.376 |
3.017 |
2.883 |
2.466 |
2.678 |
3.282 |
5.004 |
5.696 |
5.466 |
5.710 |
4.145 |
Luxembourg |
985 |
1.092 |
1.033 |
911 |
765 |
790 |
743 |
754 |
845 |
765 |
569 |
Namur |
2.314 |
2.465 |
2.488 |
2.150 |
2.178 |
2.287 |
2.692 |
2.264 |
2.379 |
1.976 |
1.234 |
Onbekend |
34 |
37 |
27 |
43 |
37 |
47 |
2 |
3 |
1 |
|
|
Oost-Vlaanderen |
5.947 |
6.513 |
6.006 |
5.704 |
5.264 |
5.412 |
5.441 |
4.761 |
4.678 |
3.021 |
2.247 |
Vlaams Brabant |
5.302 |
5.116 |
6.931 |
6.563 |
6.750 |
6.629 |
7.097 |
7.401 |
8.032 |
5.817 |
4.257 |
West-Vlaanderen |
7.573 |
6.549 |
5.321 |
5.071 |
4.614 |
1.554 |
1.213 |
777 |
818 |
603 |
403 |
Totaal |
61.425 |
62.457 |
60.886 |
57.489 |
54.825 |
50.124 |
49.273 |
47.742 |
53.504 |
44.528 |
31.713 |
Vrachtauto |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
Antwerpen |
293 |
263 |
330 |
425 |
381 |
443 |
511 |
476 |
337 |
351 |
199 |
Brabant wallon |
61 |
43 |
47 |
51 |
60 |
87 |
76 |
98 |
88 |
59 |
16 |
Brussel-Hoofdstad |
160 |
149 |
141 |
128 |
114 |
106 |
107 |
92 |
126 |
86 |
52 |
Hainaut |
132 |
89 |
119 |
127 |
163 |
147 |
103 |
131 |
336 |
271 |
206 |
Liège |
146 |
140 |
172 |
211 |
266 |
218 |
304 |
256 |
380 |
274 |
134 |
Limburg |
176 |
139 |
163 |
156 |
157 |
124 |
208 |
174 |
159 |
174 |
145 |
Luxembourg |
42 |
65 |
77 |
52 |
162 |
96 |
76 |
52 |
73 |
127 |
79 |
Namur |
75 |
70 |
77 |
69 |
55 |
75 |
156 |
116 |
70 |
109 |
66 |
Onbekend |
2 |
1 |
1 |
2 |
1 |
2 |
|
|
|
|
|
Oost-Vlaanderen |
275 |
232 |
195 |
242 |
269 |
279 |
304 |
293 |
225 |
160 |
92 |
Vlaams Brabant |
220 |
219 |
227 |
210 |
231 |
260 |
259 |
255 |
208 |
207 |
112 |
West-Vlaanderen |
329 |
274 |
243 |
206 |
212 |
122 |
202 |
140 |
123 |
114 |
44 |
Totaal |
1.911 |
1.684 |
1.792 |
1.879 |
2.071 |
1.959 |
2.306 |
2.083 |
2.125 |
1.932 |
1.145 |
Bron: federale politie – DGR/DRI-BIPOL.