Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1416

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 24 november 2021

aan de minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing

Verkeersveiligheid - Voertuigen - Verplichte periodieke technische keuring - Ongekeurd voertuig - Cijfers - Gevolg voor de eigenaar of chauffeur

verkeersveiligheid
technische keuring
administratieve sanctie
officiële statistiek

Chronologie

24/11/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 23/12/2021)
23/12/2021Antwoord

Vraag nr. 7-1416 d.d. 24 november 2021 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: de gevolgen voor de bevoegdheden van de Gewesten zijn de volgende: mobiliteit en verkeersveiligheid is een gedeelde bevoegdheid en verantwoordelijkheid.

Een periodieke technische keuring van een voertuig is een belangrijk element ter bevordering van de verkeersveiligheid. Daarom is er een periodieke en verplichte keuring voorzien.

Graag volgende vragen:

1) Hoeveel boetes of processen verbaal (PV) werden afgelopen tien jaar uitgeschreven voor het rijden met een ongekeurd voertuig? Graag kreeg ik:

a) cijfers per jaar;

b) cijfers per type voertuig (personenwagen, bestelwagen, enz.);

c) cijfers per opsporingstype (ANPR – Automatic Number Plate Recognition, controle, enz.);

d) cijfers per provincie van inschrijving van het voertuig.

2) Welk gevolg heeft of kan het rijden met een ongekeurd voertuig hebben voor de eigenaar of chauffeur?

3) Hoe evalueert de geachte minister deze cijfers?

Antwoord ontvangen op 23 december 2021 :

1) Bijgevoegde tabel herneemt het aantal vastgestelde inbreuken door de politie uit hoofde van het ontbreken van een geldig keuringsbewijs, tijdens de periode 2011-2021 (eerste semester). Het is niet mogelijk om hierbij een onderscheid te maken op basis van de wijze waarop de inbreuk werd vastgesteld (geautomatiseerd ANPR of fysieke controle), noch om de vaststellingen te sorteren op basis van de provincie van inschrijving. De opsplitsing per provincie steunt op de plaats van de vaststelling.

De cijfers omvatten eveneens de opgestelde processen-verbaal van waarschuwing waarbij de overtreder de kans wordt geboden om zich binnen een bepaalde termijn in regel te stellen, alvorens het dossier wordt overgemaakt naar het openbaar ministerie.

Voor de bedrijfsvoertuigen (lichte vrachtauto, vrachtwagen, autobus en autocar) omvatten deze gegevens tevens het ontbreken van een administratieve keuring, die vereist is wanneer het voertuig opnieuw in het verkeer werd gebracht op naam van een nieuwe eigenaar, ook al is de geldigheid van het laatst afgeleverde keuringsbewijs nog niet overschreden.

2) De wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals de veiligheidstoebehoren moeten voldoen, artikel 4, § 1, voorziet in een gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met een geldboete van tien tot tienduizend euro (te vermeerderen met de opdeciemen) of met één van die straffen alleen, onverminderd de vergoeding van de schade indien daartoe grond bestaat.

In de praktijk worden deze inbreuk veelal gesanctioneerd met een voorstel tot verval van de strafvordering mits betaling van een geldsom (minnelijke schikking voorgesteld door het bevoegde parket), waarbij het bedrag vaak afhankelijk is van de termijn waarmee de geldigheidsduur van het keuringsbewijs werd overschreden.

Bovendien heeft de verzekeringsmaatschappij een recht van verhaal op de verzekeringnemer en, indien daartoe grond bestaat, op de verzekerde die niet de verzekeringnemer is wanneer op het ogenblik van het schadegeval het omschreven motorrijtuig, dat onderworpen is aan de Belgische reglementering op de technische controle, niet voldoet aan deze reglementering en in het verkeer gebracht wordt buiten het toegelaten traject. Dit verhaal kan enkel worden toegepast voor zover de verzekeraar aantoont dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen de staat van het motorrijtuig en het schadegeval.

3) Met de zesde Staatshervorming werd een deel van de verkeersreglementering geregionaliseerd. Zo zijn de Gewesten sinds 1 juli 2014 onder meer bevoegd voor het toezicht op de naleving van de technische federale voorschriften voor voertuigen met betrekking tot hun inverkeerstelling en de technische keuring van voertuigen in toepassing van de federale normen, met dien verstande dat de natuurlijke personen en de rechtspersonen die gevestigd zijn in een Gewest vrij zijn om hun voertuig te laten controleren in een centrum voor technische keuring dat in een ander Gewest ligt.

De cijfers geven aan dat de politiediensten een constante aandacht besteden aan het ontbreken van een geldig keuringsbewijs, wat er inderdaad kan op wijzen dat de veiligheid van het voertuig in het gedrang komt.

De daling van het aantal vastgestelde inbreuken tijdens de periode 2020-2021 (eerste semester), dient gerelativeerd te worden omwille van de extra maatregelen (uitstel periodieke keuring voor bepaalde voertuigen, extra herinneringskaart) als gevolg van de maatregelen ter voorkoming van de verspreiding van het coronavirus Covid-19.

Niet gekeurde voertuigen: vastgestelde inbreuken tijdens de periode 2011-2021 (eerste semester), opgesplitst per provincie van vaststelling en voor de categorieën: autobus en autocar – Lichte vrachtauto – Personenauto en auto voor dubbel gebruik – Vrachtauto.

Autobus

Autocar

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Antwerpen

5

9

18

6

7

13

5

10

6

3

2

Brabant wallon

3

4

2

2

1


3

3

2

1


Brussel-Hoofdstad

10

24

43

9

7

13

12

12

21

10

6

Hainaut

7

2

4

5

2

4

3


5

4

1

Liège

5

4

4

3


1

4

2

3



Limburg

2

5

13

7

2

3

6

4

5

3

2

Luxembourg

1

2

6


1


2


2



Namur

1

1

2

1

3

3

2

1

5



Onbekend



1









Oost-Vlaanderen

7

18

23

7

4

4

8

7

4



Vlaams Brabant

6

13

13

7

12

13

9

12

14

1

2

West-Vlaanderen

4

21

38

6

5

1


6

3

1


Totaal

51

103

167

53

44

55

54

57

70

23

13



Lichte vrachtauto

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Antwerpen

2.077

2.290

2.429

2.648

2.405

2.142

2.064

2.297

3.204

3.721

3.185

Brabant wallon

659

586

661

524

523

574

506

500

457

357

295

Brussel-Hoofdstad

2.960

3.390

3.394

3.273

2.963

3.210

3.080

2.627

3.465

3.009

2.157

Hainaut

1.643

1.505

1.492

1.416

1.481

1.375

1.031

1.152

1.373

1.434

1.202

Liège

1.467

1.598

1.350

1.145

1.020

827

916

814

758

973

497

Limburg

1.024

915

851

761

901

1.081

1.632

2.060

1.911

2.714

1.966

Luxembourg

271

326

363

304

229

313

223

220

313

346

221

Namur

683

651

725

682

613

647

871

798

819

779

573

Onbekend

5

3

9

4

4

5

2





Oost-Vlaanderen

1.801

1.909

1.882

1.846

1.833

1.908

1.984

1.805

1.775

1.336

1.106

Vlaams Brabant

1.588

1.418

1.937

1.955

2.200

2.104

2.227

2.422

2.875

2.563

1.783

West-Vlaanderen

2.680

2.458

2.031

2.113

1.805

611

495

255

277

272

151

Totaal

16.858

17.049

17.124

16.671

15.977

14.797

15.031

14.950

17.227

17.504

13.136



Personenauto en auto dubbel gebruik

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Antwerpen

6.607

7.078

7.649

8.057

7.453

6.914

6.400

6.972

9.617

8.553

6.786

Brabant wallon

2.420

1.992

2.109

1.673

1.878

1.775

1.740

1.633

1.364

926

668

Brussel-Hoofdstad

12.305

15.161

13.838

14.366

11.985

11.497

9.810

8.825

11.503

8.883

6.385

Hainaut

8.843

7.780

7.618

6.689

7.223

6.815

5.509

5.722

5.644

5.369

3.337

Liège

5.719

5.657

4.983

3.796

4.000

3.122

3.622

2.934

3.157

2.905

1.682

Limburg

3.376

3.017

2.883

2.466

2.678

3.282

5.004

5.696

5.466

5.710

4.145

Luxembourg

985

1.092

1.033

911

765

790

743

754

845

765

569

Namur

2.314

2.465

2.488

2.150

2.178

2.287

2.692

2.264

2.379

1.976

1.234

Onbekend

34

37

27

43

37

47

2

3

1



Oost-Vlaanderen

5.947

6.513

6.006

5.704

5.264

5.412

5.441

4.761

4.678

3.021

2.247

Vlaams Brabant

5.302

5.116

6.931

6.563

6.750

6.629

7.097

7.401

8.032

5.817

4.257

West-Vlaanderen

7.573

6.549

5.321

5.071

4.614

1.554

1.213

777

818

603

403

Totaal

61.425

62.457

60.886

57.489

54.825

50.124

49.273

47.742

53.504

44.528

31.713



Vrachtauto

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Antwerpen

293

263

330

425

381

443

511

476

337

351

199

Brabant wallon

61

43

47

51

60

87

76

98

88

59

16

Brussel-Hoofdstad

160

149

141

128

114

106

107

92

126

86

52

Hainaut

132

89

119

127

163

147

103

131

336

271

206

Liège

146

140

172

211

266

218

304

256

380

274

134

Limburg

176

139

163

156

157

124

208

174

159

174

145

Luxembourg

42

65

77

52

162

96

76

52

73

127

79

Namur

75

70

77

69

55

75

156

116

70

109

66

Onbekend

2

1

1

2

1

2






Oost-Vlaanderen

275

232

195

242

269

279

304

293

225

160

92

Vlaams Brabant

220

219

227

210

231

260

259

255

208

207

112

West-Vlaanderen

329

274

243

206

212

122

202

140

123

114

44

Totaal

1.911

1.684

1.792

1.879

2.071

1.959

2.306

2.083

2.125

1.932

1.145

Bron: federale politie – DGR/DRI-BIPOL.