Onderhoud fietspad gemeente Beersel - Overhangende takken Infrabel
fietspad
provincie Vlaams-Brabant
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
verkeersveiligheid
2/9/2021 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 7/10/2021) |
30/11/2021 | Rappel |
18/1/2022 | Rappel |
18/1/2022 | Antwoord |
Het stimuleren van duurzame en veilige vervoersmiddelen en de bijhorende omgeving waarop deze vervoersmiddelen rijden is in deze zaak een samenwerking tussen het federale en lokale niveau.
Het fietspad op de J. Huysmanslaan langsheen de spoorweg te Lot werd lange tijd overwoekerd door overgroeide struiken. Deze situatie zorgde voor een direct veiligheidsrisico voor de trage weggebruikers van het fietspad die op dat moment genoodzaakt waren uit te wijken en zich vervolgens te begeven op de drukke rijweg.
Het lokale bestuur heeft deze problematiek via de lokale Groenambtenaar aangekaart bij Infrabel die op hun beurt lieten weten dat hun onderhoudspersoneel een interventie niet kon garanderen wegens budgettaire beperkingen. Veiligheid op en langs de spoorinfrastructuur is voor Infrabel nochtans van cruciaal belang.
Aangezien het groot veiligheidsrisico en de hoogdringendheid heeft het lokale bestuur zijn eigen technische dienst gevraagd om de nodige snoeiwerken zelf uit te voeren, maar dit kan uiteraard geen wederkerig fenomeen zijn. De lokale werkkrachten zijn immers niet bevoegd, noch genoodzaakt deze werken uit te voeren. Uiteraard heeft iedereen begrip voor de drukke agenda's en de hoge werkdruk maar de veiligheid moet naar mijn mening toch altijd prioritair zijn.
1) Kan de minister me meer informatie bezorgen over de exacte reden waarom de snoeiwerken niet konden uitgevoerd worden door de diensten van Infrabel, daar zij hier wel bevoegd voor zijn?
2) Op welke manier zal de minister voorkomen dat dergelijke situaties in de toekomst opnieuw voorkomen?
Infrabel laat mij weten dat haar bevoegde diensten er steeds naar streven de snoeiwerken tijdig uit te voeren, zeker wanneer deze een mogelijke impact op de veiligheid van weggebruikers kunnen hebben. Het waarborgen van de veiligheid door een onderhouden spoorinfrastructuur is voor mij zowel als voor de infrastructuurbeheerder van essentieel belang.
Het gebeurt echter in sommige gevallen dat die snoeiwerken niet tijdig kunnen gebeuren, om diverse redenen. Infrabel betreurt het feit dat de onmogelijkheid van onmiddellijk ingrijpen door haar diensten negatieve gevolgen zou kunnen hebben voor aangrenzende infrastructuren, waaronder fietspaden.
Er vindt daarom dan ook regelmatig overleg tussen mijn kabinet, Infrabel en de lokale besturen plaats om dergelijke situaties zoveel mogelijk te vermijden.