Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1323

van Alexander Miesen (MR) d.d. 24 augustus 2021

aan de vice-eersteminister en minister van Economie en Werk

Maßnahmen - Abfederung Covid-Pandemie - Unterstützung der Wirtschaft Maatregelen - Inperking van de crisis ten gevolge van de COVID-pandemie - Ondersteuning van de economie (Covid-19)

epidemie
heractivering van de economie
steun aan ondernemingen

Chronologie

24/8/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 23/9/2021)
26/10/2022Antwoord

Vraag nr. 7-1323 d.d. 24 augustus 2021 :

Diese Frage bezieht sich auf die wirtschaftlichen Maßnahmen zur Abfederung der Folgen der Pandemie. Diese Abfederung ist eine Zusammenarbeit zwischen den verschiedenen Ebenen des Staats.

im Mai hat das Kernkabinett entschieden, die föderalen Unterstützungsmaßnahmen für die verschiedenen Wirtschaftssektoren bis zum 30. September zu verlängern.

Nun hat es in der Presse allerdings einige Berichte gegeben, nach denen Überlegungen laut wurden, diese Maßnahmen nach diesem Datum zu verlängern. Unsere Wirtschaft kann jedoch meines Erachtens alle Unterstützung gebrauchen, denn mit den steigenden Coronazahlen steigt auch wieder die Sorge der Bevölkerung, dass ein erneuter Lockdown drohen könnte – mit weiteren drastischen Folgen für, vor allem, die kleinen und mittleren Unternehmen.

Deshalb erlaube ich mir, Ihnen folgende Fragen zu stellen:

Wie evaluieren Sie die bisherigen Maßnahmen zur Unterstützung der Wirtschaft?

Wie stehen Sie zur Weiterführung der Maßnahmen zur Unterstützung der Wirtschaft nach dem 30. September dieses Jahres?

Welche zusätzlichen Maßnahmen zur Abfederung der Krise könnten Sie sich vorstellen?

Wie sieht ein eventueller schrittweiser Abbau der Maßnahmen zu einem späteren Zeitpunkt aus?

________________

Deze vraag heeft betrekking op de economische maatregelen om de gevolgen van de pandemie te verzachten. Het gaat hierbij om een samenwerking tussen de verschillende bestuursniveaus van de Staat.

In mei heeft het kernkabinet besloten de federale steunmaatregelen voor de verschillende economische sectoren te verlengen tot 30 september.

Nu zijn er echter berichten in de pers verschenen dat wordt overwogen om de maatregelen na deze datum te verlengen. Volgens mij kan onze economie evenwel alle steun gebruiken, want naarmate de coronacijfers stijgen, groeit ook de bezorgdheid bij de bevolking dat er een nieuwe lockdown zou kunnen aankomen met nog meer drastische gevolgen voor met name de kleine en middelgrote ondernemingen.

Daarom ben ik zo vrij u de volgende vragen te stellen:

1) Hoe beoordeelt u de maatregelen die tot dusver zijn genomen om de economie te ondersteunen ?

2) Wat is uw standpunt over de voortzetting van de maatregelen ter ondersteuning van de economie na 30 september van dit jaar?

3) Welke bijkomende maatregelen kunt u bedenken om de crisis in te dijken?

4) Hoe ziet een eventuele geleidelijke afbouw van de maatregelen in een later stadium eruit?

Antwoord ontvangen op 26 oktober 2022 :

De coronaviruscrisis heeft ondernemingen in moeilijkheden gebracht door hun activiteiten te beperken. Sommige sectoren, zoals de horeca, zagen hun omzet in 2020 sterk dalen (-35,7 % ten opzichte van 2019). Het gebrek aan inkomsten heeft de cashflow van veel bedrijven onder druk gezet. Deze liquiditeit is van essentieel belang voor het voortbestaan van ondernemingen: zonder liquiditeit kan een onderneming snel failliet gaan. Dankzij het moratorium op schulden konden deze ondernemingen in moeilijkheden de crisis doorkomen door hun schuldeisers om uitstel van bepaalde betalingen te vragen. De Nationale Bank van België (NBB) schat dat het gebruik van het moratorium ongeveer 50 000 leningen en 8 miljard euro omvatte medio april 2020 en iets meer dan 115 000 leningen en 22 miljard euro eind september 2020. Naast het moratorium heeft de staat nieuwe kredietlijnen voor ondernemingen gegarandeerd, zodat deze het hoofd kunnen bieden aan nieuwe uitgaven als gevolg van de crisis of om hun inkomensverlies te kunnen compenseren.

Uit de cijfers van Statbel (btw (belastig over de toegevoegde waarde)-plichtigen) blijkt dat het aantal schrappingen van vennootschappen gedurende het grootste deel van 2020 is gedaald (tot -34,2 % in mei 2020 in vergelijking met mei 2019). Bovengenoemde maatregelen hebben geleid tot een algemene stijging van het aantal actieve btw-plichtige bedrijven over heel 2020 (+4,0 %).

Tijdelijke werkloosheid is een andere maatregel die de bedrijven heeft geholpen de crisis te doorstaan en vooral heeft bijgedragen tot het behoud van de werkgelegenheid. Volgens cijfers van de Rijksdienst voor arbeidsvoorziening (RVA) hebben op het hoogtepunt van de crisis, in april 2020, bijna 1 232 841 werknemers, in 140 689 bedrijven, van tijdelijke werkloosheid gebruik kunnen maken. In de tweede golf, in november 2020, vielen 518 082 werknemers in 89 900 ondernemingen onder de maatregel.

Zo is de werkgelegenheid in 2020 slechts licht gedaald ten opzichte van 2019 (-0,02 %, NBB-INR), ondanks de omvang van de schok als gevolg van de coronaviruscrisis. De grootste daling van de werkgelegenheid werd volgens de NBB-cijfers opgetekend in het derde kwartaal van 2020 (-0,5 % jaar-op-jaar).

Het Economisch Tijdschrift van de NBB van juni 2021 stelt dat tijdelijke werkloosheid de meest doeltreffende steunmaatregel was, samen met rechtstreekse steun (waaronder forfaitaire premies). Deze laatste steunde met name kleine ondernemingen. Het moratorium was doeltreffender dan gegarandeerde leningen, hoewel het effect van deze twee maatregelen beperkt is.

Volgens de raming van het Federaal Planbureau zal de Belgische economie in 2021 met 5,7 % van het bruto binnenlands product (bbp) groeien. Hoewel deze groei door alle componenten van de geaggregeerde vraag zal worden gevoed, is de inhaalbeweging van de investeringen (bruto-investeringen in vaste activa) het opmerkelijkst (+11,1 % op één jaar), tegenover +5,8 % voor de consumptieve bestedingen van particulieren, +4,9 % voor de consumptieve bestedingen van de overheid en +0,4 procentpunt voor de bijdrage van de netto-uitvoer.