Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1319

van Steven Coenegrachts (Open Vld) d.d. 11 augustus 2021

aan de vice-eersteminister en minister van Mobiliteit

Pleziervaart - Economisch belang - Veiligheid - Regelgeving - Controle - Sensibiliseringcampagnes

plezierboot
bewustmaking van de burgers
binnenvaart
economisch gevolg

Chronologie

11/8/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 9/9/2021)

Vraag nr. 7-1319 d.d. 11 augustus 2021 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op 15 juni jongstleden werd in de commissie Leefmilieu van het Vlaams Parlement een vraag om uitleg gesteld inzake het verbod van pleziervaart bij droogte. De aanleiding was de leidraad om beslissingen te nemen bij waterschaarste, het zogenaamde 'reactief afwegingskader voor prioritair watergebruik tijdens schaarste'. Het plan bepaalt welk watergebruik aan banden moet worden gelegd bij droogte of schaarste. De beslissingen worden genomen op basis van een plaats-afhankelijk alarmniveau of crisisniveau. Bij het alarmniveau wordt er onder andere een verbod op pleziervaart of andere recreatie opgelegd.

n de beleidsnota van minister Gilkinet lezen we over het luik pleziervaart het volgende:

«Pleziervaart is een vrijetijdsbesteding met een economisch belang maar ook met een aspect van veiligheid op zee, op de binnenwateren en het milieu. De hervorming van de pleziervaart nadert zijn sluitstuk. Enkele zaken zullen in 2021 nog worden uitgevoerd om tegen het einde van dat jaar een volledige wettelijke omkadering op een hedendaagse leest geschoeid te hebben.

a. Implementeren van de praktijktesten pleziervaart en de erkenning van praktijktestcentra;

b. regeling voor kano's en kajaks;

c. starten van een studie naar het economische belang en evolutie (market intelligence) van de pleziervaart/watersport in België (in samenwerking met het FOP). Dit is een actualisatie van een studie in 2006 gedaan door Nautibel;

d. sensibilisering (campagnes) van de nieuwe regels in combinatie met handhaving.

Een beleidsmatige visie zal worden ontwikkeld op een aantal bijkomende problemen in de pleziervaart-sector. Vandaag is er geen eenheid van beleid binnen EU lidstaten wat betreft pleziervaart. Nu onze wetgeving op orde is gesteld, kan België dit op Europees niveau aankaarten.

FOD Mobiliteit en Vervoer zal het systeem van administratieve boetes verder uitbouwen. Veiligheid en beveiliging zijn vandaag eerder een «unique selling proposition» dan wel een last. Vandaag gebeuren er in de pleziervaart (zee- en binnenvaart samen) ongeveer 1 100 controles per jaar.».

Bij de zesde staatshervorming werd de regelgeving en de controle op de binnenscheepvaart naar de gewesten overgeheveld, inclusief de bevoegdheid van de politie. Het betreft aldus een transversale gewestelijke aangelegenheid.

Ik stel graag volgende vragen :

1) Kan de minister een inschatting geven van het aantal plezierboten in België? Graag een opsplitsing per provincie?

2) Kan de minister een stand van zaken geven met betrekking tot de studie over het economisch belang van de pleziervaart/watersport in België?

3) Kan de minister een inschatting geven van de bijkomende problemen die binnen de sector gedetecteerd zijn?

4) Op basis waarvan gebeuren de controles in de pleziervaart? Kan de minister een overzicht geven van meest voorkomende inbreuken?

5) Wat zullen de sensibiliseringcampagnes inhouden?