Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1222

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 28 april 2021

aan de staatssecretaris voor Begroting en Consumentenbescherming, toegevoegd aan de minister van Justitie en Noordzee

Brexit - Impact - Aankoop van goederen vanuit het Verenigd Koninkrijk - Onverwachte kosten verbonden aan douaneformaliteiten - Klachten - Aantal - Bescherming van de consument - Maatregelen

Verenigd Koninkrijk
uittreding uit de EU
BTW
elektronische handel
invoer
douane
bescherming van de consument

Chronologie

28/4/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 27/5/2021)
26/5/2021Antwoord

Vraag nr. 7-1222 d.d. 28 april 2021 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: het beschermen van de consument en een gelijk speelveld creëren tussen binnenlandse en buitenlandse e-commercespelers is een gedeelde verantwoordelijkheid.

Sinds 1 januari 2021 is het Verenigd Koninkrijk geen lid meer van de Europese Unie. Hierdoor zijn er extra formaliteiten en kosten verbonden bij de aankoop van goederen vanuit het Verenigd Koninkrijk. Dat is ook het geval voor burgers die via e-commerce een aankoop doen bij een Britse webshop.

Het bedrag van de belasting op de toegevoegde waarde (BTW), invoerrechten en kosten voor douaneformaliteiten zijn afhankelijk van de kostprijs en het type van het goed. Belangrijk is evenwel dat de Belgische koper zich bewust is van deze bijkomende kosten. Op vandaag is dit vaak niet het geval en komen Belgische consumenten voor verrassingen te staan.

Daarom volgende vragen:

1) Is de geachte staatssecretaris zich bewust van de vaak onverwachte kosten voor Belgische consumenten die aankopen doen bij een Britse webshop?

2) Hoeveel klachten ontving het federaal meldpunt de afgelopen drie jaar over onverwacht aangerekende kosten? Graag kreeg ik:

– cijfers per maand;

– cijfers per land van herkomst.

3) Welke stappen zal ze nemen om hieraan tegemoet te komen en de Belgische consument hierin te beschermen?

Antwoord ontvangen op 26 mei 2021 :

1)    Het “EU-VK Trade and Cooperation Agreement (hierna “het Akkoord”)” dat sinds 1 januari 2021 voorlopig van kracht is, bevat bepalingen waardoor Britse bedrijven aanspraak kunnen maken op tariefvrije goederenexport naar België/de EU. Om voor deze tariefvrije export in aanmerking te komen moeten de door Britse webshops geëxporteerde goederen van zogenaamde “preferentiële oorsprong” zijn. Dit houdt in dat de geëxporteerde goederen van VK-oorsprong dienen te zijn, wat wordt vastgesteld volgens de regels opgenomen in het Akkoord.

In de praktijk is dit soms niet het geval indien de Britse webshop bijvoorbeeld louter distributie of verkoop doet van in het VK geïmporteerde goederen, bijvoorbeeld met Chinese oorsprong. Deze goederen vallen niet onder de preferentiële oorsprongsregels van het Akkoord, waardoor er alsnog douanerechten verschuldigd zijn bij invoer, die wellicht aan de Belgische klant worden doorgerekend. Anderzijds moet voor goederen die wel van preferentiële oorsprong zijn het nodige bewijsmateriaal worden verzameld en de aangewezen douaneprocedures worden gevolgd. Ook deze administratieve lasten worden wellicht doorgerekend aan de Belgische consument.

2)    De cijfers die de FOD Economie verzamelt op basis van de ontvangen klachten op zijn Meldpunt maken geen onderscheid naar de soort of oorzaak van de onverwacht aangerekende kosten. Op basis daarvan is het bijgevolg niet mogelijk om cijfers te verstrekken met betrekking tot de onverwacht aangerekende douanekosten. Het betreft vaak andere onverwacht aangerekende kosten of onduidelijkheden met betrekking tot de prijsvorming.

Cijfers per maand van meldingen met betrekking tot onverwacht aangerekende kosten (2018-2021)

Maand

 

Aantal meldingen

1/2018

 

14

2/2018

 

14

3/2018

 

17

4/2018

 

14

5/2018

 

14

6/2018

 

27

7/2018

 

27

8/2018

 

19

9/2018

 

25

10/2018

 

9

11/2018

 

23

12/2018

 

24

1/2019

 

14

2/2019

 

19

3/2019

 

24

4/2019

 

20

5/2019

 

25

6/2019

 

15

7/2019

 

13

8/2019

 

29

9/2019

 

14

10/2019

 

31

11/2019

 

18

12/2019

 

13

1/2020

 

18

2/2020

 

12

3/2020

 

18

4/2020

 

25

5/2020

 

20

6/2020

 

48

7/2020

 

32

8/2020

 

41

9/2020

 

23

10/2020

 

32

11/2020

 

45

12/2020

 

41

1/2021

 

45

2/2021

 

34

3/2021

 

34

4/2021

 

19

5/2021

 

5

Cijfers per land van herkomst (2018-2021)

Land

Aantal meldingen

België

822

Nederland

48

Verenigde Staten van Amerika

16

Zwitserland

9

Frankrijk

8

Verenigd Koninkrijk

7

Spanje

5

Ierland

3

Italië

3

Roemenië

2

Luxemburg (Groothertogdom)

1

Polen (Rep.)

1

Duitsland (Bondsrep.)

1

Zweden

1

Litouwen (Rep.)

1

Portugal

1

Overige

14

Nationaliteit tegenpartij onbekend

11

Opmerking: het aantal ontvangen klachten met betrekking tot het Verenigd Koninkrijk dateren van de periode voor 1 januari 2021. Men kan er bijgevolg van uitgaan dat dit geen betrekking heeft op onverwachte bijkomende kosten ten gevolge van de Brexit.

3)    Wanneer een consument buiten de Europese Unie koopt, is de regelgeving die hem beschermt niet van toepassing. Hij moet dus bijzonder voorzichtig zijn. In de context van Brexit is er echter een verschil: wanneer hij een goed koopt op een Britse site, blijven de precontractuele informatieverplichtingen verplicht en moet de site hem meedelen dat hij extra btw en invoerrechten zal moeten betalen. De aan Brexit gewijde pagina's van de FOD Economie-website bevatten deze elementen.