Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1144

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 5 maart 2021

aan de staatssecretaris voor Begroting en Consumentenbescherming, toegevoegd aan de minister van Justitie en Noordzee

Coronacrisis - gevolgen - Lokale handelaars - Oplossingen - Ondersteuning - Rol voor de betaalproviders - Aankopen online en offline - Tarieven - Maatregelen (Covid-19)

epidemie
elektronische handel
klein bedrijf
dienstverrichting
elektronisch betaalmiddel
bank
detailhandel

Chronologie

5/3/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/4/2021)
12/4/2021Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-1143

Vraag nr. 7-1144 d.d. 5 maart 2021 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: het beschermen van de consument en een gelijk speelveld creëren tussen binnenlandse en buitenlandse e-commercespelers is een gedeelde verantwoordelijkheid.

Om de nefaste gevolgen van de heersende pandemie voor lokale handelaars te beperken, promoot (ook) de federale overheid «Ik koop lokaal». Toch bestaat de uitdaging er voor deze groep ondernemers vooral in om mee te stappen in het e-commerceverhaal. De betaalproviders spelen een belangrijke rol in het digitale aankoopproces. Het is bijgevolg belangrijk dat ook zij een stimulerende rol opnemen.

Dat er vaak een hoger tarief is voor aankopen online, is een hindernis voor de lokale spelers die zo hun marges zien afnemen.

Daarom volgende vragen:

1) Heeft u weet van verschillende tarieven voor aankopen online en offline? Hoe staat u hier tegenover?

2) Ziet u een rol voor de betaalproviders in het stimuleren van lokale spelers voor het e-commerceverhaal? Waarom wel? Waarom niet?

3) Heeft u reeds contact gehad met de betaalproviders betreffende hun rol in het stimuleren van lokale spelers voor het e-commerceverhaal? Waarom wel? Waarom niet? Wat was het resultaat van dit contact?

4) Bent u in de toekomst van plan om contact op te nemen met de betaalproviders betreffende hun rol in het stimuleren van lokale spelers voor het e-commerceverhaal? Waarom wel? Waarom niet?

Antwoord ontvangen op 12 april 2021 :

1) Er zijn verschillende tarieven in transactiekosten tussen online en offline betalingen die toegerekend worden aan de handelaar, zoals bevestigd door Wordline. Voor de offline betalingen bestaat de kost uit drie componenten: ten eerste de interchange kost: dit is het deel van de kost dat is voor de uitgevers van betaalkaarten, met andere woorden de banken. Ten tweede de schemakost: dit is het deel dat naar het schema gaat. Een schema is bijvoorbeeld Bancontact, Mastercard, Visa, enz. Ten derde de acquirer kost: deel voor de acquirer. Dit is de financiële instelling die betalingen van bepaalde debit- of kredietkaarten verwerkt voor de geleverde aqcuirerdiensten.

De kosten voor een online transactie liggen hoger. Dit is voornamelijk te wijten aan drie oorzaken volgens Worldline: ten eerste de schemakosten: bij online betalingen zijn voor internationale schema’s, zoals Mastercard en Visa, deze kosten hoger dan een betaling in de winkel. Dit komt door de kostenstructuur van schemakosten en de internationalisering van aankopen en verkopen. Ten tweede fraud management: bij online betalingen is de kans op fraude groter en complexer dan bij een betaling in de winkel. Dit is waarom het fraudemanagement ook duurder is. Ten derde de betaalterminal of beveiligde betaalpagina: om een elektronische betaling in de winkel te accepteren zal de handelaar een betaalterminal ter beschikking moeten hebben. Deze zal hij kunnen aankopen of huren. De handelaar zal dan ook voor de elektronische betaling een kostprijs moeten betalen aan zijn acquirer. De acquirer zal ook de interchange kosten en de schemakosten bij de handelaar innen en stort deze dan door naar banken en schema’s. De kosten van de betaalterminal en de kosten van de elektronische betaling worden met andere woorden veelal gescheiden.

Indien een handelaar via zijn webshop een elektronische betaling wil aanvaarden, zal hij geen betaalterminal ter beschikking moeten hebben maar moet hij werken met een beveiligde betaalpagina waar hij betalingen kan ontvangen, zowel lokaal als internationaal. Bij online betalingen worden de kosten van transactie en kosten van de beveiligde betaalpagina wel samengenomen tot één kost.

Het is ook zo dat een bancontactbetaling in de winkel een vaste kost per betaling heeft, en de kost van een online betaling veelal een combinatie is van een vast bedrag per transactie met daarbovenop nog eens een percentage van het betaalde bedrag. De transparantie en duidelijkheid van de verschillende tarieven en pakketten van de betaalproviders zou nog kunnen worden geoptimaliseerd met het oog op een betere objectieve prijsvergelijking.

2.) Na het consulteren van verschillende belangenorganisaties blijkt duidelijk dat er zeker een rol is voor betaalproviders in het stimuleren van de e-commercehandel bij lokale spelers. Door de crisis rond Covid-19 heeft de Belgische consument versneld nieuwe aankoopmogelijkheden opgenomen tijdens de verplichte sluiting van niet-essentiële handelszaken. Omnichannel, Take Away en Click & Collect zijn maar enkele voorbeelden waar online en offline met elkaar versmelten. Ook bepaalde sectoren die veelal offline werkten, hebben nu versneld online aangeboden om te beantwoorden aan de vraag van de consument, met als grote voorbeeld de horeca. De betaalproviders spelen dus een cruciale rol in het faciliteren van de e-commercehandel van lokale spelers.

3) Op initiatief van de Nationale Bank werd onlangs een National Retail Payment Committee (NRPC) in het leven geroepen waarin ook mijn kabinet vertegenwoordigd is. Hier wordt ondermeer onderzocht hoe de handelaar meer kan profiteren van de digitale mogelijkheden.

Zelf heb ik al contact gehad met betaalproviders en hun het belang van hun rol uitgelegd in onze e-commerce benadering. We hebben afgesproken voor verdere opvolging van deze gesprekken, zowel bilateraal als in grotere gehelen als NRPC.

4) Als staatssecretaris van Consumentenbescherming consulteer ik steeds diverse partijen dus ook in deze materie zal ik rekening houden met de verschillende belangengroepen. Maar ik ben ook van plan deze gesprekken ruimer te voeren met onder andere Febelfin, Be-Commerce en andere actoren die van belang zijn.