Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1130

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 5 maart 2021

aan de vice-eersteminister en minister van Mobiliteit

Coronacrisis - Vliegtuigmaatschappijen - Houding - Vertrek en aankomsturen - Plotse wijzigingen - Regels - Mogelijke schadevergoeding (Covid-19)

epidemie
luchtvervoer
bescherming van de consument
vergoeding
rechten van passagiers

Chronologie

5/3/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/4/2021)
27/5/2021Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-1131

Vraag nr. 7-1130 d.d. 5 maart 2021 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Verschillende mensen die reeds een vliegtuigvlucht geboekt hebben voor de zomer worden geconfronteerd met plotse wijzigingen aan de vertrek en aankomsturen vanop de luchthaven van Zaventem.

De vliegtuigmaatschappijen wijzigen deze uren eenzijdig. De enige opgegeven reden is dat «door de gevolgen van de aanhoudende corona-pandemie» men gedwongen is om andere vluchten te voorzien en dus worden de passagiers op andere vluchten gezet.

Het lijkt alsof «de corona-pandemie» te pas en te onpas als excuus wordt aangehaald door deze maatschappijen om naar eigen goeddunken hun vluchten te vervroegen of te verlaten.

Op geen enkele wijze is het vandaag mogelijk te voorzien hoe de situatie van de corona-epidemie zal zijn in juli 2021, maar het is ook wel reeds maanden geleden te voorzien dat er mogelijk dan gevolgen zullen zijn. Eén ding staat wel vast, vandaag is er niet plots een reden om vluchten te wijzigen. Dat kan men vandaag niet anders inschatten dan drie maanden geleden.

1) Deelt u mijn visie dat de luchtvaartmaatschappijen naar eigen goeddunken de coronapandemie hanteren om passagiers van vlucht te doen veranderen?

2) Wat zijn de regels die eigenlijk spelen? Hebben deze maatschappijen zomaar het recht vluchten die ze hebben aangeboden in november 2020 en die door passagiers worden geboekt, eenzijdig te wijzigen zonder daarvoor een schadevergoeding te moeten betalen?

Antwoord ontvangen op 27 mei 2021 :

1) Alle luchtvaartmaatschappijen hebben in hun algemene verkoopsvoorwaarden clausules opgenomen waarmee zij zich het recht voorbehouden om hun dienstregelingen, doorgaans tot 14 dagen voor het geplande vertrek, te wijzigen. Deze clausules zullen zeker beter worden uiteengezet door de staatssecretaris voor Consumentenbescherming, maar lijken normaal.

Een vluchtwijziging, ook om andere redenen dan de coronapandemie, kan zich altijd voordoen. Er is dus geen enkele reden om te veronderstellen dat de luchtvaarmaatschappijen van de pandemie profiteren om een vluchtwijziging door te voeren. Verordening (EG) 261/2004 geeft passagiers het recht om hun vlucht te annuleren als ze de wijziging niet aanvaarden.

2) De Europese Verordening (EG) 261/2004 stipuleert dat de passagiers die met een vluchtwijziging worden geconfronteerd recht hebben op een compensatie gaande van 125 tot 600 euro naargelang van de afstand van de vlucht en de duur van de vertraging.

Er is echter geen enkele compensatie verschuldigd als de vluchtwijziging meer dan twee weken op voorhand werd aangekondigd. Ook als de vluchtwijziging minder dan twee weken op voorhand werd aangekondigd, moet er geen enkele compensatie worden uitgekeerd als er slechts een klein verschil in de vertrek- en aankomsturen is.

Bovendien vervalt het recht op een compensatie als de wijziging is toe te schrijven aan buitengewone omstandigheden die losstaan van de wil van de luchtvaartmaatschappij, zoals weersomstandigheden of vliegbeperkingen die door de Staten zijn opgelegd.