Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-815

van Anne Lambelin (PS) d.d. 2 februari 2016

aan de minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Begrotingsbesparingen - Schrapping van lijnen - Impact op de Gewesten - Schrappen van banen - Opsplitsing per Gewest

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegnet
reizigersvervoer
gewesten en gemeenschappen van België
regionale verschillen
afschaffing van arbeidsplaatsen

Chronologie

2/2/2016Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 3/3/2016)
12/10/2016Antwoord

Vraag nr. 6-815 d.d. 2 februari 2016 : (Vraag gesteld in het Frans)

De sociale partners vermeldden het duidelijk in een advies van de Centrale Raad voor het bedrijfsleven (CRB) (advies CRB 2015-0890): “De nieuwe drastische besparingen die aan de NMBS en aan Infrabel worden opgelegd, dreigen de kwaliteit en het aanbod van het spoorvervoer nog verder te doen afkalven en, als gevolg daarvan, de aantrekkingskracht van het spoor te verminderen en de problemen van inadequatie tussen vraag en aanbod inzake mobiliteit te vergroten.”

Het is bekend dat de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) erg te lijden heeft onder de besparingen van de regering.

De deelgebieden ondergaan rechtstreeks de gevolgen van de regeringsmaatregelen op de tewerkstelling, het milieu en de kwaliteit van de dienstverlening aan de reizigers.

Meer dan 20% van de CO2-uitstoot in ons land is afkomstig van de vervoersector en de kostprijs van de files loopt op tot 2% van het bruto binnenlands product (bbp).

Sedert 2000 is het gebruik van de spoorwegen fors toegenomen. Dit succes toont aan dat het om een performant vervoermiddel gaat en dat het absoluut noodzakelijk is om de nodige investeringen te doen in een openbare dienstverlening die beantwoordt aan de vraag en die even kwaliteitsvol is in de verschillende Gewesten.

Veel treinen werden de voorbije jaren al afgeschaft; volgens sommige bronnen zouden de geplande besparingen opnieuw een bedreiging vormen voor zo'n achthonderd kilometer aan spoorlijnen.

Welke precieze criteria worden gehanteerd voor het schrappen van treinen en spoorlijnen (zelfs indien ze ingegeven zijn door rendabiliteitsoverwegingen) en wat zijn de gevolgen daarvan voor de Gewesten?

Naar verluidt zou er gesnoeid worden in de personeelssterkte en zouden zo'n zevenduizend banen geschrapt worden.

Dit beleid kan verdere negatieve gevolgen hebben, zoals de verdwijning van loketten of trajecten zonder treinbegeleider.

Wat zullen de gevolgen van die maatregelen zijn voor de Gewesten, want ze zijn rechtstreeks van invloed op de kwaliteit, de veiligheid in de treinen en de dienstverlening - ik denk daarbij aan de toegankelijkheid voor personen met een beperking?

Beschikt u over cijfers die opgesplitst zijn per Gewest met betrekking tot die geplande personeelsvermindering?

Antwoord ontvangen op 12 oktober 2016 :

In december 2012 werden 170 treinen van de binnenlandse dienst geschrapt. Het ging om treinen waarvan de commerciële inkomsten de energiefactuur niet meer konden dekken.

In december 2014 heeft de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) het aanbod op verschillende lijnen van het net aangepast met het oog op een betere aanwending van de overheidsmiddelen in het raam van haar mobiliteitsopdracht. Dit betekent dat bepaalde vroege en late treinen geschrapt werden wegens hun zeer lage bezettingsgraad en wanneer er een echte besparing mogelijk was op het vlak van de beurtregeling van het materieel en / of prestaties van het personeel. Maar het feit dat het aantal treinkilometers is toegenomen wijst erop dat er elders of op een ander tijdstip treinen werden ingezet. Bijgevolg werd het mobiliteitsaanbod van de NMBS hierdoor niet verminderd.

Op dit moment staan er geen verdere afschaffingen van treinen gepland. De NMBS doet er alles aan om haar prestaties te verhogen om ten minste het huidige aanbod te garanderen.

Wat de personeelsvermindering betreft: dit moet onderzocht worden rekening houdend met de dotaties die de NMBS-Groep zal ontvangen en de productiviteitsinspanningen die nodig zullen zijn om de financiële gezondheid van het bedrijf te verzekeren.

Op dit ogenblik zijn er geen cijfers beschikbaar aangaande de verdeling van de besparingen per regio. In elk geval is het de bedoeling om de huidige dienstverlening aan de personen met beperkte mobiliteit (PBM) niet af te bouwen. Wat de infrastructuur van de stations betreft : bij een renovatie en / of een nieuw project worden steeds de veiligheidsnormen, de « PBM-normen » en de kwaliteit van de installaties in acht genomen, ook bij budgettaire beperkingen.

Tenslotte zijn er tegen 2020 geen loketsluitingen gepland.