Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-76

van Lode Vereeck (Open Vld) d.d. 23 oktober 2014

aan de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid

Federale overheid - Telewerken - Overzicht - Inspectiebezoeken - Cybercrime - Kostenbesparingen

computercriminaliteit
computerpiraterij
werk op afstand
arbeidsinspectie
overheidsapparaat
ministerie
arbeidsveiligheid
officiële statistiek
gezondheid op het werk
overheidsadministratie

Chronologie

23/10/2014Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2014)
4/2/2015Rappel
11/2/2015Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-69
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-70
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-71
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-72
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-73
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-74
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-75
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-77
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-78
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-79
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-80
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-81
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-82
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-83
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-84
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-85
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-86

Vraag nr. 6-76 d.d. 23 oktober 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op grond van het koninklijk besluit van 22 november 2006 betreffende het telewerk in het federaal administratief openbaar ambt hebben personeelsleden van de federale overheidsdiensten de mogelijkheid om telewerk te verrichten. Deze flexibele werkvorm is mogelijk voor zowel contractuelen, mandaathouders, stagiairs als statutairen. Ook occasioneel telewerk is, mits toestemming van de hiërarchische meerdere, toegestaan in het geval het personeelslid specifieke problemen heeft om naar zijn/haar werkplaats te gaan.

De interne preventiedienst kan bij de telewerker controleren of de maatregelen inzake veiligheid en gezondheid op de werkplek nageleefd worden. Dergelijke controle of inspectiebezoek kan ook op aanvraag van de telewerker worden uitgevoerd.

Ik heb volgende vragen met betrekking tot de diensten (Federale en Programmatorische Overheidsdiensten), instellingen en organisaties die onder de bevoegdheden van de geachte minister/ geachte staatssecretaris ressorteren:

1) Hoeveel van het totaal aantal personeelsleden, zowel in absolute aantallen als in procent, werkt thans: a) occasioneel thuis; b) structureel thuis.

2) a) Hoeveel inspectiebezoeken werden er in de periode 2009-2014 uitgevoerd door de interne preventiedienst?

b) Hoeveel hiervan gebeurden er op aanvraag van de telewerker?

c) In hoeveel gevallen was de telewerkplek niet conform de maatregelen inzake veiligheid en gezondheid op de werkplek? Welk gevolg werd aan deze vaststellingen gegeven en door wie werden desgevallend de kosten gedragen om de telewerkplek in overeenstemming te brengen met de geldende regels inzake veiligheid en gezondheid?

3) Hoeveel gevallen van cybercrime en/of spionage werden er vastgesteld bij telewerkers in de periode 2009-2014? Welke (bijkomende) beveiligingsmaatregelen werden er dientengevolge getroffen?

4) Werd de eventuele kostenbesparing voor de federale dienst, instelling of organisatie wegens telewerk ooit al in kaart gebracht?

a) Zo ja, wat zijn de belangrijkste bevindingen en conclusies van deze studie? Welk bedrag wordt jaarlijks uitgespaard wegens de implementatie van de flexibele werkvorm 'telewerk' in de desbetreffende federale dienst, instelling of organisatie?

b) Zo nee, waarom niet? Acht de minister/ de staatssecretaris een dergelijke studie nuttig?

Antwoord ontvangen op 11 februari 2015 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.

Wat betreft de federale overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu :

1) Voor de periode van 1 oktober 2013 en 30 september 2014 was de situatie als volgt :

Occasionele telewerkers

389

31,02 %

Structurele telewerkers

613

48,88 %

Totaal aantal personeelsleden

1 254


2) a) Er werden in die periode geen inspectiebezoeken uitgevoerd.

2) b) Geen enkele telewerker diende een aanvraag in om een inspectiebezoek uit te voeren.

2) c) In navolging van de wetgevende modaliteiten omtrent telewerk worden alle personeelsleden die wensen in te stappen in het systeem telewerk door de werkgever, in casu de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk, geïnformeerd over de te nemen beschermings- en preventiemaatregelen die van kracht zijn bij de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu inzake veiligheid en gezondheid op de werkplek.

Gezien de aard van de werkzaamheden (administratief werk) ligt de focus op de eisen inzake beeldschermapparatuur.

De risicoanalyse die binnen onze organisatie uitgevoerd werd voor beeldschermwerkers heeft uiteraard ook zijn uitwerking voor het uitoefenen van telewerk.

Elke telewerker krijgt dezelfde arbeidsmiddelen inzake bureauticamateriaal ter beschikking.

Persoonlijke aanpassingen betreffende het bureauticamateriaal zijn mogelijk na advies van de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer. Dit geldt eveneens voor aanpassingen op het vlak van ergonomie.

De kosten voor de noodzakelijke aanpassingen worden gedragen door de werkgever.

Het koninklijk besluit telewerk stelt dat de interne preventiedienst toegang heeft tot de werkplek van de telewerker om te kunnen controleren of de geldende regelingen inzake veiligheid en gezondheid op correcte wijze worden toegepast. In de praktijk blijkt dit moeilijk te realiseren aangezien telewerk gesitueerd is binnen de privésfeer en een instemming van de telewerker nodig is alvorens de interne preventiedienst tot bezoek / inspectie mag overgaan.

3) Er werden geen gevallen van cybercrime en / of spionage vastgesteld of gemeld bij telewerkers in onze organisatie in de aangehaalde periode.

4) a) Er werd nog geen integrale studie opgesteld maar het volgende werd wel gemonitord :

Binnen de FOD Volksgezondheid hebben we in 2013 een pilootproject « dynamic office » gelanceerd. Met telewerk hadden we reeds enkele jaren de weg aangevat van het « plaatsonafhankelijk werken » en we wilden deze filosofie verderzetten op de werkvloer. Door het toenemend aantal telewerkers was inderdaad de bezetting van de bureau’s ook sterk afgenomen en wilden we ook onze ruimte beter benutten.

Dankzij het pilootproject waaraan naast de stafdienst P&O ook SD ICT, Contact Center en Vertaaldienst deelnemen gecombineerd met inhousing van een aantal externe diensten, konden we 6 500 m² besparen, wat overeenkomt met een kost van 175 000 euro per jaar. Deze besparing is een gevolg van gedeeltelijk te werken binnen « dynamic office » wat mogelijk maakt om slechts 75 % arbeidsposten te voorzien op het totaal aantal fysieke personen in de piloten. Deze beweging maakt het ook mogelijk om twee voltijdse equivalenten (VTE) poetsvrouwen niet te vervangen bij pensionering of uitstroom, wat een bijkomende rationalisatie oplevert van 60 000 euro.

Wat de FOD Sociale Zekerheid betreft :

1. Onderstaande tabel bevat de cijfers met betrekking tot het aantal personeelsleden van de FOD Sociale Zekerheid die telewerken.


Aantal

% personeelsleden

Totaal personeelsleden

1 087


Telewerkers vaste dagen

261

24,01 %

Telewerkers variabele dagen

374

34,41 %

Totaal telewerkers

635

58,42 %

2) a) De interne dienst voor preventie en bescherming op het werk van de FOD Sociale Zekerheid heeft gedurende deze periode geen enkel inspectiebezoek van de telewerkplaatsen uitgevoerd.

2) b) De telewerkers hebben gedurende deze periode geen enkel inspectiebezoek aangevraagd.

2) c) Aangezien er geen enkel inspectiebezoek werd uitgevoerd, kunnen deze vragen niet worden beantwoord.

3) Tot nu toe werden er geen gevallen van cybercrime en / of spionage vastgesteld bij telewerkers. Dientengevolge werden er dus geen (bijkomende) beveiligingsmaatregelen getroffen.

Maar de FOD Sociale Zekerheid is steeds proactief bezig met de beveiliging van haar IT-infrastructuur. De laatste jaren hebben we volgende maatregelen genomen om ons beter te beschermen :

– de centrale Firewall werd geüpdatet naar de recentste versie ;

– de mail server werd gemigreerd naar Microsoft Exchange 2010. Exchange 2010 bevat een « throtteling » mechanisme dat bescherming biedt tegen DoS aanvallen (denial of service). De mail server werd bovendien voorzien van extra antivirus software ;

– een systeem werd opgezet om steeds de laatste (beveiligings-)updates automatisch te installeren op het PC-park ;

– naast een anti-virus software zijn alle PC’s uitgerust met een Firewall.

Medewerkers van de FOD Sociale Zekerheid gebruiken dezelfde laptop op kantoor als voor telewerken. De telewerker-PC’s zijn zo geconfigureerd dat ze enkel en alleen een beveiligde, geëncrypteerde verbinding (door middel van VPN-software) kunnen maken met het bedrijfsnetwerk van de FOD. Het is dus niet mogelijk om rechtstreeks verbinding te maken met het Internet.

4. De kostenbesparing werd voor het eerst berekend in 2007, tijdens de voorbereiding van de verhuis van de FOD Sociale Zekerheid naar de Finance Tower. Hierbij werd rekening gehouden met de effecten van de volledige cultuuromslag – waarvan de invoering van het telewerk deel uitmaakte – die de FOD Sociale Zekerheid heeft ingevoerd naar aanleiding van deze verhuis.

Een latere veralgemening van de mogelijkheid om te telewerken tot drie vijfde van de werktijd voor quasi alle personeelsleden maakte het mogelijk om bijkomend (in twee fases) anderhalve verdieping vrij te maken, wat een bijkomende kostenbesparing met zich meebracht.

a) In 2007 werd berekend dat de invoering van het flexibel werken, waarvan telewerken een essentieel onderdeel is, een jaarlijkse besparing opleverde van circa 5,7 miljoen euro. Deze besparing was het gevolg van het verschil (in bezette oppervlakte) tussen het huisvestingsproject opgemaakt door de Regie der Gebouwen (38 684 m²) en dit opgemaakt door de FOD Sociale Zekerheid (24 362 m²). Bij de berekening werd uitgegaan van een huurprijs van 330 euro per vierkante meter, ten laste van de regie, en een huurlast van 70 euro per vierkante meter ten laste van de FOD. Met andere minder belangrijke baten (schoonmaak, …) of kosten (ADSL-lijn van de telewerkers, …) werd geen rekening gehouden.

In een latere fase werd bijkomend 4 200 m² (een anderhalf verdieping) vrijgemaakt, op basis van de originele cijfers werd aldus een bijkomende jaarlijkse besparing van 1,7 miljoen euro gerealiseerd. Deze laatste besparing wordt uiteraard pas gerealiseerd indien de Regie een andere bezetter vindt voor de verdiepingen vrijgemaakt door de FOD SZ.

4) b) Niet van toepassing.

Wat betreft de openbare instellingen van sociale zekerheid die onder mijn bevoegdheid staan :

Controledienst voor de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen :

De Controledienst voor de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen voorziet, voor zijn personeelsleden, niet in de mogelijkheid om op een structurele wijze te telewerken. Niettemin overweegt de Controledienst de mogelijke invoering van telewerk voor zijn personeelsleden.

Dienst voor de overzeese sociale zekerheid :

1) a) Aantal personeelsleden die occasioneel telewerken : een personeelslid (0,7 %).

1) b) Aantal personeelsleden die structureel telewerken : twee personeelsleden (1,4 %).

2) Er werden in de periode 2009-2014 geen inspectiebezoeken uitgevoerd door de interne preventiedienst.

3) Er werden in de periode 2009-2014 geen gevallen van cybercrime en / of spionage vastgesteld bij telewerkers.

4) a) De eventueel kostenbesparing werd nog niet in kaart gebracht.

4) b) Telewerk is bij de DOSZ nog maar pas mogelijk (sedert september 2014).

Federaal Agentschap voor de kinderbijslag :

1) Famifed telde op 31 oktober 2014 993 personeelsleden. Op 1 november registreerde het Agentschap 404 telewerkers, of 40,68 % van het personeelsbestand.

De regelmaat van het telewerk bij Famifed is als volgt: het personeelslid telewerkt maximaal één dag per week, hetzij een volle dag, hetzij één of twee halve dagen. Die (halve) dag ligt niet vast maar wordt volgens de behoeften van de dienst soepel bepaald.

2) a) In de periode 2009-2014 werd geen enkel inspectiebezoek ter plaatse uitgevoerd door de interne preventiedienst.

2) b) Geen enkele telewerker heeft tijdens deze periode een inspectiebezoek aangevraagd.

2) c) Zonder voorwerp ingevolge het antwoord met betrekking tot punt 2) a) en 2) b) van de vraag.

3) Sinds het begin van het telewerkproject heefd het Federaal Agentschap nog geen specifieke aanval kunnen vaststellen. De instelling is van plan om dat in de toekomst grondiger te analyseren.

4) a) Het telewerk werd geleidelijk aan ingevoerd en werd vanaf oktober 2014 een heus werksysteem. Een eerste (nog gedeeltelijke) analyse van de weerslag van het telewerk op het energieverbruik zal dus maar op basis van het verbruik in 2014 kunnen gebeuren.

– weerslag in de kantoren : Famifed heeft geen « dynamic office » systeem ingevoerd. De bureaus van de telewerkers blijven leeg wanneer zij telewerken, maar een project is in onderzoek ;

– weerslag op het energieverbruik : de weerslag zal worden gemeten op basis van het verbruik in 2014 ;

– weerslag op de ICT-infrastructuur : elke medewerker ontving een reglement in verband met het aanvaardbaar gebruik van de ICT-infrastructuur, met nadruk op de vertrouwelijkheid en het gebruik van de gegevens en de documenten van het Agentschap benadrukt. Alle telewerkers beschikken over handleidingen betreffende het gebruik van het telefoonprogramma via Open Scape en de werkwijze om een VPN-verbinding tot stand te brengen ;

– materiaal en budgettaire weerslag :

- draagbare pc ;

- muis ;

- laptoptas ;

- hoofdtelefoon ;

- Voice over IP ;

- veiligheidshangslot ;

- VPN-toegang ;

- maandelijkse vergoeding voor de telewerkkosten ;

- een toetsenbord, een scherm en een muis blijven in het Agentschap, op het bureau van de medewerker.

Fonds voor arbeidsongevallen :

1) Op dit moment hebben van de 220 personeelsleden, 19 personeelsleden (8,63 %) aan occasioneel telewerk gedaan en doen 14 personeeldsleden (6,36 %) aan structureel telewerk.

2) a) In de periode 2009-2014 heeft de dienst interne preventie geen enkele inspectie gedaan.

2) b) In de periode 2009-2014 heeft de dienst interne preventie geen enkele inspectie gedaan op vraag van een telewerker.

2) c) Zonder voorwerp ingevolge het antwoord met betrekking tot punt 2) a) en 2) b) van de vraag.

3) Tot nu toe werd nog geen enkele handeling van cybercriminaliteit vastgesteld.

4) Tot nu toe werd de kostenbesparing niet berekend.

Fonds voor de beroepsziekten :

1) Het Fonds voor de beroepsziekten startte op 1 september 2013 een pilootproject telewerk op dat zich specifiek richtte op de ondersteunende diensten. Na de evaluatie van het pilootproject werd het telewerk in juni 2014 en opnieuw in september 2014 uitgebreid naar enkele productiediensten. Op 29 oktober 2014 hebben van de 261 medewerkers (het gaat om mandaathouders, statutairen, stagiairs en contractuelen, exclusief gedetacheerden van SMALS, artsen die in het kader van een dienstencontract prestaties verrichten, andere medewerkers in een soortgelijke situatie en zogenaamde mobiele profielen die volgens het koninklijk besluit van 2006 niet in aanmerking komen voor telewerk) 39 medewerkers (14,9 %) een overeenkomst voor occasioneel telewerk en 25 medewerkers (9,6 %) een overeenkomst voor structureel (een dag per week) telewerk. De uitbreiding van het telewerk, zowel naar meer diensten als naar meer structurele overeenkomsten, is nog volop aan de gang en dit aantal zal de komende maanden dus nog toenemen.

2) Er werden in de periode van 1 september 2013 tot 31 oktober 2014 geen inspectiebezoeken uitgevoerd door de interne preventiedienst.

3) Er werden in de periode van 1 september 2013 tot 31 oktober 2014 geen gevallen van cybercrime en / of spionage vastgesteld bij telewerkers. De veiligheidsmaatregelen genomen binnen het extranet van de sociale zekerheid blijken afdoende om inbreuken te voorkomen.

4) Nee, op dit moment werd nog geen analyse van de kostenbesparing met betrekking tot het telewerk uitgevoerd. Aangezien dergelijke kostenbesparing kan verwezenlijkt worden door de reorganisatie van de werkplek die vrijkomt bij telewerk, en de reductie van pendelkosten door deeltijdse abonnementen voor telewerkers (voordelig vanaf twee dagen telewerk per week) en gezien het feit dat de omvang van het telewerk binnen het Fonds voor de beroepsziekten op dit moment nog beperkt is, zowel in aantal personeelsleden als in aantal dagen per week, is echter op dit moment nog geen sprake van een substantiële kostenbesparing. Bij een positieve evaluatie en verdere uitbreiding van het huidige telewerk kan eventueel wel een kostenbesparing verwezenlijkt worden.

Hulp- en Voorzorgskas voor zeevarenden :

1) a) Drie personeelsleden (13,64 % van het totale personeelsbestand) hebben reeds occasioneel thuis gewerkt.

1) b) Geen enkel personeelslid werkt structureel thuis.

2) Er werden geen inspectiebezoeken uitgevoerd door de interne preventiedienst.

3) Er werden geen gevallen van cybercrime en / of spionage vastgesteld bij telewerkers.

4) De eventueel kostenbesparing werd nog niet in kaart gebracht. Telewerk werd nog niet structureel ingevoerd bij de HVKZ. Gelet op de schaal van de instelling (22 medewerkers) en de loketfunctie (ziekenfonds, werkloosheidbureau) zal telewerk slechts in zeer beperkte mate mogelijk zijn bij de HVKZ.

Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering :

1) Enkel de personeelsleden die over een VPN-verbinding beschikken kunnen aan telewerk doen, dit zijn enkel de personen die op structurele basis aan telewerk doen.

Het betreft 23 van 259 personeelsleden of 8,88 %.

2) Er werden in de periode 2009-2014 geen inspectiebezoeken uitgevoerd door de interne preventiedienst.

3) De HZIV heeft op dit niveau geen directe aanvallen vastgesteld. De oplossing aangeboden door onze telecom operator maakt een onderdeel uit van de meest beveiligde oplossingen. Indirecte aanvallen blijven mogelijk. Gezien de stijging van de complexiteit en gesofisticeerdheid van de huidige aanvallen, zijn bijkomende maatregelen op het niveau van veiligheid noodzakelijk. De Hulpkas beschikt echter op dit ogenblik niet over de nodige middelen om dit te realiseren.

4) a) De eventueel kostenbesparing werd nog niet in kaart gebracht.

4) b) De invoering van het telewerk zit nog in de opstartfase.

Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid + eHealth-platform :

1) Elke medewerker van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid en het eHealth-platform die over een draagbare personal computer beschikt en geen aanvraag tot structureel telewerk heeft ingediend kan op een occasionele wijze aan telewerk doen.

Bij de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid kunnen 26 van de 92 medewerkers aan occasioneel thuiswerk doen (28 %) en doen 66 van de 92 medewerkers aan structureel thuiswerk (72 %).

Bij het eHealth-platform kunnen 4 van de 37 medewerkers aan occasioneel thuiswerk doen (11 %) en doen 33 van de 37 medewerkers aan structureel thuiswerk (89 %).

2) Er werden nog geen inspectiebezoeken uitgevoerd. In de telewerkovereenkomst die de Kruispuntbank en het eHealth-platform met hun medewerkers hebben gesloten, staat een clausule die de thuiswerker oplegt om erover te waken dat zijn werkplaats zodanig ingericht is dat de gezondheid niet in het gedrang komt en aldus voldoet aan de normen van de regelgeving inzake het welzijn op het werk.

3) Tijdens de bedoelde periode werden geen gevallen van cybercrime en / of spionage vastgesteld bij de telewerkers. Voor de informatieveiligheid werden op de draagbare personal computers van de medewerkers VPN-certificaten geïnstalleerd, werden sensibiliserende mededelingen verricht en werd een veiligheidspolicy verspreid.

4) De eventuele kostenbesparing voor de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid en het eHealth-platform werd nog niet in kaart gebracht. Beide openbare instellingen van sociale zekerheid hebben momenteel andere prioritaire projecten.

Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering :

1) Op 30 oktober 2014 telt het RIZIV 1 208 personeelsleden waarvan 525 telewerken (43,46 %).

1) a) Occasioneel telewerkers : 308 (25,50 %).

1) b) Structureel telewerkers : 217 (17,96 %).

2) De interne preventiedienst heeft geen inspectiebezoeken uitgevoerd in het kader van telewerk.

3) Er werden nog geen gevallen van cybercrime vastgesteld in verband met telewerken.

De volgende veiligheidsmaatregelen zijn van kracht bij RIZIV :

– telewerken mag uitsluitend gebeuren op laptops die eigendom zijn van RIZIV en die door haar ICT-diensten geconfigureerd werden. De gebruikers kunnen deze instellingen niet zelf wijzigen ;

– deze laptops zijn volledig beveiligd door middel van versleutelde harde schijven, geblokkeerde USB poorten, verbinding met RIZIV uitsluitend via een VPN-verbinding (virtueel privaat netwerk) met sterke authenticatie door middel van eID ;

– het is niet toegelaten om vertrouwelijke gegevens op papier mee te nemen naar de telewerkplaats, behoudens uitdrukkelijk akkoord van de dienstchef.

4) De eventuele kostenbesparing die voortvloeit uit telewerk, werd nog niet in kaart gebracht voor het RIZIV. Een dergelijke studie wordt nuttig geacht en is gepland voor 2015 indien de financiële middelen hiervoor beschikbaar zijn.

Rijksdienst voor sociale zekerheid :

1) a) Er werken geen personeelsleden occasioneel thuis.

1) b) 216 personeelsleden (SMALS gedetacheerden werden niet meegerekend) werken thans (op datum van 29 oktober 2014) structureel een dag per week thuis. Er zijn 1 215 medewerkers die wettelijk gezien in aanmerking komen voor telewerk (mobiele werkers, in casu sociale inspecteurs, zijn uitgesloten). In procenten werken dus thans 17,8 % personeelsleden thuis.

2) Er werden in de periode 2009-2014 geen inspectiebezoeken thuis bij de telewerker uitgevoerd door de interne preventiedienst.

Sinds het telewerk werd geïntroduceerd bij de RSZ heeft de IDPB geen enkele aanvraag gekregen tot bezoek van de arbeidsplaats thuis bij de telewerker.

De IDPB heeft zelf ook geen enkel initiatief genomen in die zin gezien het koninklijk besluit van 10 oktober 2012 tot vaststelling van de algemene basiseisen waaraan arbeidsplaatsen moeten beantwoorden niet van toepassing is op telewerkers. Er is dus geen wettelijk kader, waardoor de beoordeling zeer subjectief zou zijn en dus « risicovol ».

De IDPB van de andere instellingen worden geconfronteerd met hetzelfde probleem en de bezoeken thuis vinden dus niet plaats, behoudens een zeldzaam en uitzonderlijk verzoek van de telewerker.

3) Er werden geen gevallen vastgesteld van cybercrime en / of spionage bij telewerkers.

De logische en fysische beveiliging van het netwerk vormt een permanent aandachtspunt. Er worden voortdurend allerlei acties ondernomen om de veiligheid te verbeteren.

De Rijksdienst voor sociale zekerheid maakt deel uit van het Netwerk van de Sociale Zekerheid en dient dan ook de strenge veiligheidsvoorschriften van dit netwerk toe te passen. Dit geldt ook voor de telewerkers. De telewerkers krijgen enkel toegang tot het netwerk via een VPN-verbinding (virtual private network) waarvoor specifieke veiligheids- en toegangsvoorwaarden gelden.

4) De eventuele kostenbesparing wegens telewerk werd nog niet in kaart gebracht. Het telewerk werd pas recent ingevoerd. Het is wel de bedoeling de effecten van telewerk waaronder het effect op de kosten, op termijn in kaart te brengen.

Rijksdienst voor sociale zekerheid van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten :

1) Het totaal aantal personeelsleden in dienst van de RSZPPO en het aantal personeelsleden die momenteel structureel of occasioneel telewerk thuis verrichten :

Aantal personeelsleden

Structureel telewerk thuis

Occasioneel telewerk thuis

352

50

42

100 %

14,20 %

11,93 %

2) In de periode 2009-2014 werden geen inspectiebezoeken door de interne preventiedienst uitgevoerd.

3) In de periode 2009-2014 werden geen gevallen van cybercrime en / of spionage bij de telewerkers vastgesteld.

4) Voor de RSZPPO betekent het thuiswerk geen kostenbesparing. Er zijn hieromtrent geen studies uitgevoerd. Een dergelijke studie is ook niet onmiddellijk voorzien. Door de overheveling van haar bevoegdheid kinderbijslag naar de Gemeenschappen en de fusie met de DOSZ vanaf 1 januari 2015, behoort een dergelijke studie niet tot de onmiddellijke prioriteiten van de RSZPPO.