Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-68

van Olivier Destrebecq (MR) d.d. 3 november 2014

aan de minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Nieuwe uuregeling - Lijn Binche - Louvain-La-Neuve - Afschaffing - Eventuele aanpassingen - Algemeen aanbod van treinen naar Brussel en de streek rond La Louvière - Verbetering

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
vervoer per spoor

Chronologie

3/11/2014Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 4/12/2014)
6/1/2015Antwoord

Vraag nr. 6-68 d.d. 3 november 2014 : (Vraag gesteld in het Frans)

De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) heeft een plan uitgewerkt om de verbindingen naar Brussel te verbeteren. In een radiospot wordt reclame gemaakt voor de toekomstige nieuwe dienstregeling die vanaf december van toepassing zal zijn.

We stellen echter vast dat de doelstelling absoluut niet wordt gehaald in de streek rond La Louvière, waar de lijn Binche - Louvain-la-Neuve voortaan de lijn Binche-Turnhout wordt. Als gevolg daarvan zullen de pendelaars uit Binche, La Louvière, Ecaussinnes en Braine-le-Comte geen rechtstreekse aansluiting meer hebben met het oosten van Brussel.

Kortom, er zullen geen rechtstreekse verbindingen meer zijn naar de twee grootste universiteiten van de Franse Gemeenschap.

Ik vind dit totaal onaanvaardbaar, vooral omdat men meent dat voorrang moet worden gegeven aan alternatieve vervoersmogelijkheden.

De lijn Binche - Louvain-la-Neuve is nu al benadeeld wegens het geringe aantal treinen op die lijn. Nu wil de NMBS het aanbod voor de streek rond La Louvière ook nog kwalitatief verminderen. Ik verzet me tegen deze gang van zaken en verwacht van u hetzelfde.

Is het plan van de NMBS definitief of zijn er nog aanpassingen mogelijk? Hoe denkt u het standpunt van de NMBS om te buigen? Waarom wordt de streek rond La Louvière, die belangrijke steden telt, zo slecht bediend? Wanneer zal de NMBS instemmen met een verbinding van twee treinen per uur van Binche naar Brussel?

Antwoord ontvangen op 6 januari 2015 :

De dienstregelingen die op de website van Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) geraadpleegd kunnen worden, vormen de definitieve versie van het nieuwe vervoersplan. Het spreekt voor zich dat de invoering van het plan met bijzondere aandacht zal worden gevolgd en dat het eventueel zal worden gecorrigeerd in de mate dat het verantwoorde aanpassingen betreft die binnen het beschikbare financiële en materiële kader kunnen geplaatst worden, en daarbij niet grotere groepen reizigers benadelen.

Wat betreft de frequentie, blijft het aanbod naar Brussel vanuit midden-Henegouwen coherent met dat van de andere Henegouwse assen. Zo zijn er voor lijn 108 (Binche – La Louvière-Sud – Écaussinnes) ongeveer twee duizend abonnees naar Brussel, terwijl dat voor de lijnen 96 (Bergen – Jurbise – Soignies) en 94 (Doornik – Leuze – Ath – Edingen) meer dan het dubbele is.

In het nieuwe vervoersplan staan geen treinen gepland die Binche – Brussel – Louvain-la-Neuve bedienen, maar wel een nieuwe verbinding Binche – Brussel – Turnhout. Dat Binche niet meer verbonden is met Louvain-la-Neuve zou de stiptheid van de treinen op lijn 108 ('s Gravenbrakel – Binche) moeten verbeteren, aangezien die zo geen gevolgen meer ondervindt van de werken voor het GEN op lijn 161 Brussel – Namen.

Het traject Binche – Louvain-la-Neuve zal dus zowel tijdens de week als in het weekend altijd met een overstap in Brussel verlopen.

Zoals hierboven uitgelegd, rechtvaardigt de bezettingsgraad een klokvaste dienstregeling op de lijn Binche – Brussel, terwijl er twee klokvaste treinen tussen Bergen en Brussel nodig zijn.

Het was verder niet mogelijk om een bijkomende P-trein vanuit Binche naar Brussel in te leggen, omwille van financiële (naleving van de budgetten, principe van de gesloten enveloppe) en technische redenen (gebrek aan beschikbare rijpaden tussen Halle en Brussel tijdens de spitsuren).

Een P-trein Binche – 's Gravenbrakel met aansluiting naar Brussel is evenmin gepland, omwille van dezelfde budgettaire redenen als hierboven vermeld. Bovendien zou de toevoeging van overstaptijd in 's Gravenbrakel deze verbinding weinig competitief maken ten opzichte van de rechtstreekse treinen.