Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-537

van Ann Brusseel (Open Vld) d.d. 26 maart 2015

aan de minister van Justitie

Geweld tegen vrouwen - Intrafamiliaal geweld - Tijdelijk huisverbod - Toepassing - Evaluatie - Actieplatform van de Vierde VN-Wereldvrouwenconferentie van Peking - Toepassing - Informatieverslag 6-97/2 - Opvolging

conferentie VN
positie van de vrouw
huiselijk geweld
officiële statistiek
opvolging informatieverslag
uitzetting uit een woning

Chronologie

26/3/2015Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 30/4/2015)
19/6/2015Rappel
24/9/2015Antwoord

Vraag nr. 6-537 d.d. 26 maart 2015 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Hoofstuk III.1. " Geweld tegen vrouwen " van het Informatieverslag betreffende de opvolging van de toepassing van het Actieplatform van de Vierde VN-Wereldvrouwenconferentie van Peking (stuk Senaat nr. 6-97/2) bevat belangrijke beleidssuggesties.

De Senaat stelt vast dat het tijdelijke huisverbod nog te weinig wordt toegepast. Er moet een evaluatie van de wet en de maatregelen komen om een betere werking van de wet te verzekeren. Er moet tevens een instrument voor risicotaxatie worden uitgewerkt.

Deze vraag betreft gelijke kansen en is aldus een bevoegdheid van de Senaat conform artikel 79 van het reglement en het betreft tevens een transversale aangelegenheid - Gemeenschappen. De vragen zijn rechtstreeks gebaseerd op het unaniem goedgekeurde informatieverslag betreffende de opvolging van de toepassing van het Actieplatform van de Vierde VN-Wereldvrouwenconferentie van Peking (stuk Senaat nr. 6-97/2).

Graag had ik u dan ook volgende vragen voorgelegd :

1) Hoeveel keer per jaar werd de jongste drie jaar per gerechtelijk arrondissement het tijdelijk huisverbod toegepast in het kader van familiaal geweld ? Kunt u deze cijfers duiden ?

2) Bent u bereid conform de aanbeveling van de Senaat in een evaluatie te voorzien wat betreft het tijdelijk huisverbod en zo ja, wat is de timing ervan en welke actoren zijn erbij betrokken? Zo neen, waarom niet en kunt u toelichten ?

3) Zult u werk maken van een instrument voor risicotaxatie van deze maatregel met het oog op een bredere en effectieve toepassing van het tijdelijk huisverbod ? Kunt u toelichten ?

Antwoord ontvangen op 24 september 2015 :

1) De statistisch analisten van het openbaar ministerie zijn in staat om uit de gegevensbank van het College van procureurs-generaal informatie te extraheren met betrekking tot de dossiers van de correctionele parketten van België inzake tijdelijk huisverbod. De gegevensbank van het College van procureurs-generaal werkt immers met een specifieke tenlasteleggingscode aan de hand waarvan zaken van deze aard kunnen worden geselecteerd. De coderingsrichtlijnen zijn nader bepaald in de omzendbrief van het College van procureurs-generaal COL 18/2012, de zogenoemde gemeenschappelijke omzendbrief van de minister van Justitie, van de minister van Binnenlandse Zaken en van het College van procureurs-generaal betreffende het tijdelijk huisverbod ingeval van huiselijk geweld, die in werking is getreden op 1 januari 2013. Bijgevolg is het niet mogelijk informatie te verstrekken voor de periode voorafgaand aan de inwerkingtreding van omzendbrief COL 18/2012, met andere woorden voor het jaar 2012 en de jaren voordien. Die omzendbrief heeft betrekking op huiselijk geweld in ruime zin. Het is niet mogelijk het type geweld te verfijnen om te achterhalen of het bijvoorbeeld gaat om seksueel geweld of ander fysiek geweld. Punt 5 van omzendbrief COL 18/2012 bepaalt dat de dossiers inzake tijdelijk huisverbod moeten worden gecodeerd in de module « niet-strafzaken » (NIZA) van de computerapplicatie REA/TPI. De registratie van die dossiers gebeurt onder code THV (« Tijdelijk Huisverbod » in het Nederlands) of ITR (« Interdiction temporaire de résidence » in het Frans) op naam van de uithuisgeplaatste. Die THV-code werd gebruikt door de statistisch analisten om de vraag te beantwoorden.

In de loop van 2013 en 2014 werden er slechts 65 dossiers inzake tijdelijk huisverbod gecodeerd in de module NIZA van het computerprogramma REA/TPI. Voor 2013 worden er 32 dossiers geteld tegenover 33 in 2014. De verdeling van de dossiers per arrondissement laat vermoeden dat de coderingsrichtlijnen niet strikt zijn gevolgd in alle correctionele parketten. Zo zijn er 26 dossiers (of 40 %) geregistreerd in Doornik, terwijl er geen enkele zaak voor het hele gerechtelijk arrondissement Brussel vermeld is. Sommige arrondissementen hebben evenwel daadwerkelijk geen zaken van tijdelijk huisverbod gekend aangezien zij de voorkeur geven aan het nemen van andere soorten maatregelen.

De afgelopen twee jaar werden 24 zaken van overtreding van het tijdelijk huisverbod gecodeerd in het computersysteem REA/TPI van de correctionele parketten. Het is interessant om vast te stellen dat sommige arrondissementen die zijn opgenomen in de tabel van bijlage 2 inzake de gevallen van overtreding van het tijdelijk huisverbod niet voorkomen in de tabel van bijlage 1 met de dossiers inzake tijdelijk huisverbod. Die gerechtelijke arrondissementen hebben de zaken van tijdelijk huisverbod dan ook niet geregistreerd in de module NIZA.

In de bijlagen worden meer cijferdetails ter beschikking gesteld.

2) en 3) Het huisverbod is een nieuw juridisch instrument dat de procureurs des Konings ter hunner beschikking hebben om in een gerechtelijke context preventief op te treden in crisissituaties.

Uit de evaluatie van de gemeenschappelijke omzendbrief COL 4/2006 betreffende het strafrechtelijk beleid inzake partnergeweld is gebleken dat er nood was aan een dergelijk instrument. Deze lacune werd opgevuld door de wetten van 15 mei en 15 juni 2012 betreffende het huisverbod. Zowel in het regeerakkoord als in de beleidsnota werd er een evaluatie van deze wetten aangekondigd. Ik heb hiertoe opdracht gegeven aan het College van procureurs-generaal in samenwerking met mijn bevoegde diensten. In het kader van deze evaluatie komt de nood aan een specifiek risicotaxatie-instrument om in te schatten of een huisverbod in een bepaalde situatie van familiaal geweld van nut kan zijn, zeker aan bod.

Tabel 1 : Aantal dossiers inzake tijdelijk huisverbod, ingeleid bij de correctionele parketten van België tussen 1 januari 2013 en 31 december 2014. Gegevens per jaar van inleiding en per gerechtelijk arrondissement (a & % in kolom).


2013

2014

TOTAAL

a

%

a

%

a

%

ANTWERPEN

ANTWERPEN

3

9,38

7

21,21

10

15,38

MECHELEN

1

3,13



1

1,54

GENT

GENT

2

6,25



2

3,08

KORTRIJK

7

21,88

2

6,06

9

13,85

LUIK / LIEGE

LUIK

2

6,25



2

3,08

AARLEN



8

24,24

8

12,31

MARCHE-EN-FAMENNE



3

9,09

3

4,62

BERGEN

CHARLEROI

2

6,25

1

3,03

3

4,62

BERGEN

1

3,13



1

1,54

DOORNIK

14

43,75

12

36,36

26

40,00

TOTAAL

32

100,00

33

100,00

65

100,00

Bron : gegevensbank van het College van procureurs-generaal – Statistisch analisten

Tabel 2 : Aantal zaken van overtreding van het tijdelijk huisverbod, ingeleid bij de correctionele parketten van België tussen 1 januari 2013 en 31 december 2014. Gegevens per jaar van inleiding en per gerechtelijk arrondissement (a & % in kolom).

 

2013

2014

TOTAAL

a

%

a

%

a

%

ANTWERPEN

ANTWERPEN

2

20,00

2

14,29

4

16,67

TONGEREN



1

7,14

1

4,17

BRUSSEL

BRUSSEL



5

35,71

5

20,83

GENT

GENT



1

7,14

1

4,17

DENDERMONDE

2

20,00

1

7,14

3

12,50

KORTRIJK

1

10,00



1

4,17

LUIK

LUIK

1

10,00



1

4,17

VERVIERS

1

10,00

1

7,14

2

8,33

NAMEN

1

10,00



1

4,17

BERGEN

CHARLEROI

1

10,00



1

4,17

BERGEN

1

10,00



1

4,17

DOORNIK



3

21,43

3

12,50

BELGIË

10

100,00

14

100,00

24

100,00

Bron : gegevensbank van het College van procureurs-generaal – Statistisch analisten.