Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-2327

van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang) d.d. 29 januari 2019

aan de minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken

Federale overheidsdiensten - Gehandicapten - Tewerkstelling

ministerie
overheidsadministratie
overheidsapparaat
integratie van gehandicapten
gehandicapte
werknemer met een beperking
officiële statistiek

Chronologie

29/1/2019Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 28/2/2019)
4/3/2019Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 6-1393

Vraag nr. 6-2327 d.d. 29 januari 2019 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De beleidsdomeinen welzijn, volksgezondheid en gezin zijn Vlaamse gemeenschapsbevoegdheden ; daarin kadert ook het beleid ten aanzien van gehandicapten. Dit betreft dus een transversale aangelegenheid.

Reeds jaren wordt er aandacht gevraagd voor de tewerkstelling van gehandicapten, zowel in de openbare sector als in de privésector. Een aangepaste tewerkstelling is immers de beste garantie op integratie in de maatschappij van deze zeer kwetsbare groep. Er werden ook al vele initiatieven aangekondigd om het aantal gehandicapten dat wordt tewerkgesteld in de openbare diensten te verhogen. De resultaten blijven echter steevast uit.

1) Hoeveel personen met een handicap waren er in 2014, 2015 en 2016 werkzaam op uw departement, opgesplitst per taalrol ?

2) Wat is hun aandeel in de totale tewerkstelling, opgesplitst per overheidsdienst ?

3) Welke inspanningen werden er geleverd om hun aantal op te trekken ?

Antwoord ontvangen op 4 maart 2019 :

1) Onderstaand een overzicht van het aantal personen met een beperking, werkzaam binnen de Federale Politie in 2014, 2015 en 2016, opgesplitst per taalrol.

 

2014

2015

2016

Nederlandstaligen

13

11

10

Franstaligen

14

14

13

Totaal

27

25

23

2) Volgens de tabel evolutie BCAPH (Begeleidingscommissie voor de aanwerving van personen met en handicap) 2012-2017[1], bedroeg de tewerkstellingsgraad van personen met een handicap binnen de Federale Politie in 2014, 2015 en 2016:

 

2014

2015

2016

Tewerkstellingsgraad (%)

0,44

0,43

0,44

3) De Federale Politie levert op reguliere basis inspanningen om meer personen met een beperking te werk te stellen binnen haar personeelsbestand. Intern werden de voorbije jaren tal van communicatiekanalen aangewend om het personeel te sensibiliseren over de thematiek. Dit om enerzijds hun integratie op de werkvloer te bevorderen en om anderzijds HR-verantwoordelijken te wijzen op hun rol.

De Federale Politie stimuleerde de voorbije jaren de deelname van haar eenheden aan DUO-day, een initiatief dat ondersteund wordt door onder meer de VDAB[2], Actiris[3] en Forem[4]. Naar aanleiding van de Internationale dag voor mensen met een beperking op 3 december, verspreidt de Federale Politie jaarlijks een intern artikel. Specifiek ten aanzien van doven en slechthorenden werd een brochure ontwikkeld. Binnen de Federale politie is een werkgroep ‘Handicap Welcome’ actief onder het motto ‘Competenties overstijgen handicap’. De werkgroep bestaat uit leden van verschillende eenheden om personeelsleden met een beperking te ondersteunen. De werkgroep lanceerde in 2013 een campagne met affiches en een videoclip.

Wat de aanwerving van personen met een beperking betreft, ontwikkelde de Cel diversiteit van de Federale Politie in 2016 een brochure, specifiek voor HR-verantwoordelijken met do’s en dont’s bij selectieprocedures, rekening houdend met de anti-discriminatiewetgeving. Ook werden belangrijke stappen gezet door de Dienst Rekrutering en Selectie. Bij het solliciteren kunnen kandidaten voor CALog-functies via het sollicitatieformulier aangeven dat ze, overeenkomstig de vigerende wetgeving[5], redelijke aanpassingen wensen om de selectieproeven af te leggen. De website www.jobpol.be besteedt ook aandacht aan diversiteit, dat als rode draad fungeert binnen de HR-processen van de Federale Politie.   

Het Geachte Lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen voor wat betreft de diensten van de FOD Binnenlandse Zaken die onder mijn bevoegdheden vallen.

1) Aantal personen met een handicap werkzaam bij de diensten van de FOD Binnenlandse Zaken die onder mijn bevoegdheid vallen, in 2014, 2015 en 2016 :

Jaar

NL

FR

2014

15

14

2015

12

18

2016

14

12

Situatie in de maand december

Er dient opgemerkt te worden dat de gegevens waarover de FOD Binnenlandse Zaken beschikt enkel het resultaat zijn van een vrijwillige registratie van deze medewerkers. Hierdoor blijft dit resultaat uiterst indicatief en is er zonder enige twijfel sprake van een onder-registratie.

Tevens moet worden opgemerkt dat het de afgelopen jaren door de algemene wervingsstop onmogelijk is gebleken de vertegenwoordiging van personen met een handicap in de FOD Binnenlandse Zaken te verbeteren. Bovendien betrof het beperkt aantal wervingen dat wel plaats had, vaak zeer operationele functies waar aanpassingen aan de werkposten of arbeidsomstandigheden vaak niet mogelijk zijn.

2) Aandeel in de totale tewerkstelling van de personen met een handicap bij de diensten van de FOD Binnenlandse Zaken die onder mijn bevoegdheid vallen, in 2014, 2015 en 2016 :

Jaar

Personen met een handicap

Totaal aantal personeelsleden

Percentage

2014

29

2.862

1,0 %

2015

30

2.796

1,0 %

2016

26

2.822

0,9 %

Situatie in de maand december

3) De FOD Binnenlandse Zaken vindt diversiteit erg belangrijk. Meer specifiek wat betreft personen met een handicap werden een aantal maatregelen genomen die nog steeds actueel zijn:

– Voor de selectie en werving worden de wervingsreserves van Selor specifiek voor personen met een handicap systematisch geraadpleegd, in functie van de gezochte profielen;

– De kandidaten met een handicap die dit wensen kunnen redelijke aanpassingen van de selectieprocedure vragen, zij kunnen bijvoorbeeld hulp vragen van een derde persoon, die ten laste valt van de FOD (bvb : een tolk in gebarentaal) ;

– De FOD Binnenlandse Zaken voldoet geval per geval aan de specifieke verzoeken van het personeel met een handicap (aanvraag voor een chauffeur om naar een opleiding te gaan, verzending van een document in een speciaal formaat, enzovoort);

– Het op de voorgrond plaatsen van personen met een handicap binnen de verschillende acties van de FOD Binnenlandse Zaken ;

– Actieve deelname aan het Federale Netwerk Diversiteit waarin het onderwerp van personen met een handicap aan bod komt;

– IBZ heeft het label Anysurfer behaald, waarvan het doel is om de websites en de elektronische documenten toegankelijk te maken. Toegankelijk betekent bruikbaar voor iedereen, ook voor personen met een handicap.

[1] https://fedweb.belgium.be/sites/default/files/downloads/Tabel%20evolutie%20BCAPH%202012-2017.pdf

[2] Vlaamse Dienst voor Arbeidsmiddeling en Beroepsopleiding

[3] Officiële instantie die instaat voor vorming en begeleiding van werklozen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

[4] Waals Bureau voor Beroepsopleiding en Werkgelegenheid

[5] 10 MEI 2007 - Wet ter bestrijding van discriminatie tussen vrouwen en mannen