Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-2079

van Lode Vereeck (Open Vld) d.d. 10 januari 2019

aan de minister van Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post, belast met Administratieve Vereenvoudiging, Bestrijding van de sociale fraude, Privacy en Noordzee

Administratieve vereenvoudiging - Netwerk van vereenvoudigingsambtenaren - Samenstelling - Werking - Resultaten - Partnerschappen met de deelstaten en de lokale besturen - Stand van zaken

administratieve formaliteit

Chronologie

10/1/2019Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 14/2/2019)
12/2/2019Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 6-1558

Vraag nr. 6-2079 d.d. 10 januari 2019 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Bij het aantreden van de federale regering onderstreepte de staatssecretaris de focus binnen het domein « Administratieve vereenvoudiging », dat zal « liggen op een aantal ambitieuze e-projecten en duurzame vereenvoudigingsprojecten » en moeten leiden tot « een performante dienstverlening met een minimum aan administratieve overlast ». Om dit te verwezenlijken, achtte hij partnerschappen met federale overheidsdiensten, deelstaten, lokale besturen en andere betrokkenen noodzakelijk. Hiertoe engageerde hij zich tot het heractiveren van het netwerk van vereenvoudigingsambtenaren en ambtenaren betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van vereenvoudigingsprojecten.

De directe betrokkenheid van de deelstaatregeringen in het realiseren van de federale doelstellingen op het vlak van administratieve vereenvoudiging motiveert het transversale karakter van deze vraagstelling.

Ik heb volgende vragen voor de geachte staatssecretaris :

1) Wat betreft het netwerk van vereenvoudigingsambtenaren en ambtenaren bij de ontwikkeling en implementatie van vereenvoudigingsprojecten :

a) Welke ambtenaren maken van dit netwerk deel uit ? Hoe is dit netwerk samengesteld ?

b) Hoe vaak en wanneer is het netwerk sinds het aantreden van de federale regering in 2015 tot vandaag samengekomen ? Zo ja, tot welke uitkomsten hebben deze samenkomsten reeds geleid ? Zo nee, wanneer zal het netwerk voor een eerstvolgende keer samenkomen en hoe wordt de werking ervan praktisch alsook inhoudelijk georganiseerd ?

2) In de algemene beleidsverklaring « Administratieve vereenvoudiging 2014 » staat te lezen dat partnerschappen met de deelstaten én met de lokale besturen inzake administratieve vereenvoudiging én inzake kwaliteitsvolle regelgeving zullen bijdragen tot tastbare resultaten.

Werden er in tussentijd al dergelijke partnerschappen gesloten tussen het federale niveau en de deelstaten enerzijds en / of het federale niveau en de lokale besturen anderzijds ? Graag de nodige toelichting hierbij.

Antwoord ontvangen op 12 februari 2019 :

1) Wat betreft het netwerk van vereenvoudigingsambtenaren kan ik melden dat reeds een paar jaar na de opstart van de Dienst voor administratieve vereenvoudiging (DAV) werd afgestapt van het idee dat iedere overheidsdienst formeel een vereenvoudigingsambtenaar diende aan te stellen. In de praktijk bleek immers dat de personen die werden aangeduid dit dienden te doen bovenop hun andere taken en vaak zelf niet op de hoogte waren van alle initiatieven die intern hun eigen diensten werden genomen. Op basis van deze vaststelling werd beslist het vereenvoudigingsnetwerk verder uit te breiden rond een aantal belangrijke aandachtspunten en vereenvoudigingsdossiers. De verschillende overheidsdiensten werden uitgenodigd ambtenaren aan te duiden die bijvoorbeeld het hergebruik van overheidsgegevens, het opstellen van impactanalyses, de implementatie van de only once-wet, de e-facturatie, het meten van realisaties, enz., opvolgen intern in hun diensten. Per cluster werden vervolgens regelmatig vergaderingen georganiseerd. Daarnaast organiseert de DAV ongeveer eenmaal per jaar rond een bepaald thema een studiedag waarop alle ambtenaren worden uitgenodigd die gekend zijn binnen het verruimd netwerk. Zo zal in de loop van de maand april door de DAV een studiedag worden georganiseerd rond « Gedragsinzichten en nudging ». Daarnaast zal binnenkort een nieuwe werkgroep worden samengesteld die zal belast zijn met de implementatie van de Single Digital Gateway-verordening.

2) Sinds 2014 werden geen nieuwe formele partnerschappen afgesloten met de deelstaten en de lokale besturen. Wel werd met de lokale besturen intensief samengewerkt in het kader van de modernisering van de burgerlijke stand en werden de bestaande partnerschappen met de deelstaten inzake e-facturatie bij overheidsopdrachten en deze inzake kwaliteitsvolle regelgeving verdergezet.