Transportsector - Sociale fraude - Cijfers
wegvervoer
goederenvervoer
zwartwerk
fraude
officiële statistiek
arbeidsinspectie
sociale dumping
9/3/2018 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/4/2018) |
12/4/2018 | Antwoord |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1789
Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag : sociale fraude is een federale bevoegdheid terwijl mobiliteit een Vlaamse bevoegdheid is.
Sociale fraude in de transportsector is een belangrijke uitdaging. Daarom heb ik de volgende vragen :
1) Hoeveel controles op sociale fraude in de transportsector voerde men de afgelopen tien jaar uit ? Graag kreeg ik :
a) cijfers per jaar ;
b) gegevens over het aantal gecontroleerde chauffeurs ;
c) gegevens over het aantal vastgestelde inbreuken ;
d) gegevens over de reden van de inbreuk ;
e) gegevens over het gevolg van de inbreuk (boete, veroordeling, ).
2) Bij hoeveel ongevallen waarbij een vrachtwagen betrokken was, werd een inbreuk voor sociale fraude vastgesteld ? Graag kreeg ik :
a) cijfers voor de afgelopen tien jaar, opgesplitst per jaar ;
b) informatie over de ernst van het desbetreffende ongeval ;
c) informatie over de reden van de inbreuk.
3) Hoe evalueert u deze cijfers ?
Gelieve, hierna, het antwoord op uw vragen te willen vinden.
1) Gelieve hierna de elementen van antwoord te willen vinden die gegeven werden door de algemene directie Toezicht op de sociale wetten (Arbeidsinspectie), de inspectiediensten van de RSZ (Sociale Zekerheidsinspectie) en de SIOD (Gemeenschappelijke controles van alle sociale inspectiediensten in de arrondissementele cellen).
De cijfers zijn beperkt tot de jaren 2013 tot en met 2017 gelet op het gegeven dat het informaticaprogramma dat in de voorgaande jaren werd gebruikt niet meer beschikbaar is voor de algemene directie Toezicht op de sociale wetten.
Aantal controles op sociale fraude in de transportsector in het algemeen met inbegrip van de subsectoren :
|
2008* |
2009* |
2010* |
2011* |
2012* |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
Totaal aantal controles |
||||||||||
Onderzoeken |
231 |
178 |
536 |
319 |
451 |
2 515 |
2 519 |
2 602 |
2 012 |
2 645 |
* Enkel cijfers SIOD beschikbaar.
Het aantal controles is in de voorbije jaren toegenomen. Na de bouw en de horeca, die grotere sectoren zijn, is de transportsector de derde meest gecontroleerde sector door de sociale inspectiediensten.
Te noteren valt dat er heel wat gerechtelijke onderzoeken lopen in de transportsector, waarvoor ook beroep gedaan wordt op de sociaal inspecteurs. Het is vandaag niet mogelijk om de resultaten daarvan correct in te schatten. In de hervorming van de sociale inspectiediensten is gevraagd aan justitie om de resultaten beter in kaart te brengen en ook cijfers over opbrengsten te rapporteren.
In 2017 is er een groot Europees gerechtelijk onderzoek opgestart, waarbij illegale postbusvennootschappen geviseerd worden, dat momenteel nog loopt en leidt tot een lik-op-stuk-beleid op het vlak van sociale fraude en sociale dumping.
Daarnaast vinden er heel wat controles plaats op het gebruik van tachograaf, rij- en rusttijden, veiligheid, …, onder de bevoegdheid van minister Bellot, die ook bijdragen tot een gelijker speelveld in de sector. Ook daar is in het kader van de hervorming van de sociale inspectiediensten gevraagd om een volledig beeld te krijgen op de sociale controles en de mobiliteitscontroles in de sector.
Aantal en aard vastgestelde inbreuken :
Gegevens zijn slechts gedeeltelijk beschikbaar (beperkt tot ex-Sociale Inspectie, TSW en SIOD).
|
2008* |
2009* |
2010* |
2011* |
2012* |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
Wetgeving |
Aantal inbreuken |
Aantal inbreuken |
Aantal inbreuken |
Aantal inbreuken |
Aantal inbreuken |
Aantal inbreuken |
Aantal inbreuken |
Aantal inbreuken |
Aantal inbreuken |
Aantal inbreuken |
Arbeidsongevallen |
|
|
|
|
|
10 |
7 |
9 |
12 |
6 |
Buitenlandse Werknemer - Wet 30 april 1999 |
19 |
2 |
5 |
5 |
3 |
14 |
5 |
12 |
7 |
44 |
Buitenlandse Zelfstandige - Wet 19 februari 1965 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 |
2 |
1 |
0 |
Deeltijds werk - Werkrooster |
10 |
12 |
26 |
15 |
46 |
73 |
92 |
56 |
46 |
49 |
Fraude op sociale tegemoetkomingen |
|
|
|
|
|
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Jaarlijkse Vakantie |
|
|
|
|
|
9 |
22 |
17 |
12 |
9 |
Kinderbijslag |
|
|
|
|
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
LIMOSA (wet 27 december 2006) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5 |
3 |
7 |
7 |
9 |
Onwettelijk Verblijf - Wet 15 december 1980 |
|
|
|
|
|
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Sociale Documenten / Dimona |
32 |
17 |
47 |
33 |
32 |
142 |
125 |
177 |
123 |
124 |
Sociale Zekerheid |
11 |
0 |
17 |
3 |
4 |
99 |
87 |
117 |
95 |
70 |
Strafwetboek |
|
|
|
|
|
1 |
1 |
5 |
2 |
0 |
Verhinderen van toezicht |
|
|
|
|
|
3 |
10 |
6 |
0 |
2 |
Ziekte- en invaliditeitsverzekering |
|
|
|
|
|
24 |
25 |
21 |
11 |
13 |
EG-verordening vervoer |
|
|
|
|
|
5 |
8 |
7 |
5 |
1 |
Werkloosheid |
12 |
3 |
23 |
9 |
18 |
43 |
43 |
56 |
26 |
29 |
Ter beschikking stelling |
|
|
|
|
|
6 |
14 |
9 |
13 |
9 |
Loonbescherming |
|
|
|
|
|
5 |
9 |
16 |
8 |
6 |
Feestdagenloon |
|
|
|
|
|
2 |
2 |
1 |
4 |
3 |
Arbeidswet |
|
|
|
|
|
1 |
12 |
22 |
6 |
3 |
Arbeidsreglement |
|
|
|
|
|
18 |
18 |
21 |
20 |
6 |
cao-wetgeving |
|
|
|
|
|
8 |
15 |
15 |
12 |
12 |
Verhinderen van toezicht |
|
|
|
|
|
3 |
|
3 |
1 |
|
Taxis |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
Totaal |
84 |
34 |
118 |
65 |
103 |
471 |
501 |
579 |
413 |
398 |
* Enkel cijfers SIOD beschikbaar.
Het aantal inbreuken kent in de voorbije twee jaar een daling. Dit kan wijzen op een betere compliance met de wetgeving, maar vraagt verdere analyse.
Gevolg dossiers vervoer periode 2008-2017 :
jaar |
Totaal aantal dossiers |
Aantal dossiers die strafrechtelijk werden vervolgd of waarvoor een minnelijke schikking werd betaald |
Aantal dossiers in afwachting van de definitieve beslissing van de Arbeidsauditeur |
Aantal dossiers waarvoor een administratieve geldboete werd opgelegd |
Aantal dossiers die zonder gevolg werden gelaten |
Aantal dossiers die nog behandeld worden door de directie Administratieve Geldboeten |
||||||
2008 |
551 |
100,00 % |
124 |
22,50 % |
10 |
1,81 % |
270 |
49,00 % |
148 |
26,86 % |
0 |
0,00 % |
2009 |
450 |
100,00 % |
96 |
21,33 % |
10 |
2,22 % |
180 |
40,00 % |
164 |
36,44 % |
0 |
0,00 % |
2010 |
384 |
100,00 % |
88 |
22,92 % |
11 |
2,86 % |
159 |
41,41 % |
126 |
32,81 % |
0 |
0,00 % |
2011 |
323 |
100,00 % |
74 |
22,91 % |
15 |
4,64 % |
100 |
30,96 % |
133 |
41,18 % |
1 |
0,31 % |
2012 |
347 |
100,00 % |
47 |
13,54 % |
11 |
3,17 % |
140 |
40,35 % |
146 |
42,07 % |
3 |
0,86 % |
2013 |
371 |
100,00 % |
61 |
16,44 % |
22 |
5,93 % |
156 |
42,05 % |
117 |
31,54 % |
16 |
4,31 % |
2014 |
402 |
100,00 % |
48 |
11,94 % |
56 |
13,93 % |
145 |
36,07 % |
137 |
34,08 % |
16 |
3,98 % |
2015 |
383 |
100,00 % |
60 |
15,67 % |
51 |
13,32 % |
128 |
33,42 % |
125 |
32,64 % |
21 |
5,48 % |
2016 |
310 |
100,00 % |
48 |
15,48 % |
52 |
16,77 % |
64 |
20,65 % |
66 |
21,29 % |
80 |
25,81 % |
2017 |
376 |
100,00 % |
45 |
11,97 % |
127 |
33,78 % |
31 |
8,24 % |
32 |
8,51 % |
141 |
37,50 % |
We zien een daling in het aantal dossiers dat zonder gevolg blijft. Zowel via de gerechtelijke weg als via de administratieve weg wordt er meer tot vervolging overgegaan.
2) Deze vraag behoort tot de bevoegdheid van ministers van Mobiliteit en Binnenlandse Zaken.
3) Zoals hierboven reeds aangegeven is er globaal sprake van een toename van het aantal controles. Dit is ook wat beoogd wordt door het beleid. Meer inspecteurs (onder meer 37 VTE’s extra bij de arbeidsinspectie), meer controles en meer opbrengsten uit sociale fraudebestrijding. De transportsector is de derde meest gecontroleerde sector door de sociale inspectiediensten, na de bouw en horeca, die grotere sectoren zijn.
Het Europees gerechtelijk onderzoek dat gestart werd in 2017 is een belangrijke mijlpaal in de aanpak van de sociale dumping in de transportsector. Net als op nationaal vlak het protocol tussen justitie, politie en sociale inspectiediensten dat gericht is op de grote sociale dumping dossiers.
Bemoedigende zijn ook de Belgische tewerkstellingscijfers in de sector van het vervoer en logistiek : -2 279 jobs in de periode 2011-2014 en + 6 172 jobs in de periode 2014-2017 (cf. RSZ).
Maar het werk is nog niet af. Momenteel lopen er belangrijke besprekingen op Europees vlak, op initiatief van Europees commissaris Bulc, om de regels in de transportsector verder aan te scherpen, onder meer op het vlak van de aanpak van postbusvennootschappen, illegale cabotage, enz. België is samen met een aantal andere West-Europese landen voortrekker in dit dossier voor betere en beter te controleren regels.