Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-1760

van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang) d.d. 2 februari 2018

aan de minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen

NMBS - Treinbestuurders - Treinbegeleiders - Seingevers - Tekort

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
bestuurder
technisch beroep
tekort aan arbeidskrachten

Chronologie

2/2/2018Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/3/2018)
9/8/2018Antwoord

Vraag nr. 6-1760 d.d. 2 februari 2018 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Verschillende aspecten van mobiliteit zijn gewestelijke materie. Bijgevolg betreft deze vraag een transversale bevoegdheid.

Regelmatig duiken berichten op i.v.m. een tekort aan treinbestuurders, treinbegeleiders en seingevers bij de NMBS.

1. Kunt u mij meedelen hoeveel vacatures er momenteel zijn voor elke van de voormelde functies, opgesplitst per gewest?

2. Hoeveel personen deden in 2017 mee aan examens voor deze functies, per gewest?

3. Hoeveel personen slaagden in de proeven, per gewest?

4. Hoeveel personen haakten af tijdens de opleiding, per gewest?

5. Welke initiatieven zult u nemen om het personeelstekort voor deze functies te verhelpen?

Antwoord ontvangen op 9 augustus 2018 :

1) Op de site https://www.despoorwegenwervenaan.be/ zijn alle profielen per gewest, per diploma en per functie beschikbaar. Er zijn per gewest inderdaad verschillen in de tekorten.

Hieronder vindt u een tabel met het aantal vacatures voor elk van de voormelde functies, opgesplitst per gewest (tot en met 5 februari 2018) :

Vacatures opgesplitst per gewest

Wallonië

Vlaanderen

Brussel

Totaal

1126 Operator-bestuurder Infra, bovenleidingen

21

11


32

1128 Operator-bestuurder Infra, sporen

12

21

16

49

1300 Verkeersleider (niveau 3)

8

35

2

45

1301 Verkeersleider (niveau 2)

13

54

1

68

354 Bestuurder rangeringen

11

8


19

358 Treinbestuurder

68

124


192

638 Treinbegeleider

101

125


226

Totaal

234

378

19

631

2) Hieronder vindt u een tabel met het aantal personen die in 2017 meededen aan examens voor deze functies :

Aantal ingeschreven personen

Wallonië

Brussel

Vlaanderen

Totaal

Bestuurder rangeringen

1 097


536

1 633

Operator bestuurder Infra

819

114

584

1 517

Treinbegeleider

3 840


1 591

5 431

Treinbestuurder

2 907


1 850

4 757

Verkeersleider (niveau 2)

66

232

194

492

Verkeersleider (niveau 3)

127

169

305

601

Totaal

8 849

522

5 060

14 431

3) Hieronder vindt u een tabel met het aantal personen die in 2017 in deze examens voor deze functies slaagden :

Aantal geslaagden

Wallonië

Brussel

Vlaanderen

Totaal

Bestuurder rangeringen

41


13

54

Operator bestuurder Infra

53

13

71

137

Treinbegeleider

156


153

309

Treinbestuurder

247


193

440

Verkeersleider (niveau 2)

13

50

18

81

Verkeersleider (niveau 3)

10

39

43

92

Totaal

520

102

491

1 113

4) Er zijn geen precieze cijfers beschikbaar van hoeveel personen, per gewest, afhaakten tijdens de opleiding.

5) HR Rail en de NMBS zetten de volgende maanden verschillende initiatieven op om meer kandidaten treinbestuurders / treinbegeleiders aan te trekken:

– publicaties in kranten, online-kranten en sociale media, gekoppeld aan een publiciteitscampagne op de radio;

– samenwerking met VDAB ;

– schoolbezoeken ;

– aanwezigheid op jobbeurzen ;

jobpostings op www.despoorwegenwervenaan.be ;

– de jobtrein die Vlaanderen doorkruist ;

– verschillende lokale informatiesessies (Gent, Antwerpen, Brugge en Brussel).

Op 30 juni 2018 werd de jobdag voor treinbestuurders georganiseerd in de Centrale Werkplaats van Mechelen. Tijdens deze jobdag werden de kandidaten geïnformeerd over hun toekomstige job. Tevens werd een eerste deel van de selectieprocedure afgelegd. Op de jobdag waren een treinbestuurder, een instructeur (verantwoordelijk voor de opleiding van de treinbestuurders) en een vertegenwoordiger van HR Rail aanwezig om de vragen van de kandidaten te beantwoorden. De technische aspecten van het besturen van een trein werden op het terrein getoond tijdens een bezoek aan een Desiro-treinstel. Ten slotte, konden de kandidaten zelf ervaren wat het is om een trein te besturen in de treinsimulator. Na de informatiesessie en de rondleiding, werd een eerste selectie uitgevoerd. De geselecteerde kandidaten konden in de week (weken) volgend op deze jobdag de selectieprocedure voortzetten, om zo spoedig mogelijk aan de opleiding te starten.

Infrabel organiseert selectiedagen voor kandidaten als seingever (Traffic en Safety Controllers) in haar verschillende seinhuizen (Brussel, Antwerpen, Gent). Er werd ook voorzien in een job day in Brussel op 9 juni 2018 waarbij nieuwe medewerkers de dag zelf konden worden aangeworven. Deze acties worden verder ondersteund met publicitaire campagnes op social media.