Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-1753

van Lode Vereeck (Open Vld) d.d. 26 januari 2018

aan de minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen

Nieuw rijbewijs - Aflevering - Mercuriusdatabank

rijbewijs
gegevensbank
diefstal
plaatselijke overheid
verkeersregels

Chronologie

26/1/2018Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 1/3/2018)
6/3/2018Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1752

Vraag nr. 6-1753 d.d. 26 januari 2018 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Bij diefstal van een rijbewijs dient aangifte te worden gedaan bij de politie. Die levert vervolgens een attest af waarmee bij de gemeente een aanvraag tot een nieuw rijbewijs kan ingediend worden. Het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs (Belgisch Staatsblad van 30 april 1998) stelt daarbij dat :

« […] § 2. Een aanvraag om een rijbewijs, zoals bedoeld in artikel 17, wordt ingediend bij de overheid bedoeld in artikel 7. Zij is vergezeld van :

1° een attest van aangifte van verlies of diefstal gedaan bij de lokale politie, de federale politie of de overheid bedoeld in artikel 7 indien de ingeroepen reden verlies of diefstal is. Dit attest, waarvan het model is vastgesteld door de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, mag niet gebruikt worden ter vervanging van het rijbewijs ; […] »

Dat betekent dat er in de praktijk niet mag gereden worden in afwachting van aflevering van een nieuw rijbewijs.

Overwegende dat de gemeentelijke overheden onder de voogdij en het toezicht staan van de regionale overheden en dat de termijn waarbinnen de uitreiking van een nieuw rijbewijs mogelijk is, afhankelijk is van de gefedereerde entiteiten, heeft deze vraag een duidelijk transversaal karakter.

Ik heb volgende vragen voor de minister :

1) De gemiddelde termijn van afgifte loopt over circa vijf dagen. Kan de minister bevestigen dat in deze periode geen voertuig mag bestuurd worden ?

a) Zo ja, staat de minister achter deze regelgeving ? In de praktijk wordt dan – in voorkomend geval – het slachtoffer van diefstal gestraft, in plaats van de dader (in de wetenschap dat dit soort diefstallen een erg klein ophelderingspercentage heeft).

b) Zo neen, heeft de minister de intentie om hieraan te verhelpen en welke oplossing(en) is / zijn volgens u mogelijk ?

2) Bijkomend beschikt de overheid over de Mercuriusdatabank. Deze databank laat een digitalisering van de procedure toe, waardoor een fysiek rijbewijs in principe overbodig wordt.

a) Deelt de minister deze visie ?

b) Is de Mercuriusdatabank thans up-to-date ?

c) Desgevallend kan een politieagent meteen via de identiteitskaart de status van de bestuurder natrekken en vaststellen of er bijvoorbeeld geen inhouding van het rijbewijs werd uitgesproken. Staat de minister hiervoor open ?

3) Wordt de toestand van het rijbewijs thans in real time weergegeven in de Mercuriusdatabank ?

4) De FOD Mobiliteit en Vervoer, die de databank Mercurius beheert, ontwikkelde in 2012 een webservice « die erin bestaat dat de politie en justitie de rijbewijsgegevens kan consulteren. Reeds jaren wordt aan Justitie gevraagd de FOD Mobiliteit de mogelijkheid te bieden een dossier van een persoon te raadplegen op basis van het rijksregisternummer, dat de enige manier is om een consultatie performant te automatiseren. », aldus de minister van Mobiliteit in antwoord op schriftelijke vraag nr. 54-0597 van mevrouw Lahaye-Battheu.

Werd er inmiddels gevolg gegeven aan deze vraag ?

Werd, met andere woorden, het informatiesysteem waarin alle gegevens slechts éénmaal moeten worden ingevoerd en waarbij alle partijen (politie, justitie, de FOD Mobiliteit en de gemeenten) over de correcte rijbewijsgegevens kunnen beschikken inmiddels ontwikkeld en is het reeds in gebruik ? Zo neen, waarom niet en welke verdere acties zal de minister ter zake ondernemen ?

5) In het geval de ontwikkeling van Mercurius volledig af zou zijn :

a) Heeft de minister dan de intentie om op korte termijn al een versnelde procedure tot aflevering van een rijbewijs na aangifte bij de politie op te starten ?

b) Welke ingrepen en / of acties plant de minister op korte en / of middellange termijn met betrekking tot de verdere ontwikkeling van de Mercuriusdatabank ?

c) Worden de onmiddellijke inningen die binnen de zestig dagen aan de politie werden betaald, momenteel al geregistreerd via het project « Crossborder » en / of in de Mercuriusdatabank ?

Antwoord ontvangen op 6 maart 2018 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

1) Volgens artikel 21 van de wet betreffende de politie over het wegverkeer dient de bestuurder houder en drager te zijn van een rijbewijs om een motorvoertuig te besturen op de openbare weg.

Zolang er geen vervangend document wordt afgeleverd, mag de betrokkene niet sturen.

Een nieuw rijbewijs kan afgegeven worden in twee werkdagen.

2), 3) & 4) Zolang de wegverkeerswet vereist dat de rijbewijshouder niet alleen houder is van een rijbewijs, maar het ook bij zich heeft, is een fysiek rijbewijs vereist.

Bovendien is dit een beslissing die op Europees niveau genomen moet worden.

RESPER linkt de rijbewijsdatabanken van alle lidstaten van de Europese Unie, maar enkel voor de afgifte en omwisseling van Europese rijbewijzen. Dit netwerk kan (en mag) vooralsnog niet gebruikt worden voor handhavingsdoeleinden.

Er zijn naast de politie en gemeenten, meerdere instanties die het fysiek rijbewijs kunnen consulteren.

Ook werkgevers consulteren het rijbewijs, zeker als zij voertuigen ter beschikking stellen. Het is immers strafbaar een voertuig toe te vertrouwen aan iemand die daar niet het vereiste rijbewijs voor heeft (artikel 32 van de wegverkeerswet).

De kruispuntbank van de rijbewijzen maakt een link tussen de verschillende datasystemen van de federale overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer, de FOD Justitie en de politie.

Mercurius is de authentieke bron van de rijbewijzen van de FOD Mobiliteit en Vervoer en is up to date.

Mach is het datasysteem van de FOD Justitie dat onder meer de gegevens van een verval in het recht tot sturen opslaat.

De gemeenten kunnen de gegevens van een verval in het recht tot sturen of onmiddellijke intrekking raadplegen. De FOD Mobiliteit en Vervoer heeft hiervoor een webservice ontwikkeld.

Telkens de rijbewijsgegevens van een burger worden opgevraagd via het rijksregisternummer verschijnen onder meer gegevens met betrekking tot een mogelijk verval in het recht tot sturen, onmiddellijke intrekking of alcoholslot.

De politie beschikt reeds langer over een portaalsite om de gegevens met betrekking tot een rijbewijs te raadplegen.

De webservice om gegevens over een verval in het recht tot sturen te consulteren is echter nog niet ontwikkeld bij de politie. Hiervoor dienen op het vlak van informatica nog aanpassingen te gebeuren in samenwerking met de FOD Justitie.

De politie beschikt zelf over de gegevens van een onmiddellijke intrekking.

5) De registratie van een aangifte van diefstal of verlies is niet opgenomen in de kruispuntbank van de rijbewijzen.

Er hoeft voorlopig geen versnelde procedure voor de aflevering van een rijbewijs na aangifte bij de politie, aangezien de afgifte van dit rijbewijs reeds binnen een redelijke termijn gebeurt.

We kunnen dit in de toekomst bekijken binnen het project van de onlineprocedure van de rijbewijzen. Maar dit is op dit moment geen prioriteit.

Voor de minister van Mobiliteit en Vervoer is de kruispuntbank van de rijbewijzen operationeel. De enige gegevens die nog ontbreken zijn de gegevens van een geneeskundig onderzoek. We starten een werkgroep om dit verder te bekijken.

Alle onmiddellijke inningen zijn reeds gecodeerd in het Mach-systeem van Justitie. Het gebruik van deze gegevens voor automatisatie van alle procedures van verzending, betaling en betwisting zal echter slechts op 1 maart 2018 operationeel zijn.

In Mercurius is geen enkele registratie van onmiddellijke inningen voorzien, omdat dit niet de finaliteit van Mercurius is.