Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-1656

van François Desquesnes (cdH) d.d. 29 november 2017

aan de minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen

Dierenpark Pairi Daiza - Toegangelijkheid per trein - Passagiers - Cijfers

dierentuin
pretpark
spoorwegnet
duurzame mobiliteit
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen

Chronologie

29/11/2017Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 28/12/2017)
30/3/2018Antwoord

Vraag nr. 6-1656 d.d. 29 november 2017 : (Vraag gesteld in het Frans)

Mobiliteit is een bevoegdheid die gedeeld wordt door het federale niveau en de gewesten. De oplossing voor veel problemen vergt dus gedegen overleg tussen de verschillende beleidsniveaus.

De toestand van dierenpark Pairi Daiza is vanuit dit oogpunt sprekend. Het is gelegen in Brugelette, breidt er voortdurend zijn activiteiten uit en ontvangt er een groeiend aantal bezoekers (1,7 miljoen per jaar). Dat heeft een grote weerslag op de mobiliteit, zowel van de omwonenden als van de bezoekers. Een voor de hand liggend alternatief voor de auto is de trein, via het station van Cambron-Casteau, dat gelegen is op lijn 90 tussen Jurbise en Ath.

In normale periodes moeten treinreizigers naar Cambron-Casteau vanuit Brussel, Luik, Namen, Chareroi of Vlaanderen overstappen in Jurbise of in Ath.

1) Kan de minister mij zeggen:

a) hoeveel treinreizigers in Cambron-Casteau zijn uitgestapt in elk van de eerste tien maanden van het jaar? Hoeveel NMBS-klanten hebben gekozen voor een B-dagtrip treinticket?

b) hoeveel extra treinen zijn ingelegd tijdens de lente en de zomer van 2017?

c) of de nieuwe dienstregeling voorziet in wijzigingen voor de bediening in het hoog- en in het laagseizoen van het station van Cambron-Casteau vanuit Brussel?

2) Om het overstappen in Jurbise te vermijden voor reizigers die van Brussel komen, bestaat er een bypass vóór Jurbise waarmee het station van Cambron-Casteau rechtstreeks kan bereikt worden. Is die spoorlijn nog bruikbaar? Zo ja, onder welke technische en financiële voorwaarden zou een verbinding zonder overstappen mogelijk zijn tussen Brussel en het station van Cambron-Casteau?

3) Meer algemeen, neemt de NMBS deel aan overlegrondes tussen de gewestelijke overheid en het bestuur van het dierenpark over de toegankelijkheid van Pairi Daiza ?

Antwoord ontvangen op 30 maart 2018 :

1) a) In 2016 telde Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) gemiddeld 146 reizigers in het station van Cambron-Casteau per weekdag. Op zaterdagen en zondagen waren dat er gemiddeld 172 en 194.

b) In het weekend bestond het basisaanbod tijdens de lente en de zomer van 2017 uit een L-relatie Geraardsbergen-Ath-Jurbeke-Bergen die elke twee uur reed met aansluitingen in Ath en Jurbeke naar / van Brussel. Dit aanbod werd aangevuld met toeristische treinen (traject Ath-Bergen en traject Bergen-Ath, ’s morgens en ‘s avonds).

c) Het aanbod bestaat uit een L-trein per uur tussen Geraardsbergen-Ath-Jurbeke-Bergen-Doornik in de week. Deze treinen bieden aansluiting naar / van Brussel zowel in Ath als in Jurbeke door twee relaties per uur aan te bieden tussen Brussel en Pairi Daiza door middel van aansluiting.

In het kader van het transportplan 12/2017, blijft het aanbod in de week onaangeroerd uitgezonderd enkele tijdswinsten tussen Bergen en Pairi Daiza (men gaat van 35 naar 21 minuten). In het weekend stelt het nieuwe aanbod een verdubbeling van de frequentie voor om zo te komen tot één trein per uur het ganse jaar door. Deze treinen bieden aansluiting naar / van Brussel aan zowel in Ath als in Jurbeke.

2) Er bestaat inderdaad een verbindingsbocht tussen de lijn 96 Brussel-Bergen en de lijn 90 Jurbeke-Ath die toelaat om van Brussel naar Cambron-Casteau te sporen zonder te moeten overstappen in het station Jurbeke. Dit is de verbindingsbocht met het nummer lijn 96/2. Deze geëlektrificeerde lijn wordt momenteel gebruikt door het goederenvervoer.

3) Technisch gezien is het mogelijk om directe treinen te laten rijden tussen Brussel en Pairi Daiza via de lijn 96 en de lijn 96/2 die toelaat Jurbeke te vermijden. Dergelijke treinen maken geen deel uit van het transportplan 2017-2020. De NMBS voorziet eerst dit nieuw aanbod te evalueren alvorens dit, indien noodzakelijk, te verhogen, en dit enkel indien een business case duidelijk een commercieel voordeel aantoont.