Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-1289

van Jean-Paul Wahl (MR) d.d. 21 februari 2017

aan de vice-eersteminister en minister van Werk, Economie en Consumenten, belast met Buitenlandse Handel

Sector van de onlineverkoop - Fraude - Jaarlijks bedrag voor 2015 en 2016 - Nieuwe trends - Bestrijding

computercriminaliteit
elektronische handel
teleshopping
fraude
bescherming van de consument
officiële statistiek
geografische spreiding

Chronologie

21/2/2017Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 23/3/2017)
20/4/2017Rappel
26/4/2017Antwoord

Vraag nr. 6-1289 d.d. 21 februari 2017 : (Vraag gesteld in het Frans)

Het aantal fraudegevallen op het internet is in vijf jaar tijd meer dan verdubbeld. Zo waren er 121 gevallen in 2011. In 2015 is dat cijfer toegenomen tot 298 en de trend voor 2016 lijkt zich te handhaven, want voor het eerste trimester van het jaar werden 72 gevallen opgetekend. Dat betekent dat men voor een volledig jaar tot 288 gevallen zou komen, hetzij een stijging van 138% in vijf jaar.

Het kan gaan om gevallen van fraude bij de aankoop of bij de verkoop via internet, valse loterijen, misbruik van emoties (liefdadigheidsfraude of fraude bij het sluiten van vriendschappen) of identiteitsfraude (diefstal en misbruik).

1) Beschikt u over de cijfers van het jaarlijkse bedrag van de fraude in 2015 en 2016 op onlineverkoopssites, per Gewest?

2) Wat is de verhouding tussen het aantal fraudegevallen bij aankoop en bij verkoop?

3) Welke nieuwe trends werden de voorbije jaren vastgesteld?

4) Welke preventieve maatregelen heeft de voorbije jaren België genomen om onlinefraude tegen te gaan?

Antwoord ontvangen op 26 april 2017 :

1) & 2) De federale overheidsdienst (FOD) Economie beschikt niet over deze cijfers.

3) Wat internetfraude betreft werden de volgende nieuwe tendensen vastgesteld :

– « subscription traps » (abonnementsvalkuilen), zijnde ongevraagd een pakket versturen of dienst uitvoeren met een betaalde abonnementsverbintenis, na een akkoord van de tegenpartij om slechts een gratis proefaanbod of staal te ontvangen ;

– CEO (chief executive officer)-fraude, het benaderen van personeel van een onderneming om zogenaamd op vraag van de CEO van die onderneming een valse betalingsopdracht uit te voeren naar de rekening van criminelen ;

– vervalste facturen, het vervangen van het rekeningnummer op een factuur door het rekeningnummer van een crimineel persoon ;

– spookfacturen, het versturen van facturen van een onderneming waarmee de geadresseerde niet gehandeld heeft.

4) De FOD Economie waarschuwt regelmatig voor diverse, veel voorkomende vormen van internetfraude via een brede waaier aan kanalen zoals zijn website, sociale media en persberichten. Via vormingscursussen aan sociale werkers werd in 2014 en 2015 getracht om vooral sociaal zwakkeren te waarschuwen voor onder andere de potentiële gevaren van Internet. In 2016 werd een meer algemene campagne « Stop bedrog » gelanceerd waarin ook aandacht is besteed aan internetfraude. Informatiefiches van de campagne « Stop bedrog » zijn te vinden op de website van de FOD. Ook in 2016 verspreidde de FOD Economie Youtube-video's over fraude via valse Facebook accounts, doorverkoopsites van tickets, beroepengidsen, valse loterijen en facturen voor niet-bestelde pakjes. De video's werden samen meer dan 140 000 keer bekeken. Dit jaar zal de FOD Economie een specifieke actie voeren ter bestrijding van « subscription traps ».