Vlees - Import uit niet-Europese landen - Hormonen en adjuvanten - Controle in het land van oorsprong - Eventuele verificatie - Controles van het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV)- Resultaten
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
vlees
rundvlees
vleesindustrie
invoer
derde land
invoerbeleid
toezicht op de invoer
hormoon
fytosanitair product
EU-systeem voor snelle waarschuwing
1/2/2017 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 2/3/2017) |
28/2/2017 | Antwoord |
(nog niet vertaald)
1., 2. en 3.
De importregelgeving in de Europese Unie is op dat vlak geharmoniseerd. Dierlijke producten zoals vlees mogen pas worden ingevoerd indien:
het land van herkomst toegelaten is. Landen die de toediening van stilbenen en thyreostatica aan dieren toelaten, mogen in geen geval voorkomen op de lijst van toegelaten landen;
het bedrijf van herkomst toegelaten is;
er een gezondheidscertificaat voorhanden is;
er een door de Europese Commissie goedgekeurd residuplan beschikbaar is voor het betreffende product dat op de Europese markt zal geplaatst worden.
Hierbij mogen de dieren waarvan de producten afkomstig zijn, niet behandeld zijn met steroïden of beta-agonisten als deze als anabolica worden gebruikt. Indien het derde land het gebruik van dergelijke anabolica toelaat, moeten de dieren die naar de EU worden geëxporteerd in een gescheiden systeem worden gehouden dat garanties biedt dat ze op geen enkel moment in hun leven hiermee werden behandeld.
Deze voorwaarden worden door de inspectiediensten van de Europese Commissie getoetst in het derde land, voorafgaand aan de toelating tot uitvoer. Hierbij wordt geverifieerd of de controleprocedures van de bevoegde overheid en diensten van het derde land evenwaardig zijn aan deze binnen de Unie en bijgevolg een garantie bieden dat het vlees bestemd voor de Europese markt voldoet aan de dezelfde normen van voedselveiligheid en kwaliteit als deze die circuleren op de Europese markt. Een audit van deze systemen ter plaatse in het derde land sluit deze goedkeuringsprocedure af.
Binnenkomende producten worden vooraf aangemeld en in de grensinspectieposten onderworpen aan een drieledig onderzoek. Eerst is er een controle van de documenten (documentaire controle) en wordt het product vergeleken met alle gegevens die hierover beschikbaar zijn in het gezondheidscertificaat (overeenstemmingscontrole). Deze twee controles worden voor alle zendingen uitgevoerd, tenzij er een equivalentieakkoord werd afgesloten met het derde land. In dit laatste geval gebeuren deze controles aan een verminderde frequentie. Indien een non-conformiteit wordt aangetroffen tijdens de documentaire controle of overeenstemmingscontrole kan dit leiden tot een weigering van het product. Daarnaast is er de materiële of fysieke controle die een door de Europese regelgever opgestelde frequenties op basis van de risico-inschatting van de ingevoerde producten volgt en een monsterneming inhoudt.
Europese regels verplichten de lidstaten tot het nemen van monsters op grond van:
de beschermende maatregelen die voor de ganse Unie gelden,
de versterkte controles die het gevolg zijn van eerdere niet conforme controles zowel op de markt als bij invoer, en
het controleprogramma van de bevoegde overheid van de Lidstaat, in dit geval het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV).
Dit controleprogramma wordt opgesteld door de deskundigen van het FAVV op grond van alle informatie die beschikbaar is over het product zelf en eventueel het land van herkomst. Bepaalde monsters, bijvoorbeeld ook voor de controle van hormonen in vlees, in het controleprogramma worden toegewezen aan de Belgische grensinspectieposten van het FAVV, die over duidelijke instructies beschikken hiervoor.
Non-conformiteiten die worden aangetoond tijdens de materiële controle of de analyse leidt tot het weigeren van de zending of het verwijderen van het product indien het al op de markt werd gebracht en lokt een versterkte controle uit al dan niet gepaard gaande met een notificatie via het Europese snelle waarschuwingssysteem RASFF.
4. en 5.
Onderstaande tabel geeft een overzicht van:
het aantal zendingen vlees en orgaanvlees (alle diersoorten) dat toekomt en wordt gecontroleerd in de Belgische grensinspectieposten, en het aantal geweigerde zendingen,
het aantal monsternemingen in de Belgische grensinspectieposten, op hormonen en geneesmiddelen, genomen in het kader van het controleprogramma van het FAVV, beschermende maatregelen of versterkte controles, enz. en het aantal niet-conforme monsters met de desbetreffende parameter.
Jaar |
Aantal zendingen |
Aantal geweigerde zendingen** |
Aantal monsternemingen op hormonen en geneesmiddelen |
Aantal niet-conforme monsters |
Detail |
2014 |
5.022 |
10 |
Hormonen: 376 Geneesmiddelen: 381 |
- |
- |
2015 |
4.924 |
5 |
Hormonen: 167 Geneesmiddelen: 308 |
- |
- |
2016* |
5.202 |
6 |
Hormonen: 89 Geneesmiddelen: 275 |
2 |
1 non-conformiteit voor niet-toegelaten norfloxacine in konijnenvlees
1 non-conformiteit voor niet-toegelaten niet-steroïdale anti-inflammatoire geneesmiddelen in paardenvlees |
*: voorlopige cijfers
**: de reden van weigering is divers (bv. non-conformiteiten aangetroffen bij de documentaire controle, overeenstemmingscontrole of materiële controle) en omvat meer dan enkel de aanwezigheid van hormonen of geneesmiddelen
Zoals u zal kunnen vaststellen, werd er een uitgebreid controlesysteem opgezet om import te vermijden die niet overeenkomt met onze sanitaire vereisten op basis van de wetenschap en het voorzorgsbeginsel. Er is geen sprake van, wat mij betreft, dat de deur opengelaten wordt voor hormonenvlees dat de geloofwaardigheid van onze kwaliteitsvolle nationale sector schade zou kunnen berokkenen.