Douanediensten - Mobiele scanners - Aantal - Gebruik - Resultaten
douane
scanner
haveninstallatie
luchthaven
officiële statistiek
7/11/2016 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/12/2016) |
26/1/2017 | Antwoord |
Havens en luchthavens maken deel uit van de Gewesten. Bijgevolg behandelt deze vraag een transversale bevoegdheid.
Reeds een ganse tijd beschikken de douanediensten over mobiele scanners die her en der worden ingezet, zoals in havens, luchthavens, enz.
1) Over hoeveel scanners beschikken de douanediensten en waar en waarvoor worden ze ingezet ?
2) Hoeveel dagen werden deze scanners gebruikt sinds hun indienststelling ?
3) Hoeveel personeelsleden zijn er voor de bediening van deze toestellen ?
4) Welke resultaten werden er reeds geboekt met deze scanners ?
5) a) Overweegt u extra scanners in gebruik te nemen ?
b) Zo ja, hoeveel en wanneer is de indienststelling gepland ?
1. De Douane beschikt over volgende mobiele scanners:
twee grote mobiele scanners met als standplaats de haven van Antwerpen, aangekocht in 2006 en in 2008. Eén van deze scanners werd overgebracht naar de haven van Zeebrugge;
één grote mobiele scanner met als standplaats Houdeng (La Louvière), aangekocht in 2008;
twee backscatters (1) met als standplaats de haven van Antwerpen, Linkeroever, aangekocht in 2014 en Brussels Airport (Zaventem), aangekocht in 2016;
twee scanvans (2) met als standplaats Brussels Airport (Zaventem), aangekocht in 2004;
één scanvan (2) met als standplaats de luchthaven van Bierset, aangekocht in 2004.
(1) een « backscatter » is een mobiel inspectiesysteem dat gemonteerd is op een bestelwagen of lichte vrachtwagen, dat een container of andere transportmiddel scant door er naast te rijden en toch beperkt is in omvang.
(2) een scanvan is een mobiel inspectiesysteem bestemd om vlug en efficiënt de inhoud van post, bagage en kleine colli’s te identificeren.
Daarnaast beschikt de Douane over volgende vaste scaninstallaties:
dubbele scantunnel te Antwerpen-Linkeroever;
enkele scantunnel te Antwerpen-Rechteroever;
enkele scantunnel te Zeebrugge.
De grote mobiele scanners worden ingezet voor volgende doeleinden:
acties op de openbare weg waaronder gecoördineerde acties met de mobiele teams, de regionale overheden bevoegd voor de controle van het leefmilieu en de politiediensten;
controles op containerterminals;
internationale acties, zoals Benefralux;
als back-up voor de vaste scanners in geval van onderhoud of defecten en upgrades.
De scanvans worden ingezet voor volgende doeleinden:
a) Scanteam Brussels Airport (Zaventem):
controles op eigen initiatief, bijvoorbeeld bij de BIPT (Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie)
controles samen met de GAD-Opsporingsdienst (groep anti-drugs) op de luchthaven van Zaventem;
steunopdrachten op verzoek van de Federale Politie, het FAVV en de FOD Mobiliteit buiten het grondgebied van de luchthaven;
internationale acties, zoals Benefralux.
b) Scanteam Liege Airport (Bierset):
controles bij koerierdiensten (TNT Eurohub, ARAMEX, enz. ) onder andere ter ondersteuning van de verificatiediensten;
controles op de passagiersterminals te Bierset en Gosselies;
ter ondersteuning van de politiediensten;
internationale acties, zoals Benefralux en Pangea (medicatie).
2. Los van de ‘time-out’ wegens onderhoud en pannes worden de scanners in de mate van het mogelijke iedere weekdag ingezet voor zover de personeelsbezetting dit toeliet/toelaat.
3. Per regio beschikt de douane over de volgende personeelsleden, alle niveaus (administratief en technisch personeel, chauffeurs, teamleiders) inbegrepen:
De regio Antwerpen beschikt over een vast team van 49 ambtenaren, waarvan 8 ambtenaren deeltijds (regime 80 %) tewerkgesteld zijn, om de werking van zowel de vaste scanners (tunnels) en de mobiele scanners als Megaports te verzekeren.
De regio Gent (Zeebrugge) beschikt over een team van 14 ambtenaren om de werking van zowel de vaste scan(tunnel) als de mobiele scanner te verzekeren. Alle 14 ambtenaren worden eveneens ingezet voor andere douanetaken, waaronder het Megaports project, werking kaaiburelen, check-in… en zetten zich voor 20 % van hun tijd in voor het bedienen van de scanners.
De regio Vlaams-Brabant (Brussels International Airport - Zaventem) beschikt over een team van 15 ambtenaren, waarvan 1 ambtenaar deeltijds (regime 80 %) tewerkgesteld is om de werking van beide scanvans en de backscatter te verzekeren.
De regio Luik (Liege Airport - Bierset) beschikt over een team van 29 ambtenaren, waarvan 1 deeltijds (regime 80 %) is tewerkgesteld. Deze ambtenaren worden eveneens ingezet voor andere douanetaken, waaronder de bewaking op de luchthaven, passagiercontroles…
De regio Bergen (La Louvière) beschikt over een team van 11 ambtenaren.
4. Met de mobiele scanners worden op regelmatige basis vaststellingen gedaan met zowel fiscale als niet-fiscale impact, waaronder hoofdzakelijk tabakssmokkel, smokkel van verdovende middelen, rode gasolie, inbreuken op de veiligheid.
5 a) In het kader van het antiterreurplan dat door de douane werd opgesteld wordt de aankoop van extra scanners in overweging genomen.
5 b) Wij verwijzen naar ons antwoord op vraag 5 a).