Brommobielen - Bromfietsen - Golfkarretjes - Nummerplaat - Rentabiliteit - Kostprijs - Armoede
armoede
tweewielig voertuig
studie over de uitvoerbaarheid
registratie van een voertuig
2/10/2013 | Verzending vraag |
27/2/2014 | Antwoord |
De staatssecretaris besliste om nummerplaten in te voeren voor brommobielen, voor auto's waarvoor geen rijbewijs vereist is, voor bromfietsen van minder dan 125 cc en voor golfkarretjes. Die gemotoriseerde voertuigen moeten momenteel nog geen nummerplaat hebben. Daardoor kunnen hun bestuurders moeilijk worden geverbaliseerd wanneer ze een overtreding begaan. Elektrische fietsen en automatisch aangedreven rolwagentjes worden daarbij uitgesloten.
Tegen het voorjaar 2014 zal alles klaar zijn. Er blijven echter nog veel onduidelijkheden, onder meer over de kosten die deze operatie met zich brengt en andere maatschappelijke effecten.
Hierover de volgende vragen.
1) Beschikt de staatssecretaris over een kosten-batenanalyse voor de operatie, (a) welke extra uitgaven zijn vereist, zowel materieel als organisatorisch, dus voor pc's, software enzovoort en voor de uitreiking, de registratie, de opvolging en (b) welke verwachte inkomsten door de verkoop van deze nummerplaten. Zo ja, hoe evalueert hij die balans? Zo niet, op welke wijze wordt de operatie dan voorbereid en begrotingstechnisch georganiseerd?
2) Hoeveel zal een gebruiker van de gemotoriseerde voertuigen moeten betalen voor zijn/haar verplichte nummerplaat? Als de staatssecretaris daarover nog geen gegevens heeft, met welke simulaties werkt hij dan wel? Of speelt de prijs geen enkele rol in dit plan? Misschien wil de staatssecretaris hierover nog niet communiceren. In dat geval, waarom niet?
3) Beschikt de staatssecretaris over een onderzoek aangaande eventuele effecten van dit plan op de financiële toestand van mensen en gezinnen in armoede?
4) Won de staatssecretaris de adviezen in van het gespecialiseerde middenveld terzake? Zo ja, kan hij een overzicht geven van die adviezen en zijn wederwoord of reactie? Zo niet, waarom niet en plant hij alsnog adviezen in te winnen?
1 – 2/ Naar aanleiding van de invoering van de Europese kentekenplaat werd in overleg met de concessionaris een vaste prijs voor de kentekenplaat vastgelegd die alle kosten voor materiaal, informatica als menselijke middelen dekt. Dezelfde oefening gebeurde recentelijk bij de betalende invoering van het dubbel kentekenbewijs.
Het is derhalve duidelijk de bedoeling dat de huidige bedragen die nu gevraagd worden voor de levering van de kentekenplaat en/of kentekenbewijs ook gevraagd zullen worden in het kader van de bromfietsen.
3/ Een echt onderzoek dienaangaande bestaat niet. De invoering van de kentekenplaat voor bromfietsen heeft als enige en voornaamste doel de bevordering van de verkeersveiligheid. Immers deze kentekenplaat zal opsporing bij diefstal en verbalisering bij overtredingen vergemakkelijken. Daarenboven zal ze de ontduiking van de verzekeringsplicht veel tegengaan.
4/ De administratie bereidt de invoering van de kentekenplaten voor bromfietsen voor en dat in overleg met de betrokken sector als daar zijn de verzekeringswereld en vertegenwoordigers van de constructeurs. Dat gebeurt in gestructureerde werkgroepen waar ook mijn beleidscel in vertegenwoordigt is. Belangrijk is dat alle betrokken sectoren van de verzekeringswereld en de vertegenwoordigers van de constructeurs hun inbreng en inspraak hebben in dit dossier.