Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9848

van Bart De Nijn (N-VA) d.d. 5 september 2013

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Elektrische fietsen - Ongevallen - Veiligheid - Fietshelm - Verplichting

tweewielig voertuig
elektrisch voertuig
ongeval bij het vervoer
veiligheidsinrichting
ongevallenpreventie
verkeersveiligheid

Chronologie

5/9/2013Verzending vraag
13/11/2013Antwoord

Vraag nr. 5-9848 d.d. 5 september 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Hoe langer hoe meer mensen schaffen zich een elektrische fiets aan. Volgens cijfers zijn momenteel al ongeveer één op de acht fietsen op de Belgische fietspaden voorzien van een elektronische motor. Elektrische fietsen zijn veel minder milieuvervuilend dan bromfietsen of auto's en vormen een uitstekend alternatief voor woon-werk verkeer en/of voor recreatieve bezigheden. Vooral voor senioren die niet meer goed te been zijn om zelf te trappen is dit het ideale hulpmiddel om toch nog maximaal mobiel te blijven.

Toch kan de snelheid van de elektrische fietsen voor meer ongevallen en onveiligheid op fietspaden leiden. Een onderzoek aan de VUB maakte bekend dat vooral senioren het grootste risico op een ongeval hebben op een elektrische fiets. Volgens het onderzoekscentrum Veiligheid Nederland zouden er ook meer ongevallen gebeuren bij elektrische fietsen dan bij niet-elektrische fietsen bij het op- en afstappen en bij inhaalbewegingen. In Nederland bleek reeds uit cijfers dat veel meer mensen op spoed terecht komen bij een fietsongeval nadat ze met een elektrische versie reden.

Vlaams minister van Mobiliteit heeft al maatregelen genomen door gewenningscursussen te organiseren en door na te gaan waar fietspaden verbreed kunnen worden.

Graag had ik volgende vragen gesteld:

1) Heeft de geachte staatssecretaris kennis van cijfers waaruit blijkt dat er meer ongevallen met elektrische fietsen gebeuren?

2) Gaat hij zoals zijn Vlaamse collega op federaal vlak maatregelen nemen om de veiligheid van alle bestuurders te waarborgen? Zo ja, welke?

3) Is hij het eens met het feit dat er nood is aan een debat over de vraag of mensen met een elektrische fiets ook verplicht moeten worden een fietshelm op te zetten conform bromfietsen van klasse A (met een maximum van 25km/u)?

Antwoord ontvangen op 13 november 2013 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag. 

1. Er wordt in de ongevalsstatistieken geen onderscheid gemaakt tussen ongevallen met “gewone” fietsen en ongevallen met elektrische fietsen. Het is bijgevolg onmogelijk om na te gaan of er meer ongevallen gebeuren met elektrische fietsen.  

2. De meest efficiënte maatregelen ter bevordering van de verkeersveiligheid van fietsers, zijn aanpassingen van de infrastructuur. Op dat vlak kunnen alleen de wegbeheerders, zijnde de gewesten en gemeenten, optreden.

Op het vlak van de verkeersreglementering is er in de loop der jaren al heel wat gebeurd ter bevordering van de verkeersveiligheid van fietsers, met als belangrijkste exponent de introductie van het concept “Straatcode” in 2003 dat zorgt voor een beter “statuut” en een betere bescherming voor de actieve weggebruikers, waartoe ook de bestuurders van de huidige generatie elektrische fietsen, worden gerekend.

Daarenboven is het ook zo dat de andere aanpassingen van het verkeersreglement en van de verkeerswetgeving, die in de eerste plaats gericht zijn op het gemotoriseerd verkeer, ook de verkeersveiligheid van actieve weggebruikers ten goede komt.

Zo zal ook mijn verkeersveiligheidsplan, dat ik op 16 juli laatstleden heb ingeleid bij de bevoegde Kamercommissie, en dat onder andere een strengere alcohollimiet bepaalt voor de professionele bestuurders en recidive van de zwaarste verkeersovertredingen strenger bestraft, de verkeersveiligheid in het algemeen en dus ook van de actieve weggebruikers ten goede komen.  

3) In nieuwe Verordening (Europese Unie (EU)) Nr. 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het marktoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers, wordt een nieuwe categorie ingevoerd, meer bepaald deze van gemotoriseerde rijwielen.  

De Commissie werkt momenteel aan de gedelegeerde handelingen met betrekking tot de technische eisen (constructie voorvorken, frames, enz.)  waaraan deze nieuwe categorieën van voertuigen moeten voldoen.   

Wat het gebruik op de openbare weg van deze voertuigen betreft, zal moeten worden bekeken of er zich aanpassingen opdringen aan het verkeersreglement, bijvoorbeeld met betrekking tot de helmdraagplicht, de plaats op de openbare weg, enz.. Na het finaliseren van de gedelegeerde handelingen door de Commissie is een overleg met alle stakeholders zeker aangewezen.