Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9817

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 29 augustus 2013

aan de minister van Financiën, belast met Ambtenarenzaken

Nationale Loterij - Nieuw krasbiljet - Minderjarigen - Kwetsbare groepen - Advies van het Comité voor verantwoord spel

Nationale Loterij
kansspel
spelverslaving

Chronologie

29/8/2013Verzending vraag
1/10/2013Antwoord

Vraag nr. 5-9817 d.d. 29 augustus 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Om het spelgedrag van de bevolking op een verantwoorde manier te kunnen kanaliseren heeft de Belgische overheid aan de Nationale Loterij de opdracht toevertrouwd van openbare en sociaal verantwoordelijke speloperator. Op deze manier hoopt men een alternatief te beiden voor het illegale en niet gecontroleerde gokken. De uitoefening van deze opdracht vormt dus een delicaat evenwicht tussen enerzijds het aanbieden van een verantwoord alternatief en anderzijds het zeker niet in de hand werken van gokverslavingen. Het is mijn opvatting dat de Nationale Loterij daarbij regelmatig de grenzen van het welvoeglijke overschrijdt. Zo verlaagt ze voortdurend de drempels om te gokken en stimuleert ze door haar uitdijende aanbod een toenemend aantal gokkers. In plaats van te kanaliseren vormt de Nationale Loterij eerder een "stepping stone", een belangrijke stimulus voor meer en zeker ook ongebreideld gokken.

Zo blijkt weerom bij de uitgifte van haar nieuwste kraslot "Bling Bling by Astrid Bryan". Naast de twijfelachtig keuze van dit mediafenomeen als "rolmodel" kan men zich nog meer vragen stellen bij het feit dat Astrid Bryan vooral geliefd is onder tienermeisjes. Hiermee lijkt de Nationale Loterij een ontontgonnen markt te willen aanboren, deze van de erg jonge meisjes. Nochtans staat er expliciet in de beheersovereenkomst van de Nationale Loterij dat ze kwetsbare groepen dient te beschermen door geen reclameboodschappen op hen te richten alsook dat men geen spelen ontwikkelt of commercialiseert die rechtstreeks gericht zijn op minderjarigen. Dit nieuwe soort spel "Bling Bling by Astrid Bryan" lijkt mij heel duidelijk het werk van gladde, op winst beluste en moreel bankroete marketingjongens eerder dan een aanpak door een sociaal verantwoordelijke speloperator.

Hierover de volgende vragen.

1) Werd dit product voorgelegd aan het Comité voor verantwoord spel? Wat was hun oordeel over dit nieuwe product? Is het advies van dit Comité bindend en op welke wijze heeft men rekening gehouden met dit advies?

2) Op welke wijze voldoet dit nieuwe kraslot "Bling Bling by Astrid Bryan" aan de beheersovereenkomst, met name met de passages over beschermen van kwetsbare groepen door geen reclameboodschappen op hen te richten of om geen spelen te ontwikkelen of te commercialiseren die rechtstreeks gericht zijn op minderjarigen? Is de geachte minister er dan niet van op de hoogte dat Astrid Bryan vooral populair is onder tienermeisjes? Begrijpt de minister dat dit mij in mijn opvatting versterkt dat de Nationale Loterij eerder gericht lijkt op gemakkelijk en ethisch bedenkelijk geldgewin dan op haar maatschappelijke opdracht? Beaamt de minister dat er voor de zoveelste maal een grens is overschreden en dat men de praktijken en methoden van de Nationale Loterij ten gronde moet evalueren en bijsturen?

Antwoord ontvangen op 1 oktober 2013 :

1-2) De beheersovereenkomst voorziet dat de Nationale Loterij bij de uitvoering van haar opdracht dient te handelen als een sociaal verantwoordelijke en professionele aanbieder van spelplezier. De Nationale Loterij dient het spelgedrag doelgericht te kanaliseren en spelplezier te verschaffen aan een brede groep van mensen door recreatieve spelen aan te bieden. Die kanalisatieplicht houdt in dat er een aantrekkelijk en modern aanbod wordt ontwikkeld.

Bij het nemen van beslissingen over de creatie van krasbiljetten steunt de Nationale Loterij op marktonderzoeken die worden uitgevoerd bij haar huidige spelers. De conclusies van deze onderzoeken tonen telkens aan dat een krasbiljet de perceptie heeft niet meer eigentijds te zijn. Dit gegeven wordt gesterkt door het feit dat de gemiddelde spelersleeftijd van krasbiljetten jaar na jaar toeneemt. De Nationale Loterij dreigt haar spelers van krasbiljetten te verliezen aan een snel groeiende concurrentie van online betalende spelen, die vaak een – minder of niet gecontroleerd- dynamisch en verleidelijk alternatief aanbieden. Bestaande spelers van krasbiljetten geven aan dat zij maar trouw blijven aan een product wanneer er innovatie en creativiteit aan te pas komt. Om aan deze verwachtingen te kunnen beantwoorden brengt de Nationale Loterij thematische loten op de markt die verrassend en modern zijn. Deze strategie past binnen het kader van de kanalisatieplicht van de Nationale Loterij, die als opdracht heeft een gamma producten aan te bieden voor een zo breed mogelijk publiek van 18 plus. De Nationale Loterij richt zich in ieder geval nooit op minderjarigen.

De ontwikkeling van het krasbiljet in kwestie werd, vóór goedkeuring door het Directiecomité en de Raad van Bestuur van de Nationale Loterij, bestudeerd en goedgekeurd door het Comité Verantwoord Spel, conform de voorgeschreven procedure.