Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9775

van Bart De Nijn (N-VA) d.d. 26 augustus 2013

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Beveiliging van de Belgische luchthavens - Gebruik van bodyscans in de Belgische luchthavens - Potentiële nadelen aan bodyscans - Europese wetgeving

luchthaven
veiligheid van het luchtverkeer
openbare veiligheid
politiecontrole
douanecontrole
scanner

Chronologie

26/8/2013Verzending vraag
13/11/2013Antwoord

Vraag nr. 5-9775 d.d. 26 augustus 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Een journaliste van Le Soir kon recentelijk een mes en explosief van 450 gram binnen smokkelen op een Belgische luchthaven. Reden genoeg om het beveiligingssysteem van de Belgische luchthavens toch weer even onder de loep te nemen en ons de vraag te stellen of we geen nieuwere technologieën als body scans moeten integreren om onze luchthavens te beveiligen.

Hoewel de sector en de mensen overtuigd zijn van het gebruik van body scans, blijft het wachten op de politiek om maatregelen te nemen. Binnen de sector bewierookt men de snelheid, de verhoging van de veiligheid (de body scan is meer accuraat bij het traceren van zowel metalen als niet-metalen voorwerpen dan een metaaldetector) en het gegeven dat er geen fysiek contact meer is tussen controleur en gecontroleerde tot er iets verdachts wordt opgemerkt.

Uit een onderzoek van het technologiebedrijf Unisys kwam naar voor dat in België 90 % van de vliegtuigpassagiers bereid is meer privacy op te geven ten voordele van persoonlijke veiligheid en 66 % geen problemen heeft met bodyscans.

Potentiële nadelen aan body scans zijn ook reeds verminderd of weerlegd zoals de inbreuk op de privacy of de schadelijkheid van body scans. Zo zou de continue straling van gsm's veel schadelijker zijn dan body scans en inbreuken op de privacy zouden beperkt kunnen worden door personen van hetzelfde geslacht elkaar te laten controleren, gebruikt te maken van "privacy filters" door het wazig maken van gezicht en gevoelige lichaamsdelen en ervoor te zorgen dat installaties beelden niet kunnen opslaan.

Ook toenmalig staatsecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe gaf in 2010 aan dat dergelijke technologie de toekomst is op het vlak van preventieve maatregelen in de luchtvaartbeveiliging, maar dat de operationele capaciteit van deze nieuwe technologie nog onvoldoende was. Daarentegen gaf de staatsecretaris wel aan dat Zaventem niet afkering stond tegen een testproject met bodyscans. De regering wou echter liever een Europese wetgeving afwachten vooraleer er wetgevende initiatieven en testprojecten zouden komen. Momenteel legt Europa nog niets verplichtend op waardoor er ook in ons land geen verdere initiatieven genomen worden.

Andere Europese landen als Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Frankrijk daarentegen nemen wel verdere stappen, terwijl België de kat uit de boom kijkt.

Volgende vragen had ik willen stellen :

1) Welke tegenargumenten kan de staatsecretaris aan de uitzetting hierboven toevoegen?

2) Heeft België al consultancyonderzoek laten uitvoeren naar de impact van body scans op de veiligheid in landen als Nederland en het Verenigd Koninkrijk?

3) Heeft de staatsecretaris - ondanks dat sector en publiek voorstander is - nog steeds geen plannen te beginnen met testprojecten of een eerste implementatie?

4) Heeft de staatsecretaris dezelfde visie als zijn voorganger, namelijk dat het gebruik van body scans toekomstmuziek is maar dat de technologie nog niet ver genoeg staat?

Antwoord ontvangen op 13 november 2013 :

Het geacht lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

Sinds 11 november 2011 werd de mogelijkheid om beveiligingsscanners te gebruiken, ingevoerd in de Europese regelgeving inzake de luchtvaartbeveiliging. Het komt niet de luchthavens, maar de overheden toe om het gebruik van dit type scanners aan te vragen.

Het directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV) heeft Brussels Airport verzocht om de invoering van de scanners in de nieuwe infrastructuren te onderzoeken. Dit onderzoek is lopend.