Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-971

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 27 januari 2011

aan de minister van Justitie

Vluchtmisdrijven in het verkeer - Bestraffing - Preventieve maatregelen

ongeval bij het vervoer
vluchtmisdrijf
gerechtelijke vervolging
officiële statistiek
geografische spreiding

Chronologie

27/1/2011Verzending vraag
14/9/2011Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-972
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-973

Vraag nr. 5-971 d.d. 27 januari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Steeds meer bereiken ons berichten aangaande verkeersongevallen met ernstige slachtoffers of dodelijke afloop. Het lijkt alsof deze vorm van zware criminaliteit ontsnapt aan vervolging en bestraffing. Nochtans beaamt zowat iedereen dat deze verkeersmisdrijven stevig moeten aangepakt worden.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Kan u meedelen hoeveel verkeersongevallen met vluchtmisdrijf werden geregistreerd in 2007, 2008, 2009 en 2010? Hoeveel van de daders werden er gevat? Hoeveel dossiers van vluchtmisdrijf bereikten een behandeling door de rechtbank in 2007, 2008, 2009 en 2010? Hoe verhouden deze cijfers zich voor dezelfde periode in de ons omliggende landen Nederland, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en Luxemburg?

2) Op welke manier werd deze kwalijke vorm van verkeerscriminaliteit in het recente verleden daadwerkelijk bestreden? Wat wordt hieromtrent in de nabije toekomst voorzien? Maakt u dit fenomeen tot een prioriteit voor de politie? Legde u dit onderwerp op tafel van het college van procureurs-generaal? Lijkt het u noodzakelijk dat vluchtmisdrijven een zwaardere straf krijgen?

3) Bestaat er een recent en werkzaam actieplan voor de bestrijding van het vluchtmisdrijf? Is er samenwerking en overleg met de diensten van de gewesten?

4) Overweegt u het stimuleren van de plaatsing van camera's op gevaarlijke punten?

5) Vormt het gebruik van valse nummerplaten een element in deze vluchtmisbruiken? Over welke cijfers beschikt u hierover en stelt u hier een zorgwekkende evolutie vast?

Antwoord ontvangen op 14 september 2011 :

Op basis van de gegevens die mij verschaft werden door Centrex Wegverkeer, het politioneel kenniscentrum verkeersveiligheid, het Centrum voor Informatieverwerking van de Federale Overheidsdienst (FOD) Justitie en de Dienst voor het Strafrechtelijk Beleid kan ik u volgende elementen van antwoord aanbieden.

  1. Centrex geeft volgende cijfers weer inzake vluchtmisdrijven. Voor 2007, 2008, 2009 en 2010 werden respectievelijk 59 821, 65 118, 67 182 en 72 376 ongevallen stoffelijke schade met vluchtmisdrijf gepleegd op een totaal van respectievelijk 112 129, 116 837, 125 722 en 147 298.

    Voor dezelfde jaren werden respectievelijk 4 466, 4 424, 4 483 en 4 348 ongevallen met lichamelijk letsel met vluchtmisdrijf vastgesteld op een totaal van respectievelijk 45 423, 44 523, 43 602 en 41 863.

    Er zijn geen gegevens bekend over de daders, de behandeling voor de rechtbanken en de toestand in het buitenland.

    De beschikbare parketstatistieken, afkomstig uit de Mamoeth-databank vindt u in de tabel in bijlage. Hierbij dient opgemerkt te worden dat de gegevens van Luik niet volledig kunnen zijn aangezien zij vorig jaar op de MACH-applicatie zijn overgestapt.

  2. Vluchtmisdrijf wordt momenteel bestraft met een gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en/of met een geldboete van 200 euro tot 2 000 euro.

    In het geval dat er bij een vluchtmisdrijf gegevens bekend zijn van het vluchtend voertuig zoals (een deel van) de kentekenplaat of type/kleur voertuig, zal de vaststellende politiedienst zo snel als mogelijk de nodige maatregelen nemen tot het opsporen en vatten van de daders.

    Aangezien de politie niet proactief kan optreden tegen dit fenomeen, worden er in de toekomst geen extra maatregelen of acties ondernomen.

  3. Er bestaat geen actieplan voor de bestrijding van vluchtmisdrijf en er is eveneens geen overleg met de Gewesten. Zie eveneens punt 2 supra.

  4. Camera’s kunnen een hulpmiddel zijnvoor het identificeren van het vluchtende voertuig, maar het gebruik van dergelijke toestellen dient in een ruimer kader te worden bekeken, namelijk openbare orde in de ruime zin van het woord.

  5. Over het gebruik van valse nummer-of kentekenplaten zijn geen cijfergegevens bekend, maar het gebruik ervan bemoeilijkt inderdaad de opsporing van dergelijke voertuigen.