Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9639

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 19 juli 2013

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Oudere chauffeurs - Medische tests - Leeftijdgrens - Verplichting in Nederland en Zwitserland

bejaarde
medisch onderzoek
wegverkeer
verkeersveiligheid
ongeval bij het vervoer

Chronologie

19/7/2013Verzending vraag
10/9/2013Antwoord

Vraag nr. 5-9639 d.d. 19 juli 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Recent stelde verzekeringsmaatschappij AXA aan de overheid voor om medische tests in te voeren voor autobestuurders vanaf 70 jaar. Hun eigen cijfers bewijzen dat deze chauffeurs meer dan gemiddeld bij – weliswaar vooral lichte – ongevallen betrokken geraken. In Nederland en Zwitserland zijn deze tests al verplicht.

Hierover de volgende vragen.

1) Zijn er buiten de gegevens van AXA inderdaad overtuigende aanwijzingen die het autorijden door oudere mensen als extra risicovol stellen?

2) Hoe is de mening van de geachte staatssecretaris over het verplicht maken van een medische keuring voor oudere chauffeurs?

3) Koester hij daaromtrent concrete plannen? Zo ja, met welke inhoud?

4) Vindt hij in deze context de leeftijd van 70 jaar een goede grens? Welke argumenten spelen hier allemaal? Zijn er medische en/of psychologische aanwijzingen die wetenschappelijk bewijs leveren van minder alertheid en geschiktheid voor het besturen van voertuigen? Zo ja, welke en waar?

5) De Vlaamse minister van mobiliteit reageerde erg terughoudend en pleitte eerder voor cursussen en een zachte wijze van bewustmaking. Wat vindt de geachte staatssecretaris van deze aanpak?

6) Beschikt hij over evaluaties uit Nederland en Zwitserland, waar deze leeftijdsgrens voor tests al wordt toegepast? Zo ja, welke resultaten?

Antwoord ontvangen op 10 september 2013 :

1/  Volgens de gegevens van de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie hebben in 2012, 103 personen van 70 jaar of ouder bij verkeersongevallen het leven verloren (doden 30 dagen : mensen die ter plaatste gestorven zijn en dodelijk gewonde personen) op een totaal van 767 doden. Volgens het Belgische Instituut voor de verkeersveiligheid (BIVV) zijn het groeiende aantal ouderen in de totale bevolking, het betere gezondheidsniveau en de behoeften aan mobiliteit, de redenen waarom senioren actiever deelnemen aan de maatschappelijke, economische en sociale activiteiten die transport en mobiliteit vereisen.

Er is geen informatie over de aansprakelijkheid bij verkeersongevallen met lichamelijk letsel en daarom is het niet mogelijk te bepalen of ouderen meer of minder vaak aansprakelijk zijn voor de ongevallen waarbij zij betrokken zijn.

De vertegenwoordiging van oudere personen is niettemin niet vergelijkbaar met die van jonge bestuurders (203 doden 30 dagen tussen 18 en 29 jaar over dezelfde periode). 

2/  Ouder worden een natuurlijk proces en geen medische afwijking. Op basis van een studie uit januari 2012 heeft het BIVV geconcludeerd dat het opleggen van een medisch onderzoek aan alle oude personen niet wenselijk is. 

3/  Er zijn geen speciale maatregelen vooropgesteld betreffende het rijbewijs voor oudere personen. 

4/  Er is geen objectieve reden om 70 jaar te kiezen als leeftijd vanaf welke een medisch onderzoek ondergaan moet worden om zijn rijbewijs verder te laten valideren. Een specifieke studie moet onderzoeken vanaf welke leeftijd een verplichte evaluatie tastbare en effectieve resultaten zou kunnen opleveren.  

5/  De bewustmaking van de oudere bestuurders is een maatregel die hun aandacht vestigt op het feit dat ze kwetsbaarder met de leeftijd worden; deze kwetsbaarheid is ook het gevolg van een frequenter gebruik van zachtere verplaatsingswijzen (wandelen en vooral fietsen), en ook van een zwakkere fysische gezondheid.  

6/  Ik heb geen kennis van andere evaluaties.