Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9608

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 19 juli 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Landsverdediging

de gevolgen van een datalek bij Defensie

krijgsmacht
informatica
gegevensbescherming

Chronologie

19/7/2013Verzending vraag
23/8/2013Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2884

Vraag nr. 5-9608 d.d. 19 juli 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De pers meldde recent een probleem in de NMBS-databank, waardoor de persoonsgegevens van bijna anderhalf miljoen klanten onbeschermd op het internet kwamen. Hetzelfde persbericht verwijst naar een vergelijkbaar probleem bij Defensie, waar een telefoonboek van het HR-departement zou gelekt zijn.

Problemen met informatica zijn niet nieuw en blijkbaar van alle tijden, hoewel er ondertussen toch al ruim twee decennia ervaring werd opgebouwd. Daarnaast wordt de levering en het onderhoud van de informatica van Defensie, zowel hard- als software, uitbesteed aan behoedzaam geselecteerde, erg dure en dus ongetwijfeld hoogst bekwame leveranciers en experts. Zeker bij Defensie mag men hopen dat deze informatica bijzonder adequaat wordt beschermd.

Dit maakt een euvel zoals deze datalek van HR-departement van Defensie niet alleen erg ernstig maar ook beangstigend en noopt tot vragen over de kwaliteit van de informaticasystemen bij Defensie.

Bevestigt de minister een lek van het telefoonboek van het HR-departement van Defensie, waardoor heel wat persoonsgegevens van Defensie vrij op het internet kwamen?

Hoe ontstond dit datalek, wat ging er heel concreet fout? Is er sprake van een menselijke fout, een systeem fout, een onvoorziene omstandigheid…

Vindt de minister het aanvaardbaar dat een hoogst geprofessionaliseerde en hopelijk ook goed beveiligde organisatie zoals Defensie met dit ernstige euvel wordt geconfronteerd? Bij wie zal de minister de aansprakelijkheid hiervoor leggen? Gaat het hier over een fout van een externe leverancier of een fout bij het Defensiepersoneel? Waar ging de kwaliteitscontrole de mist in?

Veroorzaakte of veroorzaakt deze datalek extra kosten of ongemakken aan Defensie? Zo ja, welke, hoe omvangrijk en wie draait hiervoor op? Zo niet, waarom niet?

Veroorzaakte of veroorzaakt deze datalek extra kosten of ongemakken aan de personen wiens persoonsgegevens gelekt zijn? Zo ja, welke, hoe omvangrijk en wie draait hiervoor op? Zo niet, waarom niet?

Hoe zal dit soort problemen en euvels in de toekomst worden vermeden? Welke concrete maatregelen zijn er ondertussen daartoe genomen?

Antwoord ontvangen op 23 augustus 2013 :

Het geachte lid gelieve hierna het antwoord te willen vinden op de door hem gestelde vragen.

Er werd inderdaad een interne telefoonlijst van de Algemene Directie Human Resources (DGHR) gepubliceerd op het internet.

Dit data lek betrof een technische fout. De bewuste site werd op 3 januari afgesloten en op 4 januari werden maatregelen genomen om de ongewild verspreide informatie weg te halen. Er dient wel gemeld te worden dat er geen privé-gegevens publiek werden gemaakt. Op 8 januari werd het betrokken personeel van Defensie via een interne e-mail op de hoogte gesteld van de ondernomen acties.

Het probleem was te wijten aan de gebruikte technologie voor de beveiliging van de toegang tot deze aparte site van de DGHR. Deze site – die trouwens op een alleenstaande server staat die volledig is geïsoleerd van het interne netwerk van Defensie – wordt gebruikt voor de efficiënte verspreiding van niet geclassificeerd personeel gerelateerde informatie naar militairen en aanverwanten (o.a. gepensioneerden, reservisten,…). Dit betekent dat personen die toegangsrechten krijgen tot deze site niet automatisch over een toegang beschikken tot het interne netwerk van Defensie.

De andere sites van Defensie gebruiken andere technologieën en zijn aldus niet onderhevig aan dezelfde problemen. Het lek veroorzaakte noch voor Defensie noch voor de personen waarvan de data gelekt zijn extra kosten. Een beperkt aantal gebruikers heeft een licht ongemak ondervonden omdat zij niet meer aan de informatie van deze server konden. Deze beperking werd medegedeeld en de nodige informatie werd via alternatieve kanalen beschikbaar gesteld. Intussen is de nieuwe beveiligde internetsite van de DGHR toegankelijk na identificatie.

Defensie beschikt over een dienst die gespecialiseerd is in informatieveiligheid. Het domein van de informatieveiligheid is een domein dat continu evolueert. De verbetering en het actualiseren van de bescherming van zowel interne gegevens als gegevens die via een publieke site zoals “dghr.mil.be” toegankelijk zijn, is dus een constante zorg en vraagt een continue inspanning van het Departement.