Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9541

van Louis Ide (N-VA) d.d. 12 juli 2013

aan de minister van Financiën, belast met Ambtenarenzaken

Het gebruik van professionele diesel door ambulance-diensten

gasolie
accijns
ziekentransport
eerste hulp
geneeskundige noodhulp
taxi
bijkomend voordeel

Chronologie

12/7/2013Verzending vraag
19/8/2013Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3732

Vraag nr. 5-9541 d.d. 12 juli 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Volgens artikel 7 van de richtlijn 2003/96/EG van de Raad van 27 oktober 2003 tot herstructurering van de communautaire regeling voor de belasting van energieproducten en elektriciteit is het voordeel van het "systeem professionele diesel" voorbehouden aan voertuigen van de categorieën M2 en M3. Ambulances vallen onder de categorie M1, die voertuigen omvat met ten hoogste 8 plaatsen, en zijn bijgevolg uitgesloten van het systeem van professionele diesel.

Artikel 5 van bovenvermelde richtlijn staat de lidstaten echter toe een verlaagd accijnstarief toe te passen voor motorbrandstoffen gebruikt in welbepaalde gevallen. België heeft gebruik gemaakt van die bepaling voor het lokale openbaar personenvervoer, de taxi's en de voertuigen die gebruikt worden voor het vervoer van gehandicapte personen, maar nog niet voor ambulances. Voormalig minister van financiën Reynders maakte eerder gewag van het opstarten van een werkgroep om de opportuniteit van een verlaagd accijnstarief voor de sector van de ambulances te laten evalueren. Het is echter nooit zover gekomen.

1) Waarom werd er nog geen initiatief genomen om ambulances ook professionele diesel te laten gebruiken? Is er een reden om ambulances te weren? Is er een duidelijk verschil tussen taxi- en ziekenvervoer?

2) Wat is het standpunt van de minister in deze kwestie? Vindt hij dat professionele diesel ook moet kunnen worden gebruikt voor het ziekenvervoer? Zo ja, is hij van plan om dit te concretiseren?

3) Wat is de regeling voor privétaxibedrijven die instaan voor ziekenvervoer? Kunnen die wel gebruik maken van professionele diesel? Zo ja, is er dan geen sprake van discriminatie van de ambulancediensten die ook instaan voor niet-dringend ziekenvervoer, maar geen gebruik kunnen maken van professionele diesel?

4) Sommige ondernemingen zouden blijkbaar gebruik maken van dienstencheques. Mogen die cheques wettelijk gezien gebruikt worden voor taxi- en ziekenvervoer?

Antwoord ontvangen op 19 augustus 2013 :

De huidige budgettaire context noopt tot grote voorzichtigheid bij het bestuderen van maatregelen die kunnen leiden tot nieuwe uitgaven. Daarom meen ik dat het nu niet opportuun is om het toepassingsgebied van de verlaagde accijnstarieven uit te breiden. 

Indien er in de toekomst budgettaire ruimte zou zijn dan is er geen enkel bezwaar om alsnog een interdepartementale werkgroep op te richten die zich kan uitspreken over de gegrondheid van de invoering van een verlaagd accijnstarief voor de ambulancediensten. Deze werkgroep zou in het bijzonder het al dan niet bestaan van oneerlijke concurrentie moeten nagaan en in voorkomend geval de hoogte van de (directe of indirecte) tussenkomst van de Staat in de werkingskosten van ambulances bepalen.  

Met betrekking tot het gebruik van dienstencheques verwijs ik naar mijn collega, de vice-eerste minister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid.