Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9517

van Inge Faes (N-VA) d.d. 9 juli 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Snelheidslimiet - V85-regel - Toepassing

wegverkeer
snelheidsvoorschriften
veldonderzoek

Chronologie

9/7/2013Verzending vraag
16/4/2014Antwoord

Vraag nr. 5-9517 d.d. 9 juli 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Via het gebruik van de zogenaamde V85-regel probeert men na te gaan of een snelheidslimiet overeenstemt met de weg en zijn omgeving. Concreet is de V85-regel de snelheid die door 85 % van de automobilisten niet wordt overschreden en door 15 % wel wordt overschreden, op een weg met vlot verkeer in normale weersomstandigheden. Deze regel weerspiegelt de snelheid die een ruime meerderheid van automobilisten in ideale omstandigheden als redelijk en veilig beschouwt.

Voor zover de infrastructuur geen zichtbare of verborgen gevaren oplevert, komt een snelheidsregime gebaseerd op de 85-percentielsnelheid (V85) een vlotte en veilige verkeersstroom ten goede. Het verhoogt immers de kans op uniformiteit in de gereden snelheden op die weg. Automobilisten zullen minder geneigd zijn tot onveilig rijgedrag, waardoor de kans op kopstaart- en frontale aanrijdingen vermindert. Door deze regel in te stellen kan het handhavingsbeleid zich op de grote snelheidsovertreders richten.

Snelheidsbeperkingen die in de buurt liggen van wat de V85-regel aangeeft, worden ook makkelijker aanvaard. Ze weerspiegelen het snelheidsgedrag van de meerderheid, én geven een duidelijk signaal aan onverbeterlijke hardrijders van wat algemeen als een redelijke en veilige snelheid wordt beschouwd. De publieke weerstand, tengevolge van onredelijke verkeersregels, tegenover een politioneel handhavingsbeleid vermindert.

Betreffende de toepassing en gebruik van de V85-regel had ik graag volgende cijfers:

1) Welke politiezones hebben reeds een V85-studie van hun zone uitgevoerd?

2) In hoeveel politiezones loopt momenteel een V85-studie?

3) Worden de verschillende politiezones aangemoedigd om deze studie in hun zone uit te voeren?

a) Wordt hiervoor in federale middelen voorzien?

b) Is er een timing voor het afronden van deze studie in de verschillende politiezones?

4) Is er een merkbare daling in het aantal minnelijke schikkingen voor verkeersovertredingen in de zones waar de V85-regel reeds is geïmplementeerd?

5) Is er een merkbare daling in het aantal betwistingen van snelheidsovertredingen in de zones waar de V85-regel is geïmplementeerd?

Antwoord ontvangen op 16 april 2014 :

1), 2) en 3) De V85-regel weerspiegelt de snelheid die een ruime meerderheid van de automobilisten, namelijk 85 %, als redelijk en veilig beschouwt, rekening houdend met de reële omstandigheden ter plaatse.

Het is echter geen politie-instrument, maar een regel die door de wegbeheerder gehanteerd wordt om na te gaan of de reële toestand overeenstemt met de gewenste snelheid en de opgelegde snelheidsbeperking.

De noodzakelijke metingen worden, in opdracht van de wegbeheerder, uitgevoerd door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) van het Vlaams Gewest, de technische diensten van de gemeenten en zelfs private firma’s, uitzonderlijk door de politie.

Ook het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) doet dergelijke metingen, om bijvoorbeeld een standpunt in te nemen over de snelheidshandhaving in een “Zone 30”.

4) en 5) Gegevens over het aantal minnelijke schikkingen voor verkeersovertredingen in zones waar de V85-regel werd geïmplementeerd zijn binnen mijn departement niet beschikbaar. Ik verwijs u hiervoor eveneens naar de wegbeheerders (Gewesten en gemeenten).